Varje år köper Jokkmokks kommun varor, tjänster och entreprenader för cirka 240 miljoner kronor. Vi strävar efter att hitta den bästa balansen mellan pris och kvalitet för att kunna leverera god service till våra medborgare.
Här hittar du information om offentlig upphandling, Jokkmokks kommuns aktuella upphandlingar samt gemensamma upphandlingar inom Lapplands kommunalförbund (LKF).
Vanliga frågor om upphandling
En offentlig upphandling innebär att man konkurrensutsätter sina inköp av varor och tjänster för att bland annat erhålla bästa kvalitet till ett rimligt pris.
Syftet med offentlig upphandling är att offentlig sektor ska använda skattemedlen på bästa sätt och att alla som vill göra affärer med offentlig sektor behandlas lika enligt likabehandlingsprincipen.
Lagen om offentlig upphandling, LOU, gäller för köp av byggentreprenader, varor och tjänster. Reglerna för offentlig upphandling bygger på EU-direktiv som utgör en viktig del i arbetet med att främja fri rörlighet för varor och tjänster inom EU.
De regler som finns inom Lagen om offentlig upphandlings hemsida, ska ge alla som deltar i offentliga affärer lika förutsättningar och kräver att processen är förutsägbar, tydlig och öppen.
Du kan vända dig till konkurrensverkets hemsida med frågor om upphandlingar och konkurrens. De verkar för en effektiv konkurrens till nytta för konsumenterna. Dessutom har upphandlingsmyndigheten mycket användbar information för anbudsgivande företag gällande affärer med offentlig sektor, samt möjlighet att ställa frågor gällande upphandling.
Information om aktuella upphandlingar och anbud
Alla företag är välkomna att lämna anbud i våra upphandlingar. Vi använder systemet Tendsign där du ser alla aktuella upphandlingar och där du kan lämna anbud.
För att underlätta för anbudsgivare kan ni nedan ta del av en informationsfilm om hur du och ditt företag kan lämna anbud digitalt genom Tendsign.
Video om hur kan man lämna anbud hittar du här
Registreringen är kostnadsfri och det är kostnadsfritt att lämna anbud. Om ni har frågor kring Jokkmokk kommuns upphandlingar så ber vi er att kontakta vår upphandlingssamordnare, se kontaktuppgifter på denna sida.
Jokkmokks kommun annonserar sina upphandlingar via Mercell Tendsign. Detta är en databas där upphandlande myndigheter kan annonsera upphandlingar och där leverantörer kan lämna anbud.
Aktuella upphandlingar
Genom samverkan inom Lapplands kommunalförbund genomför Jokkmokks kommun samordnade upphandlingar av varor och tjänster tillsammans med Pajala, Gällivare och Kiruna.
LKF har samordnade upphandlingar för medlemskommunerna och de kommunala bolagen. Vissa specifika upphandlingar görs enbart för kommunalförbundet. Det framgår alltid i förfrågningsunderlaget vilka upphandlande myndigheter upphandlingen omfattar.
Syftet är att gemensamt erhålla bättre avtalsvillkor och priser samt kunna möta förändringar mer effektivt inom upphandlingsområdet.
Fakturera
Jokkmokks kommun har infört e-faktura för att effektivisera vår administration och minska miljöpåverkan. Här hittar du all information ditt företag behöver för att skicka e-fakturor till oss.
E-fakturering
Vi tar emot e-fakturor via följande format:
PEPPOL
ID: 0007:2120002676
Svefaktura
E-adress: 2120002676
VAN-operatör: Expertsystems / Kofax Fakturaportalen
Operatörs ID: EXPSYS
Viktigt om referensnummer
När du skickar en faktura till oss, är det viktigt att ange vårt 7-siffriga obligatoriska referensnummer under "Er referens". Alla våra inköpare har tilldelats ett sådant nummer, och detta måste anges för att fakturan ska hanteras korrekt.
Alternativ för PDF-fakturor
Om ditt affärssystem eller faktureringstjänst inte kan skicka e-fakturor, kan du istället skicka fakturan i PDF-format till följande e-postadress:
faktura.system@jokkmokk.se
Betalningspåminnelser
Betalningspåminnelser skickas helst via e-post till:
ekonomi@jokkmokk.se
Vänligen bifoga en kopia av den ursprungliga fakturan vid påminnelsen, om vi inte har mottagit fakturan tidigare.