Vatten som fryser

Två personer i varselkläder tar fram utrustning från en bil. Fotot är taget av Storgatan i Jokkmokk en vinterdag. foto: CJ Utsi

Under vinterhalvåret när det blir minusgrader finns det risk att vatten och ledningar fryser. I regel märker du detta genom dåligt tryck eller inget vatten. Frysrisken kan variera från år till år och beror delvis på årets tjäldjup och hur mycket snö som hunnit komma innan det blir stark kyla.

Egna ledningar - kommunala ledningar

Kommunen ansvarar för det kommunala ledningsnätet fram till förbindelsepunkten, normalt cirka 0,5 meter utanför tomtgränsen, därefter går ansvaret över till fastighetsägaren.

Frusna ledningar inne på fastigheten kan bero på att ledningar ligger för grunt, optimalt ska VA-ledningarna ligga 2 meter under marken. Om dina ledningar fryser inne i fastigheten kan det bero på att vattnet varit stillastående och/eller att värmen i huset sjunkit.

Vatten på rinn

Ibland har kommunen ledningar i områden som fryser av okänd anledning. Som en lösning på problemet kan fastigheter tillfrågas att ha vatten på rinn. Det innebär att fastigheten hela tiden har en kran påslagen med låg förbrukning, ca 1 liter/minut och på så sätt så blir aldrig vattnet stillastående och kan frysa. Om du har blivit tillfrågat att ha vatten på rinn av kommunen kommer de läsa av din vattenmätare före och efter perioden för att säkerställa att du inte behöver betala mer än din genomsnittliga förbrukning.

Att ha vatten på rinn är också en vanlig åtgärd du själv kan prova om dina ledningar inne på fastigheten fryser. 

Tina fruset vatten

Om vi upptäcker en frusen ledning på det kommunala nätet kommer vi arbeta med att tina vattnet samt meddela boende i området genom SMS-utskick. Läs mer om hur vi meddelar driftstörningar och SMS-utskick här. 

I de fall vatten frusit inne på den egna fastigheten behöver du kontakta en entreprenör

Åtgärda "problemledningar"

Har du återkommande problem med frysningar inne på den egna fastigheten hjälper vi dig gärna med rådgivning kring vilka åtgärder du kan göra. Kontakta VA-avdelningen på kontaktuppgifter nedan.

Vattenmätare

En frusen vattenmätare kan bero på att mätaren sitter i ett dåligt uppvärmt utrymme så som i en källare eller i ett garage. Vattenmätaren är kommunens egendom och behöver placeras i en skydd del i huset med tillräcklig värme. Om din mätare har gått sönder kan den bytas ut och kommunen debiterar dig kostnaden för en ny.

Vanliga frågor

Kontakpersoner

Vid frågor kontakta:

Magnus Vannar, Renhållningschef arbetsledare VA

E-post:

Felanmälan Gatukontoret, Samhälls- och infrastrukturfunktionen

Dagtid 0971-173 12
Kvällar och helger 0920-22 80 55

Under ordinarie kontorstider ringer man 0971-numret. På kvällar och helger ringer man 0920-numret.

Felanmälan Fastighet, kvällar och helger

Senast uppdaterad: 2024-11-08