Med stöd av hemtjänsten ska det bli lättare att bo kvar och känna trygghet i det egna hemmet.
Du som bor hemma och på grund av sjukdom, fysisk funktionsnedsättning eller annan orsak har behov av stöd och hjälp kan ansöka om hemtjänst, trygghetslarm samt matdistribution.
Målet är att du ska kunna bo kvar i din hemmiljö och leva ett så självständigt liv som möjligt.
Det är kommunens biståndshandläggare som tar emot din ansökan, utreder och fattar beslut om hemtjänst.
Här kan du läsa mer om stöd i hemmet
Stöd från hemtjänsten kan innefatta omvårdnad, aktiviteter eller serviceinsatser. Man utgår från ett rehabiliterande förhållningssätt, som innebär att du själv gör det du klarar och personalen stödjer dig med det du behöver hjälp med. Personalen i hemtjänsten stöttar dig utifrån de insatser som du beviljats.
Hemtjänsten i Jokkmokk sker i kommunens regi. Du kan alltså inte välja utförare. Däremot har du möjlighet att påverka hur ditt stöd ska utföras inom ramen för ditt beslut. Du får tillsammans med hemtjänstens personal göra en genomförandeplan för ditt stöd.
Omvårdnadsinsatser
Om du får beslut om hjälp med omvårdnad innebär det att hemtjänsten stödjer dig med dina personliga behov, till exempel dusch, hygien, klädsel, toalettbesök, förflyttning med mera.
Stödet ges utifrån dina behov.
Du ansvarar för att det finns hygienartiklar hemma hos dig.
Aktivering
Insatsen aktivering utförs utifrån vad du vill använda tiden till. Det kan t ex vara promenader, en pratstund, spela spel eller göra något annat tillsammans med personalen.
Trygghetslarm
Med trygghetslarm kan du kalla på hjälp dygnet runt om något skulle hända. Du ska alltid ha larmknappen på dig. Den är vattentät och klarar både bad och dusch.
När du larmar kommer vi hem till dig så fort vi kan, men det är viktigt att tänka på att det inte är ett akutlarm utan ett trygghetslarm. Vi har en inställelsetid på 60 minuter förutsatt att du inte bor längre bort än 30 minuters resväg. Vid en akut situation ska du larma 112.
Trygghetslarmet gör automatiska provlarm flera gånger per dygn för att kontrollera att allt fungerar. Det är ingenting du märker av. Ta för vana att själv, eller med hjälp av personal, provlarma en gång per månad genom att trycka på din larmknapp. När larmmottagaren svarar så säger du att du provlarmar.
Larmet har ett inbyggt batteri som fungerar i ungefär 20 timmar vid strömavbrott.
Räckvidden för larmknappen garanteras inom bostaden, men inte ute på gården.
Nattillsyn
Kommunens nattpatrull kan göra tillsynsbesök nattetid och ge stöd vid t ex toalettbesök, lägesändringar och hygien. Vid enbart tillsyn erbjuds i första hand kamera som personalen tittar i på specifika tider enligt dina önskemål.
Städning
Hemtjänsten utför s.k. underhållsstäd enligt det beslut du har. Det innebär dammsugning och våttorkning av golv, damning av fria ytor samt städning av toalett/badrum.
Vi städar max två rum, kök, badrum och hall. Vi städar 1 h varannan vecka eller 2 h var 4:e vecka.
- Vi skakar inte mattor - de dammsugs endast.
- Vi flyttar inte på möbler.
- Vi klättrar inte upp på stolar/pallar för att nå högre.
- Dammvippor används (där det finns sådana) endast så högt som vi når.
Storstädning, fönsterputs, silver och kopparputs, flyttstäd, förråds/vindsstäd, saneringsstäd och vädring av större mattor ingår inte i hemtjänst. Önskar man något av ovanstående ombeds man kontakta företag som utför sådan tjänst.
Dessa redskap ska finnas för att vi ska kunna städa hos dig:
- Dammsugare med bra sugeffekt och reglerbart rör
- Rengöringsmedel
- Städdukar/trasor
- Hink och mopp med långt skaft och press i hinken.
- Toalettborste
- Om det inte finns fullgod städutrustning kan städning helt eller delvis utebli.
- Städning utförs till dig, inte efter anhöriga som varit på besök i ditt hem.
Tvätt
I insatsen ingår tvätt av kläder, sänglinne, handdukar med mera samt upphängning av tvätt, vikning och inläggning i skåp.
Insatsen utförs i regel var fjortonde dag.
Om du behöver tvätta större dukar, få manglat eller få större textilier strukna så är du hänvisad att vända dig till en tvättinrättning.
Har du ingen egen tvättmaskin bokar hemtjänsten tid i din tvättstuga.
Inköp
Hemtjänsten kan vid behov stödja dig att planera och utföra dina inköp en gång i veckan.
Vi utför endast inköp på matvaruaffär samt apotek. Vi handlar behovsvaror till dig, inte till dina gäster eller djur.
Vi hämtar/lämnar inga paket. Vi rekommenderar istället att du som beställer hem varor väljer att få det levererat till ditt hem.
Vi handhar inga kreditkort eller kontanter. Endast betalning via fakturatjänst eller betalkort från COOP eller ICA accepteras. Detta är för din egen säkerhet. Om du inte redan har ett sådant kort så behöver du ordna med det för att vi ska kunna hjälpa dig med dina inköp.
När insatsen påbörjas får du en namngiven kontaktperson. Tillsammans gör ni en genomförandeplan som beskriver vilket stöd du har behov av och hur det ska utföras. Du får då tillfälle att berätta vad du själv kan göra, vad närstående gör och vad du behöver stöd med från hemtjänsten.
Om dina behov förändras, förändras också genomförandeplanen.
Hemtjänstens personal ska dokumentera vilka insatser de genomför vid sina besök. All personal har tystnadsplikt, även tidigare anställda.
Ändrade tider/avbeställning av besök
Hemtjänsten ska meddela dig när det blir ändringar av tider och tillfällen. Samma sak gäller dig som har hemtjänst. Meddela när du åker bort eller av annan anledning inte är i behov av de insatser du är beviljad. Om du inte är hemma genomför hemtjänsten inga insatser.
Om du behöver avboka ett planerat besök hos dig är vi tacksamma om du meddelar oss i god tid.
Nycklar
För att säkerställa att vi kan komma in i ditt hem när du behöver hjälp behöver du - mot kvittens - lämna nyckel till oss.
Hemtjänsten använder sig av s.k. nyckelgömma. Det är en liten låda med kodlås som monteras i nära anslutning till din dörr. I lådan lägger vi nyckeln till din dörr som sedan behörig personal kommer åt med en kod. Nyckelgömman är kostnadsfri och monteras av vår personal.
Ditt hem - vår arbetsmiljö
I samband med att insatserna utförs blir ditt hem även personalens arbetsplats och då har vi ansvar för att arbetsmiljön hos dig är sund och säker. Ibland kan det vara så att vissa saker behöver åtgärdas eller anpassas i din hemmiljö för att vi ska kunna hjälpa dig. Personalen kan också behöva använda olika hjälpmedel för att ha en god arbetsmiljö.
Personalen ska inte utsätts för aktiv rökning och eventuella husdjur ska hållas på behörigt avstånd. För att du ska kunna få din hjälp behöver vi enkelt och utan risk kunna ta oss in till dig. Därför måste det vara skottat från snö och sandat i anslutning till din bostad samt att det ska finnas tänd utebelysning.
Vårt mål är att kunna utföra de beviljade insatserna på ett tillfredsställande sätt för dig, samtidigt som personalen har en god arbetsmiljö.
Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplat till ditt hem och består av två delar – en fast enhet och en mobil larmknapp som du kan välja att bära som ett halsband eller på din handled, som en klocka. När du larmar går larmet till en trygghetscentral som svarar dygnet runt.
Ansökan om trygghetslarm görs hos biståndshandläggare.
Matdistribution är en färdiglagad måltid som levereras hem till dig. Maten lagas av Matpoolen i Jokkmokk. Du har möjlighet att välja mellan två rätter till lunch och middag. Hemtjänstpersonalen delar ut matsedel och beställningslista. Om man inte gör något val så levereras den ordinarie maträtten. Kom ihåg att meddela om du reser bort eller av annan anledning inte vill ha någon matlåda.
Du betalar avgift för själva matlådan samt även en distributionsavgift. Avgiften kommer på samma faktura som dina omvårdnadskostnader.