Viktor tror på en framtid för elbilen

Hur funkar en elbil i vinterkyla? Det vet Jokkmokkspolitikern Viktor Segerström en hel del om. Elbilsrallyt eGrandprix Nordic som passerar Jokkmokk kanske inte ger alla svar. Men målet är att slå hål på myterna.

Taggar:

”Är det riktigt kallt så kör jag fram och tillbaka till Kåbdalis på en laddning. Det är närmare 12 mil”, säger Viktor Segerström som förutom att vara folkvald politiker för V i Jokkmokk också jobbar med vindkraftsutbyggnad i företaget Suorvavind.

Det betyder en hel del resor genom en, ofta, rejält vinterkall region.

”Tekniken är nu så nära att man sommartid obehindrat tar sig runt hela Norrbotten men vinterid så behöver batteriteknik och laddifrastruktur komma lite längre för att det ska vara optimalt. Men en ny batterityp är på gång och när man kan räkna med att ladda snabbt i alla länets tätorter så kommer resandet med elbil snabbt att öka”, säger Viktor.  

Arrangörerna bakom elbilsrallyt xGrandprix Nordic vill med sin resa, som startade förra veckan, slå hål på myten om att elbilar inte alls fungerar i Norrbotten. Man vill även få djupare kunskaper i, och om, elbilar fungerar för pendlare. Dessutom mäts hur värmen i bilarna fungerar och hur laddinfrastrukturen är uppbyggd i länet, ytterligare två ämnen kring elbilarna som mytbelagts.

Hittills har det visat sig att elbilarna blir varma fortare än en bensinbil och att tillgången på laddstolpar är betydligt bättre här än i storstadsregionerna. Vi har nämligen elstolpar för motorvärmarna. Här behövs dock eventuella timers monteras bort – det krävs konstant ström för laddning.  

”Jag laddar aldrig med laddare utan använder strömuttaget på väggen. Kostar ungefär 30 kronor att köra Jokkmokk-Luleå tur och retur”.

Bilarna testas på Arctic Falls biltestanläggning i Älvsbyn där professionella räckviddstester utförs och elbilsrallyt är en egentlig repetition av testerna i verkliga förhållanden. Dessutom är andemeningen att göra hela projektet mer synligt.

Det var 32 minusgrader när resan startade, så coolare förutsättningar finns knappast, och när rallyt anländer till Jokkmokk den sista torsdagen i februari har Vattenfall ställt upp sitt mobila energilager i parken för att bistå med laddningsresurser. Kapaciteten på energilagret är på 250 kilowatt och 340 kilowattimmar.

I samband med stoppet i Jokkmokk arrangeras även seminariet ”Det nya mobila batteriet”. Anders Skarin och Maria Lindberg, affärsutvecklare på Vattenfalls systerbolag Network Solutions kommer att prata om energilagers roll i framtidens energisystem och vilka möjligheter som de kan skapa, vilka utmaningar elektrifiering av transporter innebär för elnätet i framtiden och utvecklingen av biltestbranschen.

På plats finns även Roger Nilsson från Ahlsells som kommer att prata om hur elbilsladdning fungerar i verkligheten, laststyrning, långsiktighet och säkerhet.    

Bilden. Viktor Segerström parkerar framför Vattenfalls energilager som ska ladda elbilarna i eGrandprix Nordic i Jokkmokk.  


Publicerad: 2019-02-27 18:24. Ändrad: 2019-02-28 13:01.


Näringsliv14 mars 2019

UF-företagare satsar på Girl Power

Mohadeseh Kacemi och Mimoza Prenku går tredje året på gymnasiet och har startat UF-företaget Girl Power.

Taggar:
Näringsliv07 mars 2019

Här växer företagsamheten snabbast

Jokkmokk har Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden för nystartade företag.

Taggar:
Näringsliv16 januari 2019

Nu pratar Jokkmokk Tillväxt och Tillsyn

Nu har de första mötena hållits och modellen Tillväxt och Tillsyn har presenterats för politiker, tjänstepersoner, chefer och företagare i Jokkmokk.

Taggar:
Näringsliv20 december 2018

Ägarparet vill lyfta Kronogård

Hösten 2018 klippte Sofie Ledin och Ronny Rönnberg till och köpte Kronogård Vildmark av den tidigare ägaren Leif Persson. Nu växer nya Kronogård Camp fram. ”När vi träffades kände vi att vi ville göra något tillsammans”, berättar Ronny Rönnberg.

Taggar:
Visa fler nyheter