Problem i boendemiljön

Jokkmokks tätort sett uppifrån i midnattssol. Foto.

Vårt hem ska vara en trygg och trivsam plats, dels inomhus men också utomhus och i omgivningarna. Här hittar du information om vad som är en bra boendemiljö, vilka rättigheter och vilket ansvar du har.

Boendemiljön är viktig

De flesta av oss tillbringar mycket tid hemma. Här ska vi kunna sova, umgås, bjuda hem vänner och familj eller bara dra oss tillbaka i lugn och ro. Oavsett om bostaden är en hyresrätt, bostadsrätt eller ett eget hus så behöver vi känna att det är ett hem där vi trivs och mår bra.

I avsnitten nedan hittar du matnyttig information om vad som gäller i boendemiljön, både inomhus och utomhus.

Upplever du problem i din boendemiljö?

Det är alltid fastighetsägaren som ansvarar för att förebygga och åtgärda problem i boendemiljön. Om du störs av en verksamhet eller något en person gör, ska du i första hand ta kontakt med den som är upphov till störningen.

Om det inte skulle hjälpa kan du vända dig till kommunens miljöinspektörer eller anmäla olägenheten via vår E-tjänst. Uppgifter finner du längst ner på sidan. 

Olika typer av störningar och problem som kan uppstå

Anmäla olägenhet

När miljökontoret har fått ett ärende tas kontakt med motparten i ärendet som ges möjlighet att ge sin bild av situationen. Därefter gör miljökontoret en bedömning. Vid befogade klagomål kan samhällsbyggarnämnden fatta beslut om åtgärder, begränsningar samt förbud. Vid obefogade klagomål fattas beslut om avskrivning av ärendet.

Observera att den verksamhet eller person som har angetts som störande kommer att få del av uppgifterna som lämnas.

Innan anmälan till miljökontoret

Innan du kontaktar miljökontoret ska du själv ha tagit kontakt med den störande verksamheten för att ge dem en möjlighet att själva åtgärda störningen.

För klagomål gällande inomhusmiljön i bostäder ska du först och främst vända dig till fastighetsägaren d.v.s. hyresvärden om du bor i hyreslägenhet eller bostadsrätts-föreningens styrelse om du bor i bostadsrätt. Verksamhetsutövare och fastighetsägare har enligt miljöbalken ett utökat ansvar att utreda och åtgärda risker för olägenhet för människor och miljön.

Ärenden som kan drivas

Förutsättningar för att miljökontoret ska kunna driva ett ärende:

  • Störningen ska utgöra risk för människors hälsa eller miljön.
  • Störningen ska ej vara endast tillfällig eller ringa.
  • Störningen ska vara pågående.
  • För inomhusmiljö gäller att störningen upplevs i bostaden.

Ärenden som normalt inte handläggs av miljökontoret

Miljökontoret kan endast agera om klagomålet gäller ett område som vi har tillsyn över. Normalt sett handlägger vi inte följande ärendetyper:

  • Inomhusmiljöproblem i egna hem/villor utreds av fackman/sakkunnig som kan hjälpa till med att kartlägga omfattningen och ge goda råd om hur du bör åtgärda skadan. Kontakta även ditt försäkringsbolag.
  • Klagomål som rör störningar mellan grannar i bostadsrätt eller hyresrätt. Kontakta din fastighetsägare eller bostadsrättsförening. Störningar från grannar regleras bland annat i hyreslagstiftningen, bostadsrättslagstiftningen och ordningslagen. Miljöbalken är till vissa delar också tillämplig men de förstnämnda lagarna har bättre möjligheter att komma till rätta med problemet.
  • Klagomål på nedskräpning, gator, vägar och kommunalt vatten och avlopp, vänd er till Gatukontoret. Under kontorstid: 0971-173 12, efter kontorstid: 0920-22 80 55
  • Vid klagomål gällande snöröjning, sandning och allmän ordning på återvinningsstationerna återvinningsstationerna i Jokkmokk, Vuollerim, Porjus och Kåbdalis kontakta Gatukontorets felanmälan på 0971-173 12 eller läs mer på sidan Återvinningsstationer.
  • Arbetsmiljö på arbetsplatser, vänd er till Arbetsmiljöverket, Telefon: 010-730 90 00, Jourtelefon: 08-737 15 55 eller www.av.se.
  • Klagomål på lösspringande hundar och katter, kontakta Polisen, Telefon: 114 14 eller www.polisen.se
  • Bristande djurhållning, kontakta Länsstyrelsens djurskyddshandläggare, Telefon: 010-22 55 499
  • Kontakta polisen om du hittar ett skadat däggdjur eller en skadad fågel.

Kontakt

Vid frågor kontakta:

Hanna Stjerna, Miljöinspektör

E-post:

Annica Brundin, Miljöinspektör

E-post:

Senast uppdaterad: 2024-05-03