Viktor tror på en framtid för elbilen

Hur funkar en elbil i vinterkyla? Det vet Jokkmokkspolitikern Viktor Segerström en hel del om. Elbilsrallyt eGrandprix Nordic som passerar Jokkmokk kanske inte ger alla svar. Men målet är att slå hål på myterna.

Taggar:

”Är det riktigt kallt så kör jag fram och tillbaka till Kåbdalis på en laddning. Det är närmare 12 mil”, säger Viktor Segerström som förutom att vara folkvald politiker för V i Jokkmokk också jobbar med vindkraftsutbyggnad i företaget Suorvavind.

Det betyder en hel del resor genom en, ofta, rejält vinterkall region.

”Tekniken är nu så nära att man sommartid obehindrat tar sig runt hela Norrbotten men vinterid så behöver batteriteknik och laddifrastruktur komma lite längre för att det ska vara optimalt. Men en ny batterityp är på gång och när man kan räkna med att ladda snabbt i alla länets tätorter så kommer resandet med elbil snabbt att öka”, säger Viktor.  

Arrangörerna bakom elbilsrallyt xGrandprix Nordic vill med sin resa, som startade förra veckan, slå hål på myten om att elbilar inte alls fungerar i Norrbotten. Man vill även få djupare kunskaper i, och om, elbilar fungerar för pendlare. Dessutom mäts hur värmen i bilarna fungerar och hur laddinfrastrukturen är uppbyggd i länet, ytterligare två ämnen kring elbilarna som mytbelagts.

Hittills har det visat sig att elbilarna blir varma fortare än en bensinbil och att tillgången på laddstolpar är betydligt bättre här än i storstadsregionerna. Vi har nämligen elstolpar för motorvärmarna. Här behövs dock eventuella timers monteras bort – det krävs konstant ström för laddning.  

”Jag laddar aldrig med laddare utan använder strömuttaget på väggen. Kostar ungefär 30 kronor att köra Jokkmokk-Luleå tur och retur”.

Bilarna testas på Arctic Falls biltestanläggning i Älvsbyn där professionella räckviddstester utförs och elbilsrallyt är en egentlig repetition av testerna i verkliga förhållanden. Dessutom är andemeningen att göra hela projektet mer synligt.

Det var 32 minusgrader när resan startade, så coolare förutsättningar finns knappast, och när rallyt anländer till Jokkmokk den sista torsdagen i februari har Vattenfall ställt upp sitt mobila energilager i parken för att bistå med laddningsresurser. Kapaciteten på energilagret är på 250 kilowatt och 340 kilowattimmar.

I samband med stoppet i Jokkmokk arrangeras även seminariet ”Det nya mobila batteriet”. Anders Skarin och Maria Lindberg, affärsutvecklare på Vattenfalls systerbolag Network Solutions kommer att prata om energilagers roll i framtidens energisystem och vilka möjligheter som de kan skapa, vilka utmaningar elektrifiering av transporter innebär för elnätet i framtiden och utvecklingen av biltestbranschen.

På plats finns även Roger Nilsson från Ahlsells som kommer att prata om hur elbilsladdning fungerar i verkligheten, laststyrning, långsiktighet och säkerhet.    

Bilden. Viktor Segerström parkerar framför Vattenfalls energilager som ska ladda elbilarna i eGrandprix Nordic i Jokkmokk.  


Publicerad: 2019-02-27 18:24. Ändrad: 2019-02-28 13:01.


Näringsliv03 april 2020

Första leveransen handsprit från          c/o Gerd har nu lämnat fabriken

När handsprit visade sig bli en bristprodukt i Coronatider, då ställde c/o Gerd om snabbt. Under fredagen lämnade den första leveransen fabriken i Jokkmokk.

Taggar:
Näringsliv26 mars 2020

Kommunen underlättar för företagen

Nu tar Jokkmokks kommun nästa steg för att underlätta för de företag som drabbats ekonomiskt av Coronapandemin.

Taggar: #Nyhet, #Kommun
Näringsliv24 mars 2020

Personal söks via anbudsförfarande

Kommunen går nu ut med en anbudsinbjudan till tjänster inom samhällsviktiga verksamheter på grund av den pågående pandemin.

Taggar: #Nyhet, #Kommun
Näringsliv19 mars 2020

Företagen kämpar mot virusströmmen

Företagen i Jokkmokks kommun har det jobbigt, precis som i övriga Sverige, i spåren av spridningen av Coronaviruset. Många tvingas säga upp personal, andra hotas av konkurs. Men det finns stöd och hjälp att få. Länken som följer leder dig rätt.

Taggar: #Nyhet, #Kommun
Visa fler nyheter