Vårt hem ska vara en trygg och trivsam plats, dels inomhus men också utomhus och i omgivningarna. Här hittar du information om vad som är en bra boendemiljö, vilka rättigheter och vilket ansvar du har.
Boendemiljön är viktig
De flesta av oss tillbringar mycket tid hemma. Här ska vi kunna sova, umgås, bjuda hem vänner och familj eller bara dra oss tillbaka i lugn och ro. Oavsett om bostaden är en hyresrätt, bostadsrätt eller ett eget hus så behöver vi känna att det är ett hem där vi trivs och mår bra.
I avsnitten nedan hittar du matnyttig information om vad som gäller i boendemiljön, både inomhus och utomhus.
Upplever du problem i din boendemiljö?
Det är alltid fastighetsägaren som ansvarar för att förebygga och åtgärda problem i boendemiljön. Om du störs av en verksamhet eller något en person gör, ska du i första hand ta kontakt med den som är upphov till störningen.
Om det inte skulle hjälpa kan du vända dig till kommunens miljöinspektörer eller anmäla olägenheten via vår E-tjänst. Uppgifter finner du längst ner på sidan.
Olika typer av störningar och problem som kan uppstå
Vi är olika känsliga för buller. Buller är ljud som uppfattas som störande. Buller kan komma från många olika källor, som väg-, spår- och flygtrafik, industrier, konserter eller nattklubbar. Du kan också uppleva buller hemma, från grannar, tvättstugor eller ventilationssystem.
Vad man upplever som buller varierar från person till person, vi är också olika känsliga för nivån av buller. Det beror på vilken typ av buller det är, vilken styrka det har, vilka frekvenser det innehåller och hur det varierar över tid. Det spelar också roll i vilken situation vi utsätts för buller.
Det vi vet är att buller påverkar vår hälsa negativt eftersom det kan påverka vår prestation, inlärning och sömn. Höga ljudnivåer kan också orsaka tinnitus och hörselnedsättning.
Störs du av buller?
Om du störs av buller ska du i första hand vända dig till den som är källan till bullret. Skulle det inte hjälpa kan du anmäla störningen till miljöinspektör på kommunen. Då startar vi en utredning och kontaktar den ansvariga. I de fall det finns fog för klagomålet ser vi till att den som är ansvarig tar fram en lösning.
Radon är en radioaktiv gas som varken luktar, syns eller smakar. Den finns naturligt i luften, marken och vattnet och kan även förekomma i byggnadsmaterial. När radonhalten är för hög på en arbetsplats eller i en bostad kan det vara skadligt för hälsan. Varje år drabbas cirka 500 personer av lungcancer på grund av radon i bostaden.
Så mäter du radon i din bostad eller fastighet
Det enda sättet att upptäcka radon är att mäta halten i en fastighet. Det är fastighetsägaren som ansvarar för radonmätning, kontakta därför i första hand din fastighetsägare om du vill veta mer om radonhalten i din bostad.
Om du äger din bostad ansvarar du själv för att mäta radonhalten. Ta kontakt med ett ackrediterat laboratorium och beställ radondosor.
- Riktvärdet för radon i inomhusluften är 200 Bq/m3. Bq står för Becquerel och är enheten som används för att mäta radioaktivitet.
Ska du köpa hus?
Om du funderar på att köpa ett hus är rekommendationen att du kontrollerar om en långtidsmätning av radon har utförts. Är du osäker på om radonmätning har gjorts i ditt eget hus kan det vara bra att utföra en långtidsmätning. Även om Ängelholms kommun generellt sätt inte har höga halter av radon i berggrunden kan det förekomma variationer och radon kan även förekomma i husets byggnadsmaterial.
Legionella är en bakterie som kan ge två typer av sjukdomar, legionärsjuka och pontiacfeber. I ljumma vattensystem kan legionellabakterierna föröka sig.
Det är vid inandning av vattenaerosoler, vattenånga, som innehåller legionellabakterier som risken att smittas finns. Smittorisken är som störst från duschar, bubbelpooler och liknande anläggningar där det finns risk för bildning av vattenaerosoler.
Så gör du för att förebygga legionella
- Se till att samtliga tappvattenställen i din bostad spolas igenom regelbundet. Har man en dusch som inte används så ofta är det bra att ta för vana att spola igenom den regelbundet. Eftersom det är inandning av vattenångan som kan medföra smitta bör man låta ångan lägga sig innan man använder duschen.
- Har du varit hemifrån en länge tid eller flyttar in en bostad som stått tomt en tid är det bra att spola igenom tappvattenställena, framför allt duscharna.
- Om du misstänker att varmvattentemperaturen är för låg eller hög i din bostad kontaktar du i första hand fastighetsägaren eller den som är ansvarig för fastighetens skötsel. Om ni inte kommer tillrätta med problemet kan du lämna in en anmälan till miljökontoret. Då startar vi en utredning och kommer kontakta den ansvariga. Om det visar sig att klagomålet var befogat ställer vi krav på att rimliga åtgärder vidtas.
- Äger du din egen fastighet är det bra att se över så att det inte finns blindledningar med stillastående vatten. Se även över så att du inte har äldre varianter av handdukstorkar och golvvärme som kan vara inkopplat på vattnet och därmed skapa en tillväxtplats för legionella.
Vilken temperatur ska det vara?
För att förhindra att legionella växer till i ledningssystem i bostäder behöver varmvattnet hålla en temperatur av lägst 50°C vid tappstället och i eventuell cirkulationsledning. I varmvattenberedaren eller värmeväxlaren ska temperaturen vara lägst 60°C. Den ska vara högst 60°C för att undvika att människor skållar sig. Kallvattentemperaturen i tappstället bör komma under 20°C.
Djur och insekter kan ställa till problem bland annat genom att angripa livsmedel, byggnader, virke och genom att sprida smittor. Om du upptäcker skadedjur eller ohyra i din lägenhet ska du kontakta din fastighetsägare, eftersom skadedjur kan spridas snabbt.
Du kan använda dig av vår e-tjänst för att anmäla klagomål på skadedjur eller djur som stör. Kommunens miljöinspektörer ser över ditt ärende, och om det visar sig att klagomålet är befogat ställer kommunen krav på att störningen ska åtgärdas
En bra inomhusmiljö och luftkvalitet i våra bostäder är viktig för att vi ska vara friska och må bra. För att ha en god och hälsosam inomhusmiljö, oavsett om du bor i villa eller lägenhet, är det viktigt att ventilationen fungerar bra.
Så vet du om ventilationen är bra
Ventilationssystemet ska bidra till en god luftkvalitet genom att avlägsna fukt och föroreningar, samt tillföra frisk luft. Dålig luftomsättning kan förutom hälsoproblem medföra att radonhalten blir högre samt öka risken för fukt- och mögelskador. Dålig luftomsättning kan bero på att ventilationskanaler och ventiler inte har rensats och att filter inte bytts ut.
Tecken på att ventilationen är otillräcklig kan vara att det bildas kondens på insidan av fönstren eller att det är mögel på väggar eller tak i badrummet. Att imman på badrumsspegeln inte försvinner inom 15 minuter efter att du har duschat, eller att lukt kommer in genom ventilationsdonen i kök och badrum, är andra tecken på att ventilationen kanske inte fungerar som den ska.
Regelbundna kontroller och obligatorisk ventilationskontroll, OVK
Det är fastighetsägaren som ansvarar för att ventilationssystemet fungerar som det ska och att ventilationen kontrolleras regelbundet. Regelbunden kontroll av ventilationen ska göras enligt lag, så kallad obligatorisk ventilationskontroll, förkortas ofta OVK. Kontakta i första hand din fastighetsägare om du har problem med ventilationen i din lägenhet. Ett klagomål gällande dålig ventilation kan lämnas in till miljökontoret genom vår e- tjänst.
Som boende finns det en del du själv kan göra för att ventilationen ska fungera så bra som möjligt. Här är några saker du kan tänka på:
- Rengör utsidan av ventilationsdonen i din lägenhet regelbundet. Torka gärna av dem försiktigt med en trasa eller damma av dem med dammvippa. Tänk på att rengöra dem försiktigt så att ni inte råkar skruva på dem och därmed ändrar inställningarna för luftflödet.
- Ser du att ventilationsdon är smutsiga längre in bör du ta kontakt med din fastighetsägare och höra vem det är som är ansvarig för att plocka ner och diska dem.
- Att hålla tilluftsventiler i fönster och liknande öppna, stängs de fungerar inte luftomsättningen i lägenheten.
- Rengör fettfiltret i köksfläkten regelbundet.
- Installera inte en köksfläkt innan du kollat med fastighetsägaren att det är okej, det kan påverka ventilationsflödet i huset.
För att förkorta djurets lidande, alltså av barmhärtighetsskäl, får skabbrävar skjutas av kommunens skyttar efter muntlig tillåtelse från Samhällsbyggarnämnden
Ser du en skabbräv så ska du kontakta miljökontoret eller kommunens växel.
Mögelsvampar och mögelsporer förekommer naturligt i viss mån både utom- och inomhus. Men att bo eller regelbundet vistas i byggnader med fuktproblem kan utgöra en olägenhet för människors hälsa.
Mögel sprider sig och kan orsaka besvär
Om det finns tillgång till fukt, syre och näring (trä, smuts och damm) kan mögel börja växa. Mögelsporer kan i sig orsaka hälsoproblem, men fuktskador i hus ökar också risken för att byggnadsmaterial bryts ner och avger kemiska ämnen som förorenar inomhusluften. Därför är det vanligt att människor som vistas i fuktiga hus upplever irritation i luftvägar och ögon, eller har problem med andnöd och hosta. Man kan också få mer generella besvär som trötthet och huvudvärk. För personer som har allergiska besvär, allergi i släkten eller känsliga luftvägar och slemhinnor finns anledning att vara extra försiktig då mögelsporer kan orsaka allergiska reaktioner. Barn och ungdomar är också extra känsliga.
Det kan bildas mögel i en bostad som får en fuktskada på grund av läckage från tak, fönster, vattenledningar, avloppsstammar och toaletter. Men mögel kan också uppstå utan att något läckage har inträffat, exempelvis om fukt tränger igenom till träreglar i husgrund, eller i våtutrymmen med bristfällig ventilation.
Kännetecken på att du har fukt och mögel i din bostad:
- Mikrobiell lukt, alltså att det "luktar jordkällare"
- Mögellukt i kläder och textilier
- Synliga fuktskador, fuktfläckar och synlig mikrobiell tillväxt
- Missfärgningar eller bubblor i mattor och tapeter
- Sprickor i putsytor och avflagnande färg.
- Omfattande kondens på fönstrens insida vid en temperatur av ca -5°C eller lägre
Vad kan jag själv göra?
- Se till att ventilationen fungerar som den ska. Håll eventuella tilluftsventiler öppna och rengör ventilationsdon och ventiler ofta.
- Rengör golvbrunnar regelbundet och håll rent under badkaret.
- Använd duschdraperi samt torka upp vatten på golvet efter dusch och bad.
- Vädra i badrummet eller låt dörren stå öppen efter bad och dusch.
- Häng inte upp för mycket tvätt på tork i badrummet eller andra mindre rum.
- Undvik att borra hål i badrummets väggar och tak, särskilt i närheten av duschen.
- Det är också viktigt att förebygga och åtgärda fuktskador som beror på läckage utifrån.
- Kontakta din fastighetsägare innan du installerar en tvättmaskin eller torktumlare.
Misstänker du fuktproblem?
Om du upptäcker en fuktskada eller mögeltillväxt i din lägenhet ska du kontakta din fastighetsägare. Får du ingen hjälp kan du kontakta kommunens miljöinspektörer. Om du äger din egen fastighet kan du vid misstänkt fuktproblem vända dig till en fuktkonsult som kan hjälpa dig med att kartlägga omfattningen och ge goda råd om hur du bör åtgärda skadan. Det är viktigt att problemen åtgärdas så fort som möjligt
Asbest består av små tråd- och nålformiga mineralfibrer som kan orsaka allvarliga sjukdomar. Asbest användes förr i produkter eftersom det bidrar till ökad hållfasthet och har isolerande egenskaper mot både ljud och temperatur. Man slutade tillverka asbest när man upptäckte att det är skadligt för hälsan vid tillverkning och hantering av materialet.
Idag är det förbjudet att använda byggmaterial som innehåller asbest eftersom fibrerna kan skada lungor och framkalla cancer. Asbest finns i byggnadsmaterial som eternitplattor men kan också finnas i en mängd olika typer av byggnadsmaterial. Därför är asbest alltid en hälsorisk vid ombyggnads-, reparations- och rivningsarbete. Det är viktigt att hantera den asbest som redan finns i våra hus på ett säkert sätt.
Vad ska jag tänka på om jag behöver hantera asbest?
Som privatperson får du hantera material material med asbest från ditt hus, vid till exempel renovering eller rivning. Men du måste ha kunskap och vidta åtgärder för att undvika hälsoskador och olägenheter för omgivningen.
Det viktigaste vid hantering av asbest är att undvika damning. Rekommendationen är att du läser på och följer Arbetsmiljöverkets regler om hur du hanterar asbest på ett säkert sätt. Alternativt kan du anlita en specialiserad firma som har tillstånd för att sanera asbest. Du kan kontakta Arbetsmiljöverket för att kontrollera att firman du vill anlita har tillstånd för att sanera asbest. Kom också ihåg att du kan behöva krävas rivningslov för åtgärden. Kontakta kommunens bygglovsenhet om du är osäker.
Andra situationer där det finns risk för att utsättas för asbest
Asbest kan utgöra en hälsorisk även vid ombyggnad eller rengöring av fastigheter. Vid högtryckstvätt av asbestcementprodukter på tak och fasader frigörs en avsevärd mängd asbesthaltigt damm. Rengöring med en högtryckstvätt är därför en olämplig metod vid tvätt av tak eller fasader där det finns asbest. Även tryckluftsblåsning, blästring, målarskrapning, stålborstning, rotborstning, rengöring med sotarutrustning, rengöring av ventilationssystem med mera kan frigöra asbestfibrer i riskabla halter.
Så transporterar du bort asbest
Som privatperson får du transportera asbestavfall från din bostad under förutsättning att du utför transporten på rätt sätt. Asbest ska transporteras så att inte omgivningen utsätts för asbestdamm. Asbesten ska paketeras till exempel i tjock byggplast eller i täta plastsäckar som tejpas täta. Paketen ska tydligt märkas med texten "Asbest".
Anmäla olägenhet
När miljökontoret har fått ett ärende tas kontakt med motparten i ärendet som ges möjlighet att ge sin bild av situationen. Därefter gör miljökontoret en bedömning. Vid befogade klagomål kan samhällsbyggarnämnden fatta beslut om åtgärder, begränsningar samt förbud. Vid obefogade klagomål fattas beslut om avskrivning av ärendet.
Observera att den verksamhet eller person som har angetts som störande kommer att få del av uppgifterna som lämnas.
Innan anmälan till miljökontoret
Innan du kontaktar miljökontoret ska du själv ha tagit kontakt med den störande verksamheten för att ge dem en möjlighet att själva åtgärda störningen.
För klagomål gällande inomhusmiljön i bostäder ska du först och främst vända dig till fastighetsägaren d.v.s. hyresvärden om du bor i hyreslägenhet eller bostadsrätts-föreningens styrelse om du bor i bostadsrätt. Verksamhetsutövare och fastighetsägare har enligt miljöbalken ett utökat ansvar att utreda och åtgärda risker för olägenhet för människor och miljön.
Ärenden som kan drivas
Förutsättningar för att miljökontoret ska kunna driva ett ärende:
- Störningen ska utgöra risk för människors hälsa eller miljön.
- Störningen ska ej vara endast tillfällig eller ringa.
- Störningen ska vara pågående.
- För inomhusmiljö gäller att störningen upplevs i bostaden.
Ärenden som normalt inte handläggs av miljökontoret
Miljökontoret kan endast agera om klagomålet gäller ett område som vi har tillsyn över. Normalt sett handlägger vi inte följande ärendetyper:
- Inomhusmiljöproblem i egna hem/villor utreds av fackman/sakkunnig som kan hjälpa till med att kartlägga omfattningen och ge goda råd om hur du bör åtgärda skadan. Kontakta även ditt försäkringsbolag.
- Klagomål som rör störningar mellan grannar i bostadsrätt eller hyresrätt. Kontakta din fastighetsägare eller bostadsrättsförening. Störningar från grannar regleras bland annat i hyreslagstiftningen, bostadsrättslagstiftningen och ordningslagen. Miljöbalken är till vissa delar också tillämplig men de förstnämnda lagarna har bättre möjligheter att komma till rätta med problemet.
- Klagomål på nedskräpning, gator, vägar och kommunalt vatten och avlopp, vänd er till Gatukontoret. Under kontorstid: 0971-173 12, efter kontorstid: 0920-22 80 55
- Vid klagomål gällande snöröjning, sandning och allmän ordning på återvinningsstationerna återvinningsstationerna i Jokkmokk, Vuollerim, Porjus och Kåbdalis kontakta Gatukontorets felanmälan på 0971-173 12 eller läs mer på sidan Återvinningsstationer.
- Arbetsmiljö på arbetsplatser, vänd er till Arbetsmiljöverket, Telefon: 010-730 90 00, Jourtelefon: 08-737 15 55 eller www.av.se.
- Klagomål på lösspringande hundar och katter, kontakta Polisen, Telefon: 114 14 eller www.polisen.se
- Bristande djurhållning, kontakta Länsstyrelsens djurskyddshandläggare, Telefon: 010-22 55 499
- Kontakta polisen om du hittar ett skadat däggdjur eller en skadad fågel.
Relaterade länkar och dokument
Kontakt
Vid frågor kontakta: