De senaste två åren har fritidspersonal på Jokkmokks kommun arbetat för att utveckla skolornas rastverksamhet. Detta innebär att elever får chansen att delta i en variation av olika sporter och aktiviteter på rasterna. Allt från barnens favorit gaga-boll till stafetter, promenader och schackspel organiseras. Initiativet har gett positivt gehör från både lärare och elever.
Våren 2021 började arbetet med att skapa en mer stimulerande rastverksamhet. Nina, Karin och Ingela jobbar alla på olika sätt med eleverna under skoltid, på raster och på fritids. De såg ett behov och en möjlighet att skapa en bättre tillvaro för barnen under skoldagen.
- Vi vill att alla elever ska kunna känna en delaktighet på rasten och inte känna sig ensamma. Just det här att motverka utanförskap, det är utropstecknet för det här arbetet, berättar de.
För de här medarbetarna inom fritids är det otroligt viktigt att vara lyhörda och att lyssna på barnen. För att se vad initiativet har betytt för skolan så har gruppen genomfört två enkäter för att se vad lärare och elever tänker om aktiviteterna – och feedbacken är positiv. En stor del av eleverna uppger att rastverksamheten har minskat elevkonflikter. Elevernas enkätsvar säger bland annat att ”alla har något att göra istället för att bara gå runt och förstöra” och att ”det finns alltid en vuxen som kan hjälpa till”.
Dessutom har nästan alla barn som svarat bekräftat att initiativet minskar känslan av ensamhet. ”man blir inte ensam fast man inte tillhör något kompisgäng” svarar en elev. ”det är viktigt för de som är blyga” svarar en annan. Även Lärarna beskriver positiva effekter från initiativet i enkäten som riktats till medarbetarna.
Framöver så hoppas Nina, Ingela och Karin på att få fortsätta att utveckla initiativet kring rasterna, en önskan som även har utryckts från lärare och elever.
- Det här är en utvecklingsmöjlighet för en skola. Därför är vi så stolta över den här verksamheten och att tiden fylls med en sån glädje, berättar Nina.