Planerar er förening för ett lotteri behöver ni tillstånd från kommunen. Kultur- och fritid beslutar om tillstånd för det som kallas registreringslotterier. Ett tillstånd kan gälla i upp till fem år.
Vilka föreningar kan ansöka om att få sälja lotter?
Ideella föreningar som ägnar sig åt allmännyttig verksamhet får anordna lotterier. Föreningen måste vara öppna för alla och ha behov av inkomster för verksamheten.
Hur mycket får vinsterna vara värda?
I ett registreringslotteri får värdet av en kontant vinst högst uppgå till ett prisbasbelopp (57 300 kronor år 2024). Värdet på en varuvinst får vara högre. Värdet av vinsterna i ett registreringslotteri ska motsvara minst 35 procent och högst 50 procent av insatsernas värde (lottpris x antalet lotter) i lotteriet. Den totala omsättningen (lottpris x antalet lotter) i föreningens samtliga lotterier som anordnas inom registreringen får inte överstiga 33 och 1/3 prisbasbelopp.
Läs mer om registreringslotterier på Spelinspektionens hemsida.
Så här ansöker ni
- Läs informationen ovan och ta ställning till om ert planerade lotteri uppfyller villkoren som beskrivs.
- Er förening behöver därefter utse en kontaktperson.
- Skriv ut och fyll i ansökningsblanketten nedan. Texta och var noggrann så att alla uppgifter kommer med!
- Sänd in ansökan till adress som anges på blanketten. Glöm inte att bifoga föreningens stadgar och senaste verksamhetsberättelsen.
Vi handlägger er ansökan skyndsamt, men tänk ändå på att vara ute i så god tid som möjligt eftersom det kan ta ett tag innan ni får beslut.
När ni beviljas tillstånd för lotteriet utses en lotterikontrollant av kommunen. Föreningens kontaktperson ska ta kontakt med lotterikontrollanten före ni sätter igång med er försäljning.