Vill du börja sälja elektroniska cigaretter eller andra tobaksfria nikotinprodukter så ska du göra en anmälan till alkohol- och tobakshandläggare på kommunen.
Ansökan och anmälan
Du som vill börja sälja tobak ska ansöka om tillstånd hos för detta innan försäljningen startar. Vill du börja sälja elektroniska cigaretter eller andra tobaksfria nikotinprodukter så ska du göra en anmälan till alkohol- och tobakshandläggare.
Riktlinjer
I Jokkmokks kommun är det Samhällsbyggarnämnden som ansvarar för tillsyn över detaljhandel med folköl, tobak och liknande produkter samt kontroll av receptfria läkemedel.
De kommunala riktlinjerna redogör för vad som gäller vid försäljning av dessa varor och även vad kommunen har för skyldigheter och rättigheter i tillsynsfrågan. Dessa kan du ta del av här: Riktlinjer för försäljning av folköl, tobak och liknande produkter samt vissa receptfria läkemedel
Läs mer
Tillstånd söks hos Jokkmokks Kommun innan försäljningen startar. Bifoga registreringsbevis, egenkontrollprogram och finansieringsplan med din ansökan.
För att få ett tobakstillstånd måste sökande uppfylla kraven i lagen om tobak och tobaksliknande produkter. Detta innefattar bland annat krav på:
- Sökandes lämplighet (ej dokumenterad brottslighet, skuldfri, övrig ekonomi, finansiering av verksamhet.)
- Lokalens lämplighet (förvaringen av tobaksvarorna)
Kommunen kan begära in information från andra myndigheter som exempelvis Polisen, Skatteverket och Kronofogden.
Ändringar i din verksamhet ska anmälas till Jokkmokks Kommun. sådana ändringar kan t.ex. vara:
- Betydande förändringar gällande ägare i ett bolag,
- betydande förändringar i en styrelse,
- kontaktuppgifter till tillståndshavaren,
- den som har försäljningstillstånd har avlidit.
Om du inte längre nyttjar ditt tillstånd ska du också utan dröjsmål anmäla det till kommunen. Ett tillstånd som inte används ska återkallas, antingen på kommunens initiativ eller på tillståndshavarens initiativ. Det är dock tillståndshavaren som är ansvarig för att, utan dröjsmål, anmäla att verksamheten upphör till kommunen.
Om du ska börja sälja elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare och tobaksfria nikotinprodukter så krävs det att du gör en anmälan om detta till kommunen.
Om du ska börja sälja elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare och tobaksfria nikotinprodukter så krävs det att du gör en anmälan om detta till samhällsbyggaravdelningen på Jokkmokks kommun. Du kan börja sälja produkterna direkt efter att du skickat in din anmälan, du behöver inte vänta på ett svar från kommunen.
Kommunen har tillsammans med Polismyndigheten tillsynsansvar över detaljhandel med tobak och liknande produkter.
Kommunen har rätt att ta ut en avgift vid ansökan och anmälan om försäljning av tobak, e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter.
Kommunen har även rätt att ta ut en avgift vid tillsyn. Gällande taxa hittar du här.
Tobak och liknande produkter får inte säljas till personer under 18 år. Det är den som lämnar ut varorna som måste förvissa sig om att både köparen och den tilltänkte mottagaren uppnått rätt ålder. Det är förbjudet att sälja dessa varor vid misstänkt lagning även om köparen är 18 år. Lagen ger inte utrymme för några undantag för till exempel en förälder eller annan vårdnadshavare som lämnat sitt godkännande.
Obligatorisk skyltning om åldersgränsen
Det ska tydligt framgå på försäljningsstället att det är förbjudet att sälja eller lämna ut tobak och liknande produkter till den som inte har fyllt 18 år. Skyltningen ska vara tydlig och väl synbar. Skyltningen bör finnas i direkt anslutning till både kassan och produkten för att uppfylla kravet.
Relaterade länkar och dokument
Kontakt
Kontaktuppgifter