Bostadsanpassningsbidraget är ett kommunalt bidrag som riktar sig till dig som har en funktionsnedsättning. Med stöd av bostadsanpassningsbidrag kan du göra anpassningar i ditt boende som är nödvändiga för att uppfylla att fasta funktioner ska fungera.
Om bidraget
Bostadsanpassningsbidraget lämnas för att anpassa bostadens fasta funktioner efter dina individuella behov. Det handlar om att du ska kunna förflytta dig, sova och vila, sköta hygienen, laga mat och äta samt ta dig in och ut ur bostaden.
Vem har rätt till bostadsanpassningsbidrag?
Bidraget är avsett för personer med funktionsnedsättning. Det är den person för vilken bostadsanpassningen utförs (den funktionsnedsatte) som också ska vara sökande.
Är den funktionsnedsatte ett barn är det vårdnadshavaren som är sökande. Finns två vårdnadshavare ska båda signera ansökan.
Att ansöka om bostadsanpassningsbidrag
Ansökan om bidrag skickas in till Jokkmokks Kommun. Till ansökan ska sökande bifoga ett intyg som styrker att behovet av anpassningen är nödvändig med hänsyn till sökandes funktionsnedsättning. Handläggare kommer att kontakta sökande när handlingar inkommit för vidare handläggning.
Till ansökan ska sökande bifoga ett intyg som styrker att behovet av anpassningen är nödvändig med hänsyn till sökandes funktionsnedsättning. Arbetsterapeut, fysioterapeut eller annan sakkunnig utformar ett sådant intyg.
Att ansöka om bostadsanpassningsbidrag innebär kontakter med bland annat handläggare, entreprenörer och intygsskrivare.
Om sökande behöver hjälp med ansökan av bostadsanpassningsbidrag av exempelvis en närstående, sina barn eller en vän, så behöver sökande fylla i en fullmakt att sökande ger fullmakt till valfri person att hjälpa till med ärendet.
Vid de flesta ansökningar om bostadsanpassningsbidrag gör handläggaren ett hembesök hos sökande.
Om det är någon annan än sökanden som äger bostaden och/eller innehar bostaden med hyres- eller bostadsrätt eller annan nyttjanderätt måste sökanden ha ett medgivande från ägaren och nyttjanderättshavaren. Bor sökande i egen villa och ni är flera ägare till fastigheten ska alla ägare ge sitt medgivande. Annars kan bidrag inte beviljas.
Sökande ansöker om ett bidrag för önskad anpassning.
Sökande eller fullmaktstagare behöver begära två totalofferter från två olika entreprenörer på önskad anpassning.
Vid beviljat bidrag utgår beslutet från den offert som är mest kostnadseffektiv och som fungerar fullt ut för sökande.
Beviljat bidrag:
Ett beslut med beviljat bidrag skickas till sökande. En förutsättning för att få arbetet/anpassningen utfört är att sökande själv beställer det av entreprenören och att sökande gör beställningen, utifrån giltig offert.
Om åtgärder genomförs som medför kostnader utöver beviljat bidrag eller om åtgärder som inte är beviljade utförs, eller att sökande väljer annan entreprenör än den entreprenör som offerten beviljats utifrån, så får sökande själv stå för eventuella merkostnader.
Leveransvillkor: Enligt konsumenttjänstlagen 1985:716
Sökande ansvarar för att faktura till entreprenör betalas i tid. Tänk på att begära betaldagar 30 från entreprenören på fakturan.
Sökande äger och ansvarar för utförd anpassning samt ansvarar för skötsel och underhåll av anpassningen.
Sökande måste redovisa sina kostnader till Jokkmokks kommun och därför inkomma med fakturakopia på utförd anpassning för att få bidraget utbetalt.
Kontobevis från banken på sökandes konto bifogas tillsammans med fakturakopia till:
Jokkmokks Kommun
Bostadsanpassning
Västra Torggatan 11
962 85 Jokkmokk
Avslag:
Ett beslut med avslag skickas till sökande, med motivering varför sökande fått avslag.