Kommunens gällande Plan- och bygglovstaxa från 2011 för Jokkmokk, ger möjlighet att ta ut avgift för detaljplaner i samband med bygglovgivning. Taxan ger möjlighet för kommunen att i efterhand få ersättning för kostnader som uppstått i samband med planarbete.
Underlag för planavtal
Detta underlag för planavtal reglerar kostnader samt åtaganden i samband med att kommunen upprättar detaljplanehandlingar. PBL 12 kap 9-11 § ger kommunen den rättsliga grunden att ta ut avgifter för att täcka kostnader för planläggning så som att upprätta eller ändra detaljplaner.
- En avgift enligt PBL 12 kap 8 eller 9 § får inte överstiga kommunens genomsnittliga kostnad för den typ av besked, beslut eller handläggning som avgiften avser.
- En avgift enligt PBL 12 kap 8 eller 9 § ska betalas av den som är sökande eller har gjort anmälan i det ärende som beskedet, beslutet eller handläggningen avser. Avgiften får tas ut i förskott, PBL 12 kap 11 §.
Uttag av planavgift enligt gällande taxa praktiseras exempelvis i de fall kommunen initierat, upprättat och bekostat en detaljplan som andra parter senare har nytta av.
Principer för kostnader i samband med planframställning samt planavtal
- Kommunens kostnader i samband med planläggning och upprättande av planhandlingar ska ersättas av den som har nytta av åtgärden.
- Beräknade kostnader för planärendet samt partnernas åtaganden regleras i ett planavtal.
- Jokkmokks kommun delar in kostnaden för framtagandet av en detaljplan i två grunddelar, del A och del B. Kostnaden för framtagandet av en detaljplan är Del A + Del B.
- Om konsult anlitas för framtagandet av planhandlingarna blir kostnaden Del A + konsultens arvode. Ytterligare tillkommande kostnader är vanligtvis avgift för grundkarta och fastighetsförteckning.
- Avgifterna del A och del B beräknas genom att timkostnad multipliceras med för ärendet bedömd nedlagd tid indelade i fem klasser, enligt tabellerna nedan.
- Timkostnaden för år 2019 är 700 kr/h exklusive moms. Ändringar av timkostnaden indexregleras därefter varje år via konsumentprisindex. Kostnad för handläggning av detaljplan, del A, räknas som myndighetsutövning och skall ej beläggas med moms.
- Avgiften beräknas efter den timkostnad som gäller vid tecknandet av planavtal för ärendet.
- Planavgift enligt Plan- och bygglovstaxa från 2011 ska inte tas ut i samband med bygglovgivningen i de fall avgift för upprättande av detaljplan reglerats i planavtal i enlighet med detta underlag.
- Finner kommunen att det finns skäl som motiverar en höjning eller minskning av avgiften får kommunen särskilt besluta om en sådan.
- Om en plan har flera beställare fördelas planavgiften schablonmässigt mellan beställarna i förhållande till deras nytta av planen eller enligt vad beställarna sinsemellan överenskommit.
- Avgift för detaljplaner faktureras i tre delar; i samband med samråd, i samband med granskning samt när detaljplanen antagits av kommunen eller avslutats på annat sätt.
- Avgift ska betalas även om detaljplanen inte vinner laga kraft, till exempel om den inte antas av kommunfullmäktige eller om den antas men upphävs av länsstyrelsen eller annan överprövande myndighet.
- Om exploatören beslutar att avbryta planarbetet under planprocessens gång är sökanden skyldig att ersätta kommunen för upparbetade kostnader. Ersättningsgraden bedöms av kommunen och baseras på nedlagda timmar.
- Tillkommande kostnader för grundkarta, fastighetsförteckning och eventuellt kompletterande underlagsmaterial som krävs för planarbetet, t.ex. geoteknisk undersökning, dagvattenutredning, miljökonsekvensbeskrivning eller gestaltningsprogram bekostas av exploatören och faktureras separat.
Avgiftskonstruktioner
Del A är en grundavgift vid framtagande av en detaljplan och ska täcka kostnader för kommunens administrativa handläggning under planprocessen. Arbetet med att upprätta en detaljplan varierar beroende på ärendets komplexitet och avgiften varierar därefter enligt tabellen nedan. Kommunen är ansvarig för en detaljplans innehåll samt att processen går rätt tillväga i enlighet med PBL. Handläggningen avser bland annat framtagande av miljöundersökning, hantering av utskick, information och inkomna yttranden, granskning av handlingar samt laga kraft hantering. Avgiften ska också täcka kostnader för exempelvis annonsering i tidningar, kopiering, utskrifter och porto.
Klass |
Ärendetyp |
Tid i h |
Kostnad i SEK (2018) |
---|---|---|---|
1 | Ärende med begränsad planproblematik, begränsad yta, få sakägare. Ej i strid med översiktsplanen. Standard eller begränsat förfarande. |
18h | 12 600 |
2 | Ärende med normal planproblematik och ej allt för stort område eller sakägarkrets. Ej i strid med översiktsplanen. Standard förfarande. | 24h | 16 800 |
3 | Normalt ärende med normal planproblematik och ej allt för stort område eller sakägarkrets. Ej i strid med översiktsplanen. Utökat förfarande. | 30h | 21 000 |
4 | Ärende med viss planproblematik och/eller omfattande sakägarkrets. I strid med översiktsplanen eller andra övergripande ställningstaganden eller kan innebära betydande miljöpåverkan. Utökat förfarande. | 36h | 25 200 |
5 | Ärende med omfattande planproblematik och/eller oklara förutsättningar. I strid med översiktsplanen eller andra övergripande ställningstaganden eller som kan innebära betydande miljöpåverkan. Utökat förfarande. |
42h | 29 400 |
Kostnadsnivån i tabellen nedan gäller i det fall kommunen utför Del B. I det fall konsult anlitas för denna del av arbetet utgör kostnaden istället konsultens arvode.
Tabellen nedan avser kostnaden för upprättande av planhandlingar vilket innefattar utredningsarbete, planbeskrivning, plankarta, planillustrationer, samrådsredogörelse,
granskningsutlåtande och hantering av genomförandefrågor. Arbetet med att upprätta en detaljplan varierar beroende på ärendets komplexitet och avgiften varierar därefter enligt tabellen nedan. Tabellen nedan innefattar inte kostnaden för ev. planprogram om kommunen bedömt att sådant ska upprättas innan detaljplanen tas fram.
Kommunen gör en bedömning av vilken ärendetyp aktuellt ärende bedöms utgöra. Kostnaden för upprättandet av en detaljplan regleras i ett planavtal.
Klass |
Ärendetyp |
Tid i h |
Kostnad i SEK exkl moms (2018) |
---|---|---|---|
1 | Ärende med begränsad planproblematik, begränsad yta, få sakägare. Ej i strid med översiktsplanen. Standard eller begränsat förfarande. |
40h | 28 000 |
2 | Ärende med normal planproblematik och ej allt för stort område eller sakägarkrets. Ej i strid med översiktsplanen. Standard förfarande. | 70h | 49 000 |
3 | Normalt ärende med normal planproblematik och ej allt för stort område eller sakägarkrets. Ej i strid med översiktsplanen. Utökat förfarande. | 100h | 70 000 |
4 | Ärende med viss planproblematik och/eller omfattande sakägarkrets. I strid med översiktsplanen eller andra övergripande ställningstaganden eller kan innebära betydande miljöpåverkan. Utökat förfarande. | 130h | 91 000 |
5 | Ärende med omfattande planproblematik och/eller oklara förutsättningar. I strid med översiktsplanen eller andra övergripande ställningstaganden eller som kan innebära betydande miljöpåverkan. Utökat förfarande. |
220h | 154 000 |
Kontakt
Vid frågor kontakta