När utbildningsminister Anna Ekström besökte Jokkmokk intresserade hon sig bland annat för fjärrundervisningen på Lapplands gymnasium. En del i en försöksverksamhet där Jokkmokk, Gällivare, Pajala och Kiruna samverkar via Lapplands kommunalförbund.
I Jokkmokk har det länge arbetats med att bygga upp fjärrstyrd undervisning på gymnasienivå.
”Vi började egentligen redan 2011. Helt ifrån noll, ingen visste ingenting och tekniken var en stor motståndare. Vi fick kämpa oss fram för att uppfinna hjulet på nytt”, berättar Jonas Wiandt, fjärransvarig på Lapplands gymnasium i Jokkmokk som varit med i hela uppbyggnaden av fjärrundervisningen som i dag körs i full skala mellan gymnasieskolorna i Jokkmokk, Gällivare, Kiruna och Pajala. Ett envetet arbete har gett frukt.
”Det har varit en intressant resa. Vi började med inbyggda webbkameror och analoga hörlurar, grottade ner oss i tekniken och med dåvarande gymnasiechefen B-O Ström som pådrivare så blev vi allt bättre och bättre och i dag kan vi vara stolta över att ha en teknik av högsta klass”, fortsätter Jonas.
Lapplands gymnasium är även en del i en försöksverksamhet tillsammans med ett antal andra skolor ute i landet, och ett av målen är att upprätta ett regelverk för framtida fjärrundervisning. Just detta var ett av skälen till att Anna Ekström besökte Jokkmokksskolan.
”Det är viktigt för oss att se hur det fungerar i praktiken. Generellt ger fjärrundervisningen möjlighet och chanser för kurser och ämnen som annars inte får plats i den kommunala undervisningen. Nackdelen kan vara att det blir svårare för blyga elever att fråga. Det är viktigt att påpeka att detta ska användas av kvalitetsskäl, inte för att spara pengar, sa Anna Ekström, som, bland annat, fick följa en fjärrlektion i spanska under sitt besök.
”Vi jobbar uteslutande efter kvalitetstänket. Det ska vara så bra det bara går för eleverna. Visst har det höjts kritiska röster ibland men jag vidhåller att vi ska ha en fjärrundervisning som ingen kan säga på något sätt är sämre än vanlig klassundervisning. Bara för att det heter fjärr så är det inte sämre med automatik, det finns inte heller några klara belägg för detta".
Wiandt fortsätter: "En direkt fördel vi ser är att eleverna på detta sätt förbereds väl för den fjärrstyrda värld som bara växer där ute. De får en vana att navigera och skolas in i framtiden. Det finns även ett jämställdhets och likvärdighetsperspektiv att alla ska ha rätt till samma kurser".
Jonas Wiandt som även har arbetat fram en helt unik policy för just fjärrundervisning – nämligen den enda i sitt slag.
”Den blir ett stöd och en trygghet, inte minst för nya lärare. Kanske inte en mönsterpolicy, det är ju ett levande dokument, men trots allt är det den enda som finns”.
Anna Ekström tog också med sig Jonas Wiands policydokument tillbaka till sin kammare i regeringskansliet.
Bilden: Jonas Wiandt i samspråk med utbildningsminister Anna Ekström.
Publicerad: 2019-04-12 16:25. Ändrad:
2019-04-12 16:28.