Hemsändning innebär att dagligvaror distribueras till personer som inte själv eller med hjälp av anhörig kan handla dagligvaror.
1. Vad är hemsändning och vem kan nyttja tjänsten med hemsändning av dagligvaror?
Hemsändning innebär att dagligvaror distribueras till personer som inte själv eller med hjälp av anhörig kan handla dagligvaror. Hemsändning får endast nyttjas av enskilda personer som är folkbokförda i Jokkmokks kommun.
2. Vilka kriterier gäller för att kunna få hemsändningsbidrag?
Hemsändningsbidrag utgår för hemsändning av dagligvaror till hushåll där avståndet till närmaste butik överstiger tre kilometer.
3. Hur ofta kan man nyttja tjänsten?
2 turer/vecka och hushåll är det antal hemsändningsturer för vilka hemsändningsbidrag utgår.
4.Vilka butiker kan man handla hos?
Hemsändning ska i möjligaste mån ske från närmaste butik inom Jokkmokks kommun med lämpligt sortiment av dagligvaror. I undantagsfall kan, med hänsyn till tid, kostnad, miljö och transportmöjligheter, närmaste butik i grannkommunen vara ett alternativ.
För närvarande har Jokkmokks kommun avtal om hemsändningsbidrag med Coop i Jokkmokk, ICA Rajden i Jokkmokk samt Coop Nära i Harads.
5. Hur transporteras dagligvarorna?
Butiksinnehavaren ska använda det billigaste transportmedlet och på det mest ändamålsenliga sättet distribuera varorna. I normalfall ordinarie bussförbindelse.
6. Finns det exempel på sådant som inte ingår i hemsändningstjänsten?
Fraktstöd utbetalas endast för mat- och dagligvaror, ej tyngre transporter av järnvaror, byggnadsvaror etc. Ej heller får endast öl beställas.
7. Var vänder man sig med frågor?
Ytterligare upplysningar lämnas av Jokkmokks Infocenter
0971-170 00 vxl, E-post: infocenter@jokkmokk.se
Här hittar du informationen på www.jokkmokk.se
Publicerad: 2017-08-16 17:51. Ändrad:
2021-01-21 11:18.