Jokkmokks kommun gatukontoret ansvarar för all insamling, långsiktig planering och upphandling av avfallstjänster för hushållsavfall i Jokkmokks kommun. All avfallshantering regleras av miljöbalken och avfallsförordningen. Reglerna gäller i hela landet och därmed också inom Jokkmokks kommuns, gatukontorets verksamhetsområde. I de lokala föreskrifterna om avfallshantering finns gällande bestämmelser om avfallshantering.
Taxans uppbyggnad
Taxans avgift består av två delar: en fast grundavgift och en rörlig hämtningsavgift.
Grundavgift
Grundavgiften är den fasta avgiften som betalas kvartalsvis som täcker gemensamma kostnader såsom drift av återvinningscentraler, insamling och vidare hantering av farligt avfall med mera. Genom grundavgiften har privatpersoner möjlighet att slänga sitt sorterade avfall på återvinningscentraler kostnadsfritt.
Alla hushåll i kommunen som betalar en grundavgift för renhållning, eller hyra till en lägenhetsinnehavaren ges ett antal fria besök på våra återvinningscentraler, dessa finns redan registrerade i körkortet hos den personen som faktura gått till.
Hämtningsavgift
Utöver grundavgift tillkommer en hämtningsavgift som baseras på din storlek av avfallskärl samt hämtningsintervall, den täcker själva avfallshämtningen och omhändertagande av det avfall som lämnas i avfallskärlen. För Jokkmokks kommun utför Jokkmokks Lastbilscentral tömningen av soptunnor med ett normalintervall av två veckor.
Relaterade länkar och dokument
Kontakt
Vid frågor kontakta: