Innan du startar en verksamhet som hanterar livsmedel behöver du registrera den hos oss på kommunen. Det ska du göra i så god tid som möjligt. Du behöver även kontakta oss om du vill förändra eller upphöra med din verksamhet.
Registrera livsmedelsverksamhet
Om du vill starta en livsmedelsverksamhet som butik, restaurang, pizzeria, café, bageri, konditori, skolkök, kök i vård och omsorg behöver du en registrering. Även du som är mellanhand och distribuerar livsmedel, till exempel matmäklare eller internetförsäljare, ska registrera din verksamhet.
Registrera din verksamhet senast 10 arbetsdagar innan start. Vid en registrering görs ingen förprövning, men verksamheten måste ändå uppfylla kraven i livsmedelslagen. Du som tar över en verksamhet, byter organisationsnummer eller flyttar din verksamhet måste lämna in en ny registrering.
Anmälan görs enklast via vår E-tjänst: Livsmedelsverksamhet - anmäla ny verksamhet eller ändring/avslut av befintlig verksamhet
Mobil verksamhet
Mobila livsmedelsverksamheter ska registreras i den kommun där den huvudsakliga verksamheten bedrivs. Registreringsbeslutet ska du alltid ta med och kunna visa upp på plats vid kontroll i de kommuner dit du åker.
Verksamhet med egen brunn
Livsmedelsverksamheter som har en egen dricksvattenbrunn, omfattas av Livsmedelsverkets föreskrifter om dricksvatten LIVSFS 2022:12 och ska registreras.
Kontroller
Hur ofta utför vi kontroller?
Vi kontrollerar din verksamhet enligt fastställd kontrollfrekvens som ni får beslut om efter att vi registrerat er verksamhet. Antalet kontroller baseras på verksamhetens huvudsakliga inriktning, verksamhetens omfattning, vilka aktiviteter som bedrivs i verksamheten och produktgrupper som hanteras i verksamheten.
Beslutet om fastställande av kontrollfrekvens för planerad livsmedelskontroll görs om vart femte år, tidigare om behov föreligger (t.ex. om verksamhetens omfattning eller aktiviteter ändras). Det finns möjlighet att få nedsättning av kontrollfrekvens, så kallad reduktion, vid god efterlevnad av lagstiftningen eller tredjepartscertifiering.
Hur går kontrollen till?
Vid en livsmedelskontroll kommer vi på ett anmält eller oanmält besök. Då går vi igenom delar av verksamhetens livsmedelshantering och bedömer om din verksamhet uppfyller livsmedelslagstiftningens krav.
Resultat av kontrollen
Om din verksamhet inte uppfyller de krav som finns i lagstiftningen ger vi en avvikelse och gör en bedömning om de måste följas upp omgående eller vid nästa planerade kontroll. Kontrollen sammanställs i en kontrollrapport.
Om bristerna inte åtgärdats vid uppföljningen, eller om avvikelserna är så pass allvarliga att det finns risk för människors hälsa, kan det bli aktuellt med ett beslut om föreläggande eller ett förbud
Avgift för registrering
För handläggning av registreringen tar vi ut en avgift enligt en taxa som är bestämd av kommunfullmäktige. För registrering motsvarar avgiften en timme.
Kontrollavgift
Alla livsmedelsverksamheter får efter genomförd kontroll betala en avgift för faktiskt nedlagd tid. Vi skickar ut ett beslut om avgift samtidigt som kontrollrapporten.
Relaterade länkar och dokument
Kontakt
Kontaktuppgifter