Katarina Åström
Förskolan än en viktig plats med en central roll i att förbereda våra barn för framtiden. På Fjällbackens förskola Jobbar Katarina, en av de förskolelärare som är med och värnar om våra nya generationer. Katarina trivs med att jobba med människor och började sin karriär som barnskötare, för att sedan gå en uppdragsutbildning hos LTU där hon blev förskolelärare. Efter en tid i Luleå kände Katarina att hemorten lockade och hon tog en tjänst i Jokkmokk.
”Jag är i grunden en småstadsmänniska. I Jokkmokk är det inte vattentäta skott mellan människor, utan de sociala kontakterna är oerhört starka. Det är trevligt och tryggt, och man är del av samhället på riktigt. Det finns chans att förverka olika saker här i Jokkmokk, och möjligheter att ta initiativ. Det trivs jag med."
Den spännande utvecklingen
För Katarina och hennes kollegor är det ingen tvekan om att deras jobb gör verklig skillnad. Som förskollärare är de med och bygger grundförutsättningarna för att barnen ska kunna utvecklas till självständiga vuxna. Förskolan är med och skapar trygghet både för barnen och för föräldrarna.
”För barnen är förskolan det första steget i utbildningen. Vi vill ge dem en god start i livet, något som jag känner är både viktigt och roligt. Jag är övertygad om att de erfarenheter som barn får med sig i tidig ålder får en oerhörd betydelse och att de har med sig detta under hela livet. Rollen att utveckla sig i sociala sammanhang är central i detta. Även värderingsarbetet är viktigt – demokratiska principer, allas lika värde och jämställdhet. Det sitter i ryggraden för oss. ”
Att vara förskollärare i Jokkmokk
Precis som många andra kommuner är Jokkmokk ständigt på jakt efter utbildade förskollärare. Kompetensbristen är utmanande, men man jobbar framåt med att skapa trygga och fungerande miljöer för både de anställda och barnen.
”Man vill så gärna se till att ge barnen den hjälp de behöver. Ibland räcker man inte till och då är det tungt. Men vi kämpar på och försöker hitta nya vägar tillsammans. Vi har tät föräldrakontakt och ser den som otroligt viktig. Vi gör aktiviteter och lekar där alla kan vara med och träna på saker. Att göra upp rutiner är också ett bra sätt. Vi jobbar för att använda de verktyg och resurser vi har till fullo så effektivt som möjligt.”
För att skapa en bättre miljö för barnen har Fjällbackens förskola nyligen omorganiserat och lagt till två nya avdelningar. Detta för att kunna följa Skolverkets rekommendationer om 12 respektive 15 barn per avdelning, beroende på ålder. Målet är att skapa en tryggare och lugnare omgivning, och Katarina märker av en tydlig skillnad.
”Det märks att det är mindre människor som delar samma yta. Man ser varje barn mera, och jag märker att barnen blir lite lugnare. Det finns forskning som visar på att barn mår bättre med mindre barngrupper. Det är bättre att krympa barngrupperna istället för att ha stora grupper med mer personal. Det är stor skillnad, till det bättre.”
En naturnära förskola
I Jokkmokk är naturen aldrig långt borta, och den används flitigt inom förskolan för att skapa värde för barnen. Katarina förklarar hur de närmar sig natur och miljö tillsammans med barnen.
”Vi på förskolan har även ett ansvar att väcka intresse för hållbar utveckling. Vi lär dem om återvinning, hur man håller våra miljöer rena och skräpfria – barnen själva blir väldigt engagerade just i de här frågorna vilket är kul att se. Många barn har också bra erfarenheter kring natur och att vara ute. Vi ligger så nära vårt fina naturområde Talvatis – och det utnyttjar vi till fullo. under sommartid vi är nog där minst en gång i veckan. Och under vintern kan vi ta oss dit och åka skidor. Det är en otrolig resurs.”