Plantaxa

Kommunens gällande Plan- och bygglovstaxa från 2011 för Jokkmokk, ger möjlighet att ta ut avgift för detaljplaner i samband med bygglovgivning. Taxan ger möjlighet för kommunen att i efterhand få ersättning för kostnader som uppstått i samband med planarbete.

Underlag för planavtal

Detta underlag för planavtal reglerar kostnader samt åtaganden i samband med att kommunen upprättar detaljplanehandlingar. PBL 12 kap 9-11 § ger kommunen den rättsliga grunden att ta ut avgifter för att täcka kostnader för planläggning så som att upprätta eller ändra detaljplaner.

  • En avgift enligt PBL 12 kap 8 eller 9 § får inte överstiga kommunens genomsnittliga kostnad för den typ av besked, beslut eller handläggning som avgiften avser.
  • En avgift enligt PBL 12 kap 8 eller 9 § ska betalas av den som är sökande eller har gjort anmälan i det ärende som beskedet, beslutet eller handläggningen avser. Avgiften får tas ut i förskott, PBL 12 kap 11 §.

Uttag av planavgift enligt gällande taxa praktiseras exempelvis i de fall kommunen initierat, upprättat och bekostat en detaljplan som andra parter senare har nytta av.

Principer för kostnader i samband med planframställning samt planavtal

  • Kommunens kostnader i samband med planläggning och upprättande av planhandlingar ska ersättas av den som har nytta av åtgärden.
  • Beräknade kostnader för planärendet samt partnernas åtaganden regleras i ett planavtal.
  • Jokkmokks kommun delar in kostnaden för framtagandet av en detaljplan i två grunddelar, del A och del B. Kostnaden för framtagandet av en detaljplan är Del A + Del B.
  • Om konsult anlitas för framtagandet av planhandlingarna blir kostnaden Del A + konsultens arvode. Ytterligare tillkommande kostnader är vanligtvis avgift för grundkarta och fastighetsförteckning.
  • Avgifterna del A och del B beräknas genom att timkostnad multipliceras med för ärendet bedömd nedlagd tid indelade i fem klasser, enligt tabellerna nedan.
  • Timkostnaden för år 2019 är 700 kr/h exklusive moms. Ändringar av timkostnaden indexregleras därefter varje år via konsumentprisindex. Kostnad för handläggning av detaljplan, del A, räknas som myndighetsutövning och skall ej beläggas med moms.
  • Avgiften beräknas efter den timkostnad som gäller vid tecknandet av planavtal för ärendet.
  • Planavgift enligt Plan- och bygglovstaxa från 2011 ska inte tas ut i samband med bygglovgivningen i de fall avgift för upprättande av detaljplan reglerats i planavtal i enlighet med detta underlag.
  • Finner kommunen att det finns skäl som motiverar en höjning eller minskning av avgiften får kommunen särskilt besluta om en sådan.
  • Om en plan har flera beställare fördelas planavgiften schablonmässigt mellan beställarna i förhållande till deras nytta av planen eller enligt vad beställarna sinsemellan överenskommit.
  • Avgift för detaljplaner faktureras i tre delar; i samband med samråd, i samband med granskning samt när detaljplanen antagits av kommunen eller avslutats på annat sätt. 
  • Avgift ska betalas även om detaljplanen inte vinner laga kraft, till exempel om den inte antas av kommunfullmäktige eller om den antas men upphävs av länsstyrelsen eller annan överprövande myndighet.
  • Om exploatören beslutar att avbryta planarbetet under planprocessens gång är sökanden skyldig att ersätta kommunen för upparbetade kostnader. Ersättningsgraden bedöms av kommunen och baseras på nedlagda timmar.
  • Tillkommande kostnader för grundkarta, fastighetsförteckning och eventuellt kompletterande underlagsmaterial som krävs för planarbetet, t.ex. geoteknisk undersökning, dagvattenutredning, miljökonsekvensbeskrivning eller gestaltningsprogram bekostas av exploatören och faktureras separat.

Avgiftskonstruktioner

Kontakt

Vid frågor kontakta

Erik Fagerström, Chef Samhälls- och infrastrukturfunktionen

E-post:

Matilda Johansson, Planarkitekt/Samhällsstrateg

E-post:

Senast uppdaterad: 2024-11-08