Jokkmokks minimarknad i Huddinge populärt inslag

Huddingedagarna fortsätter att vara en succéhistoria för Jokkmokk. Folkligt, festligt och slutsålt är en enkel summering, men det kan också räknas in ett antal potentiella nya medborgare i årets sammanfattning. Samverkan mellan näringsliv, föreningar och kommunerna Huddinge och Jokkmokk är receptet bakom framgången.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring

Jokkmokks besök i Huddinge centrum är över för den här gången. Det var 17:e året som entreprenörer, föreningar och Jokkmokks kommun tillsammans anordnar en minimarknad i Stockholmsförorten och, som alltid, hade massor av människor letat sig in till centrum för att kolla läget, ta del av aktiviteterna och, varför inte, handla en och annan lokalproducerad produkt.

Och visst handlades det. När söndagsmorgonen randades och förmiddagen sakta gled över i dag så var en hel del av produkterna helt enkelt slutsålda. Intresset var massivt. Det var dessutom löningshelg. Skillnaden mot, exempelvis, fjolåret i konsumtion och handel var tydlig.

– De sista mjukkakorna, gahkkun, försvann ganska tidigt på söndag, trots att kön var lång. Detsamma med en hel del andra produkter. Själv visade jag smycken från Jokkmokks Tenn men fick gå sista visningen utan både armband och örhängen, de hade sålt slut, berättar Magdalena Forsman från Jokkmokks kommun som var på plats och en del av arrangörsteamet.

Under dagarna i Huddinge förmedlades även allehanda information vidare till besökarna angående Jokkmokks fördelar. Tanken och målsättningen är att kunna skapa ett intresse kring kommunen och därmed kunna locka till sig nya kommuninnevånare på sikt. Det var också ett antal personer som tecknade sig på de intresselistor som fanns på plats. Vid utvärderingen av dagarna kommer dessa att summeras för att sedan tas vidare med uppföljande kontakt med personerna i fråga.

– Vi har lediga jobb, det byggs nya bostäder, förskolorna byggs ut och skolan får höga betyg i olika rankingar. Det ger oss fina förutsättningar för att locka till inflyttning, konstaterar Magdalena Forsman.

Bild: Anders Nygårds


Publicerad: 2016-11-03 10:35. Ändrad: 2016-11-03 10:51.


Näringsliv15 november 2018

Jokkmokk trea i tillväxtundersökning

Jokkmokks placerar sig som trea i Norrbotten i SYNAS undersökning av bästa tillväxt för företag 2018.

Taggar:
Näringsliv13 november 2018

Kåbdalis får drivmedel i pumparna

Kåbdalis expanderar kraftigt och nu ska det snart gå att tanka i byn igen. Efterlängtat av många, inte minst för näringsidkarna och skoterfolket.

Taggar:
Näringsliv07 november 2018

Evas vilda växter ger SPA sin egen smak

Jokkmokks egen kulturguide och matkreatör Eva Gunnare har inte minst gjort sig känd som örtinspiratör. Nu har hennes örtkunskap inspirerat ett Luleåföretag att utveckla sitt SPA-koncept.

Taggar:
Näringsliv06 november 2018

SM-guld och VM-brons till Vuollerim

Norrbottens enda guldmedalj på årets upplaga av SM i Mathantverk, där 450 produkter i olika klasser tävlade, gick till Vuollerim. Mathantverkshusets färskost av fjällkomjölk med hjortron och kvanne blev juryns absoluta favorit. Utlåtandet blev “Kärlek på bit”.

Taggar:
Visa fler nyheter