Dödsboförvaltning och dödsboanmälan

Dödsboförvaltning

Om sammanlevande dödsbodelägare, efterlevande make som inte är delägare eller annan delägare som kan ta hand om boet saknas, är socialtjänsten enligt 18 kap. 2 § ÄB ansvarig för boets provisoriska förvaltning till dess att dödsbodelägare har spårats och underrättats samt övertagit förvaltningen av dödsboet.

Kommunen tar ut ersättning av dödsbo för sina kostnader för provisorisk dödsboförvaltning och gravsättning.

Dödsboanmälan

Om det inte finns några tillgångar i dödsboet efter den avlidne kan biståndsenheten hjälpa till att göra en enklare bouppteckning, en så kallad dödsboanmälan. Dödsbodelägare (de personer som har rätt till arv) kan i så fall kontakta kommunen för att påbörja en utredning.

Dödsboanmälan kan inte upprättas:

  • om den döde efterlämnar fast egendom eller tomträtt
  • om någon av dödsbodelägarna i stället begär att en bouppteckning ska upprättas

Viktigt att tänka på:

  • den avlidne ska ha varit folkbokförd i kommunen
  • räkningar som avser dödsboet ska inte betalas förrän dödsboanmälan är färdig
  • om autogiro finns ska dessa stoppas
  • om det finns andra överföringar/transaktioner på den avlidnes konto ska dessa stoppas
  • om det finns en fullmakt upphör denna att gälla vid dödsfallet 

Kontakt

Socialsekreterare

Ring kommunens växel och be om att bli kopplad till socialsekreterare.

Senast uppdaterad: 2024-11-07