Jokkmokks marknad, i år ett helt digitalt arrangemang på Jokkmokksmarknad.se är en besöks- och säljsuccé. Totalt har den digitala marknaden haft 187 000 besökare, varav 118.000 unika besökare. Dessa kommer främst från Sverige men även Tyskland, USA, Norge och Nederländerna. På marknadsplatsen har tiotusentals produkter sålts till 17 länder.
Marknadsplatsen, där besökarna kunnat handla unika produkter, har haft över
100 000 besökare. Tiotusentals produkter har sålts och produkterna har skickats till 17 länder och tre kontinenter. Ett flertal av utställarna vittnar om att de har sålt mer på den digitala marknaden än vad de gör på den traditionella marknaden.
På sajten Jokkmokks marknad har besökarna shoppat, gått på digitala arrangemang som samiska slöjdutställningar, gudstjänster, föredrag, samiska sagostunder och marknadskonserter. I livesändningar från studios i Jokkmokk har besökarna mött entreprenörer, kulturpersonligheter, profiler och aktuella artister.
I projektet Digitala Jokkmokks marknad samverkar Jokkmokks kommun, Strukturum, ℅ Gerd och Destination Jokkmokk. Externa finansiärer är Region Norrbotten och Framtidsbanken, Sparbanken Nord. I processen att förverkliga en digital marknad ingår många samarbetspartners där flera organisationer och andra aktörer bidragit till marknadens omfattande program.
Har du missat Jokkmokks marknad i år - besök den digitala marknaden här!
För mer information kontakta:
Erika Unnes, projektledare Jokkmokks digitala marknad 073-841 39 90
Susanne Zakrisson, ny marknadsgeneral, Jokkmokks kommun, 0971-171 37
Johan Wiklund, VD ℅ Gerd, om marknadsplatsen, 070-331 89 98
Publicerad: 2021-02-15 17:24. Ändrad:
2021-02-15 17:29.