I Jokkmokk hämtar kommunen hushållens restavfall (gröna tunnan) och komposterbart avfall (bruna tunnan). Hämtningsintervallet för sopor är var 14:e dag för villor och flerfamiljshus. För fritidsbostäder är intervallen längre.
Tömningsdagar
Sophämtning sker av Jokkmokks Lastbilscentral. Aktuella körturer och tömningsdagar hittar ni på deras hemsida.
Fritidshus
Sophämtning från fritidshus sker efter säsong.
- Sommarhämtning v.14 - 43, gul märkning på avfallskärlet
- Vårhämtning v.10 - 43, röd märkning på avfallskärlet
- Vinterhämtning v.45 - 20, vit märkning på avfallskärlet
Tänk på att första och sista tömningen för fritidshus beror på om du har tömning jämn eller ojämn vecka. Se information om aktuella sophämtningsdagar.
Behovsanpassad tömning
Om du komposterar allt ditt matavfall på fastigheten kan du få behovsanpassad avfallshämtning. Det innebär att du får hämtning vart annat ordinarie hämtningstillfälle.
Ansökan görs via vår E-tjänst.
Uppehåll i sophämtning
Om ditt hus eller fritidshus kommer stå tomt under en längre tid kan du ansöka om uppehåll i sophämtning. Du kan beviljas uppehåll om fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande tid av minst tre månader och längst 12 månader. Ansökan ska lämnas in senast en månad före den avsedda uppehållsperioden.
Under ditt uppehåll debiteras du inte för sophämtning men däremot renhållningens grundavgift.
Ansökan görs via vår E-tjänst.
Befrielse från sophämtning
Om du inte nyttjar ditt fritidshus så ofta kan du ansöka om befrielse från sophämtning. För att bli beviljad detta får maximalt fem övernattningar ske på fastigheten per år. Tillsynsbesök, som till exempel kontrollera värmen eller klippa gräsmattan, får du göra trots beviljad befrielse. Vid befrielse befrias du från sophämtningsavgiften men inte grundavgiften.
Ansökan görs via vår E-tjänst.
Olika storlekar och gemensamma avfallskärl
Kommunen har fyra olika storlekar på soptunnor: 190L, 240L, 370L och 660L. Som standard placeras en soptunna för 240L vid fastigheten. Om du har behov av ett större eller mindre kärl kan du kontakta gatukontorets administratör så ändrar vi abonnemanget och ger uppdragsbytet till vår entreprenör LBC, Jokkmokks lastbilscentral.
Om du är ett litet hushåll och har väldigt lite avfall kan du dela sopkärl med en granne. Ni behöver komma överens om vilken av era adresser som kärlet ska stå på. För permanent boende kan två grannar dela och för fritidshus kan två eller tre grannar dela.
Ansökan görs via blankett, kontakta gatukontorets administratör för blankett.
Bruna tunnan
Den bruna tunnan är avsedd för komposterbart avfall. För att tömningen av tunnorna ska fungera optimalt bör tunnorna vara uppställda enligt följande från gatan sett: Gröna tunnan till höger och bruna tunnan till vänster. Ett mellanrum mellan tunnorna på cirka 30 centimeter. Tunnorna ska placeras på ett plant underlag.
Kompostpåsar
Kompostpåsar delas ut en gång per år. Varje hushåll får två rullar med 75 påsar i varje, utdelning sker under hösten.
Vid behov av extra kompostpåsar till den bruna soptunnan finns dessa att hämta på respektive återvinningscentral i Jokkmokk, Porjus och Vuollerim. Kostnaden för en extra rulle med kompostpåsar är 40 kr.
Denna kostnad läggs på nästa renhållningsfaktura alt. faktureras separat.
Vanliga frågor
Kontakta LBC, Jokkmokks lastbilscentral som är vår entreprenör, så byter de ut den vid nästa tömning. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Ja, kontakta gatukontorets administratör så ändrar vi abonnemanget och ger uppdragsbytet till vår entreprenör LBC, Jokkmokks lastbilscentral.
Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Kommunen samlar inte in matavfall utanför tätorterna för tillfället. Däremot så ingår detta som ett uppdrag i den fastighetsnära insamling som kommunens ska implementeras senast 2026-2027. Då kan det bli aktuellt med en brun tunna eller hemkompostering även för de som bor i glesbygd.
Då kan du ansöka om uppehåll för sophämtning genom vår E-tjänst. Du kan beviljas uppehåll om fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande tid av minst tre månader och längst 12 månader. Ansökan ska lämnas in senast en månad före den avsedda uppehållsperioden.
Under ditt uppehåll debiteras du inte för sophämtning men däremot renhållningens grundavgift.
Om du bor i villa eller på annat sätt har en kommunal soptunna behöver du anmäla din flytt till gatukontorets administration. Detta kan du göra genom vår e-tjänst eller genom att ringa direkt till våra administratörer.
Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Nej, tyvärr vi tar endast emot avfall på våra återvinningscentraler. Jokkmokks lastbilscentral - LBC och BDX erbjuder containerhyra samt transporttjänster.
Just nu har vi ingen kapacitet att hämta avfall. Rör det sig och stora föremål eller metall så kan våran lastbil hämta visst avfall om vi får en lucka. Kontakta renhållningschef för vidare dialog.
Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Den kan lämnas vid din avfallstunna som Jokkmokks lastbilscentral tömmer. Har du ingen tunna kan du lämna den mot en avgift direkt på återvinningscentralen i Jokkmokk. Observera att tunnan inte får innehålla annat än avföring, urin och toapapper.
Soptunnornas placering
- Placering av kärlen skall vara den bruna till vänster om den gröna med minst 50 centimeters mellanrum.
- Kärlen skall placeras med öppningen mot vägen, ute vid tomtgränsen.
- Kärlen skall vara fri från snökarm/plogvall för att underlätta tömning.
- Kärl som är felplacerade eller felvända töms inte.
- Placera kärlen minst 1 meter från annat hinder, typ postlåda eller dylikt.
Relaterade länkar och dokument
Kontakt
Vid frågor gällande fakturor kontakta administratör. Vid frågor gällande behovsanpassad tömning eller befrielse kontakta någon av miljöinspektörerna. Vid frågor gällande utförande kan entreprenören själv kontaktas direkt: