Besökssiffran snuddar vid 46 000. Trots kylan blev Jokkmokks marknad en sedvanlig succé. 2020 blir temat: Arktisk design.
Jokkmokks 414:e marknad var temperaturmässigt en något kylslagen historia men med alla glada besökare och varma möten så gjorde årets tema Värme i kylan verkligen skäl för namnet. Trots det kylslagna vädret kom besökssiffran att stanna på 45 958, något färre än 2018 då 46 298 besökte marknaden.
"Självklart ser vi en koppling mellan antal besökare och kvicksilvret på termometern. I takt med att många besökare blir mer miljömedvetna och tar bussen till marknaden så blir besökarna glädjande nog inte lika beroende av temperaturen som när de reser med egen bil. Årets besöksantal kan vara ett bevis på det", säger marknadsgeneralen Birgitta Nilsson och fortsätter:
"Jämfört med 2018 som hade betydligt mildare temperatur (lördag 2018: -13°/lördag 2019: -28°) så var skillnaden endast 340 besökare, säger Nilsson och avslöjar samtidigt temat för nästa års marknad.
"Arktisk design. Ett brett tema där egentligen bara fantasin sätter gränser. Det blir spännansde", konstaterar hon.
Publicerad: 2019-04-26 16:44. Ändrad:
2019-04-26 16:46.