Mat inom äldreomsorgen

Närbild av köttbullar och potatismos. Foto.

I Jokkmokks kommun är det matpolen som lagar maten till äldreomsorgen. Den tillagas i matpolens kök på Lappstavägen och transporteras sedan ut till äldreboenden och skolor.

Valfrihet

Matpolen erbjuder sina kunder möjligheten att välja mellan två rätter till lunch och middag måndag – söndag. Kunderna får välja mellan dagens rätt eller ett annat alternativ till lunch och middag. Om det önskas någon av de alternativa rätterna nästkommande vecka så lämnas beställningslistan till hemtjänstpersonalen senast måndag veckan före.

Beställningslistor delar hemtjänstpersonalen ut. Om ingen beställning lämnas in levereras den ordinarie maträtten till kunden.

Specialkost

Matpolen tillhandahåller specialkost efter beställning enligt följande grunder:

  • Sjukdomsrelaterade skäl
  • Religiösa skäl

För att erhålla specialkost ska skriftligt intyg lämnas till Matpolen. 

Näringsrekommendationer

Äldre människor har sämre förmåga att ta upp näringsämnen ur maten. Ämnesomsättningen och därmed behovet av energi sjunker, men behovet av näringsämnen är oförändrat. Många äldre har dessutom något sjukdomstillstånd som påverkar kroppens förmåga att tillgodogöra sig matens näringsämnen. Aptiten minskar också ofta med åldern. Det är därför nödvändigt att kosten för äldre har hög näringstäthet det vill säga hög koncentration av näringsämnen per energienhet.  

Måltidens sammansättning

Maten för äldre personer bör vara välkända rätter. Varje måltid ska vara väl sammansatt, varierande, näringstät samt fiberanpassad. Så kallade lätt och/eller lightprodukter ska inte vara standard utan endast användas vid speciella behov. Maträtterna ska anpassas efter de äldres förutsättningar med hänsyn tagen till tugg- och sväljsvårigheter. Vätska är viktig för äldre, som är särskilt känsliga för uttorkning och inte upplever törst på samma sätt som yngre personer.

Synpunkter

Vi tar gärna emot vad ni tycker om maten via vår E-tjänst. Era synpunkter är värdefulla och hjälper oss att utveckla och förbättra våra verksamheter. Berätta vad ni tycker är bra, berätta vad vi kan göra bättre! Ni kommer att få en återkoppling på att era synpunkt/klagomål är registrerat i vårt diarium för utredning av berörd chef. Berörd chef ansvarar för eventuella åtgärder som följer av det ni uppmärksammat oss på.

Tänk på att ärendet blir en allmän handling och diarieförs när det skickas in. Detta innebär att alla som frågar efter handlingen har rätt att få en kopia, eller att läsa den. Om handlingen innehåller känslig information kan hela, eller delar av den sekretesskyddas.

Kontakt

Vid frågor kontakta:

Marianne Yngvesson, Kost- och städchef

E-post:

Senast uppdaterad: 2024-11-07