Anpassade grundskolan

I anpassade grundskolan går elever som har intellektuell funktionsnedsättning och som bedöms inte kunna uppfylla grundskolans kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier. Även elever som har fått en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av en hjärnskada och som bedöms inte kunna nå grundskolans kriterier, kan gå i anpassade grundskolan. Anpassade grundskolan har årskurserna 1–9. 

Elevens utbildning och framtid

I anpassade grundskolan får eleverna en utbildning och en undervisning som är anpassad till hens behov och förutsättningar. Utbildningen i anpassade grundskolan ger eleven viktiga kunskaper och värden, bidrar till personlig utveckling och social gemenskap och skapar en god grund för att alla elever ska kunna delta aktivt i samhället. 

Att gå i anpassade grundskolan innebär vissa begränsningar när det gäller vilken utbildning och vilket yrke eleven kan välja i framtiden. Därför måste hemkommunen (den kommun där eleven är folkbokförd) först göra en noggrann utredning för att kunna bedöma om eleven hör till anpassade grundskolans målgrupp. Det är inte förrän bedömningen är klar som hemkommunen har möjlighet att bestämma att eleven ska tas emot i anpassade grundskolan.

Hemkommunen ansvarar också för att förklara för vårdnadshavare vilka konsekvenser det får för eleven att gå i anpassade grundskolan, både på kort och lång sikt. 

Ämnen och ämnesområden

I anpassade grundskolan läser eleverna ämnen och ämnesområden. Om skolan bedömer att en elev inte kan tillgodogöra sig hela eller delar av utbildningen i anpassade grundskolans ämnen, kan eleven i stället läsa ämnesområden.

Det är också möjligt att läsa en kombination av ämnen och ämnesområden. Skolans rektor kan även bestämma att en elev ska läsa ett eller flera ämnen efter grundskolans kursplaner om lärarna bedömer att eleven skulle klara det.

Att gå som integrerad elev

För många elever är det positivt att gå i en klass i anpassade grundskolan där de får vara tillsammans med andra elever som har liknande behov och förutsättningar. Men en del elever trivs bra i grundskolan eller sameskolan och då är det möjligt att gå som integrerad elev där. Det innebär att eleven får hela eller delar av undervisningen i en grundskoleklass, men att hen läser och bedöms utifrån anpassade grundskolans kursplaner. 

Vårdnadshavare kan önska att barnet ska gå som integrerad elev i en grundskoleklass, men det är grundskolans och anpassade grundskolans huvudman (kommunen eller ägaren till en fristående skola) som fattar beslutet. Om det i stället är huvudmannen som vill att eleven ska vara integrerad i en grundskoleklass är det bara möjligt om vårdnadshavare godkänner det.

I Jokkmokks kommun

I Jokkmokks kommun anordnas utbildning inom de anpassade skolformerna i första hand på den skolenhet som eleven tillhör. Om du som vårdnadshavare har frågor gällande anpassade grundskolan, kontakta ansvarig rektor. 

Senast uppdaterad: 2024-09-10