Så bokar du tomt

För att boka en ledig tomt för villa i Jokkmokks kommun använder du vår kombinerade kart- och e-tjänst "Bokning Villatomt". Du kan bara boka en (1) tomt, bokningsavgiften är 5000 kr och allt du behöver är ett fungerande BankID.

Instruktion

Steg 1:

Hitta den tomt du är intresserad av att boka via kartan. Är tomten markerad grön så är den ledig och bokningsbar. Röda tomter är bokade. Lila tomter är sålda. 

Om du klickar på en grön yta på kartan så får du mer information om den aktuella tomten, storlek, förutsättningar och pris till exempel.

När du har valt tomt klickar du på knappen ”Boka”. Finns inte knappen ”Boka” så beror det på att tomten inte är släppt eller att någon annan hunnit före och bokat tomten.

Tomter som avbokats och åter blivit lediga läggs ut igen, så snart de avbokats. Detsamma gäller om någon inlett bokning men avbrutit. Då blir tomten ledig efter 15 minuter.

Skärmklipp av karttjänstenLediga villatomter. Illustration.

Steg 2:

Nu öppnas e-tjänsten och du loggar in med BankID. Du har max 15 minuter på dig att fylla i formuläret och skicka in din bokning. En sista kontroll görs vid bokningens slutförande för att kontrollera att du var först att starta bokningen av tomten. Väljer du att avsluta utan att färdigställa formuläret så släpps tomten för andra att boka efter 15 minuter. Observera att den folkbokföringsadress som är kopplad till ditt BankID endast kan användas till en (1) tomtbokning.

Nedan visas ett bildflöde från några av tjänstens moment

Steg 3:

Om någon annan har hunnit börja boka tomten före dig så kommer du att få ett meddelande i e-tjänsten om att ”Tyvärr har fastigheten redan blivit bokad”. Det innebär att formuläret inte går att använda. Du måste antingen välja att vänta och försöka igen senare (utifall den andra bokningen ej fullföljts) eller återvända till kartan för att välja en annan tomt. Tips! Ladda gärna om kartan.

Steg 4:

När du kontrollerat de uppgifter du lämnat och tryckt på “Slutför” har du bokat tomten. OBS! Om du har använt mer än 15 minuter för att fylla i formuläret så kan någon annan ha hunnit boka tomten före dig.

Vy 7: avslutning, från digitala tjänsten Bokning av villatomt. Skärmbild.

Steg 5:

En bokningsbekräftelse skickas till den e-postadress du angett i formuläret. OBS! tomten är inte bokad förrän du fått en bokningsbekräftelse via e-post. Du kan också logga in på Mina Sidor för att få ett kvitto och bekräftelse på bokning.

Steg 6:

En bokningsavgift på 5000 kr betalas i slutet av bokningsprocessen. Pengarna betalas inte tillbaka om du ångrar din bokning men avräknas från tomtkostnaden vid köp.

Steg 7:

En handläggare kontaktar dig vanligtvis inom sju (7) arbetsdagar för återkoppling och information om vad du har bokat, kontrollerar kontaktuppgifter, vilka steg du behöver gå igenom innan du kan börja bygga på tomten. Vid vissa tillfällen, exempelvis under juni-augusti kan handläggningstiden bli längre.

Om en köpare ångrar sin bokning så kommer tomten åter markeras som grön på kartan . Erlagd bokningsavgift betalas inte tillbaka.

Om du saknar BankID, eller vill tala med handläggare, kontaktar du Infocenter på telefon 0971-17 000 för koppling till handläggare. Observera att tomten riskerar att bokas av någon annan, via e-tjänsten, i väntan på handläggning.

Kontakt

Vid frågor kontakta:

Erik Fagerström, Chef Samhälls- och infrastrukturfunktionen

E-post:

Cecilia Johansson Granberg, Kanslichef

E-postadress
Telefonnummer 0971-171 12

Senast uppdaterad: 2024-05-03