Skål och välkommen till Jokkmokks Bränneri

Magnus Kvickström blev Årets Företagare i Jokkmokk 2010 och 2017 efter sitt framgångsrika arbete med Jokkmokks Korv. Nu tar han nästa steg i sin företagsutveckling via Jokkmokks Bränneri.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Naringsliv, #Turism, #Kultur

Jokkmokks Korv och Rökeri är en sannsaga i charkbranschen. Ursprungsprodukten, falukorven, har belönats och prisats och vid ett flertal tillfällen utsetts till Sveriges godaste falukorv. Företaget producerar även prisbelönt skinka och har alldeles nyligen släppt en serie nya produkter i segmentet lufttorkad skinka och korv – det vill säga, bland annat, Parmaskinka från Jokkmokk.
   Högsta kvalitet och extrem noggrannhet har alltid varit Magnus Kvickströms signum, ingenting lämnas åt slumpen, och hantverket går alltid före maskineriet – för att använda den enklaste av förklaringar.
   Planerna på ett bränneri dök upp för fyra år sedan och är nu Efter en tid av redo för realisering. Det nybildade bolaget Jokkmokks Bränneri ska ta fram alkoholhaltiga produkter med lokala råvaror som bas och, bland annat, potatisen och enbären hämtas direkt från egen odling. Det blir vodka, gin och likör – allt framställt på bränneriet hemma på föräldragården i Näsberg, ett par mil utanför Jokkmokk. 300 kvadratmeter byggs på en befintlig byggnad för att ge plats åt pannan och den övriga utrustning som krävs för tillverkningsprocessen.
     Vi diskuterade om vi skulle etablera oss i Stockholm men till slut var vi eniga om att Jokkmokk är den rätta platsen. Det ska bli spännande att ge sig in i en helt ny bransch, en utmaning men det gillar jag. Jag tror stenhårt på det här, säger Magnus som drar igång företaget tillsammans med Rasmus Brott och med stöttning av Leif Nerhammar, med mångårig erfarenhet från, bland annat, Vin och Spritcentralen, tror Magnus att de nya produkterna snabbt ska nå ut till restauranger, krogar och Systembolaget.
    –  Vi har gjort en liten marknadsundersökning och ett 50-tal restauranger och krogar har sagt ja att ta in oss i sortimentet, ingen har svarat nej. När vi saluförde Jokkmokk som produktdestination var det klart direkt. Vi har ju det finaste i Jokkmokk, på alla sätt, konstaterar han. 
   Färdigställandet av lokalerna i Näsberg startar snarast och totalt rör det sig om en investering på cirka 7,5 miljoner kronor. Invigningen är planerad till den 1 juli 2019.


Publicerad: 2018-08-20 16:37. Ändrad: 2018-08-20 16:44.


Näringsliv24 januari 2019

Arctic Talks blir årets marknadssnackis

Hur gör vi det coolt att leva, bo och jobba i norra Sverige? Det är en av frågeställningarna som ska tas upp under den nya marknadssnackisen Arctic Talks.

Taggar:
Näringsliv16 januari 2019

Nu pratar Jokkmokk Tillväxt och Tillsyn

Nu har de första mötena hållits och modellen Tillväxt och Tillsyn har presenterats för politiker, tjänstepersoner, chefer och företagare i Jokkmokk.

Taggar:
Näringsliv09 januari 2019

Jokkmokk utbildar i de viktiga alkoholfrågorna

Jokkmokks kommun bjuder in till en utbildning i ansvarsfull alkoholservering.

Taggar:
Näringsliv20 december 2018

Ägarparet vill lyfta Kronogård

Hösten 2018 klippte Sofie Ledin och Ronny Rönnberg till och köpte Kronogård Vildmark av den tidigare ägaren Leif Persson. Nu växer nya Kronogård Camp fram. ”När vi träffades kände vi att vi ville göra något tillsammans”, berättar Ronny Rönnberg.

Taggar:
Visa fler nyheter