Parkeringsövervakning har efter ett politiskt beslut startats i Jokkmokk. En nyhet för många. Erik Fagerström, chef för samhälls- och infrastrukturfunktionen, fick snabbt en hel del reaktioner.
"Jag har förståelse för att det för somliga känns som en stor förändring. Arbetet med parkeringsövervakning grundar sig dock på ett långvarigt och eskalerande problem och ett flertal allvarliga incidenter. Exempelvis så har framkomligheten för bussar kring skolorna varit väldigt dålig", säger Fagerström.
I samhälls- och infrastrukturfunktionens verksamhet ingår, bland annat, att sköta gatu- och allmänplatsmark. Arbetet med parkeringsövervakning i kommunal regi görs också uteslutande efter kommunala gator och kommunal platsmark.
"Syftet är i första hand att via dialog eller kontrollavgifter öka säkerheten kring våra skolor och efter skolvägarna. I arbetet med att främja trafiksäkerhet, framkomlighet och tillgänglighet för alla i samhället ska de oskyddade trafikanterna, barn, äldre, funktionsnedsatta, gående och cyklisters behov särskilt beaktas", konstaterar Fagerström och fortsätter:
"Arbetet med parkeringsövervakningen ska vara kostnadsneutral, utan vinstintresse. Arbetet är inte provisionsbaserat och här ingår även uppdatering av skylning, inom prioriterade områden (skolor/skolvägar) och administration för hantering av skrotbilar".
Erik Fagerström påpekar med tydlighet vikten av dialog:
"Dialog är mycket viktigt i detta. Det finns naturligtvis olika grader av hur allvarlig en felparkering är. Parkering på trottoar mot färdriktning, i korsningar nära eller i busshållplatser eller efter gångvägar är exempel på allvarliga felparkeringar som resulterar i böter. Men detta gäller i första hand i de fall ingen person varit anträffbar vid fordonet för en dialog".
Publicerad: 2020-04-17 12:13. Ändrad:
2020-04-17 15:39.