17 nya besöksnäringsföretag

Den lokala besöksnäringsorganisationen Destination Jokkmokk jobbar hårt med att stimulera och attrahera lokala och externa företagare. –Vi har 17 nya företagsetableringar under det senaste året. Av dessa drivs 12 av kvinnor, säger P-O Lindroth, vd och projektkoordinator Destination Jokkmokk.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring

Det rör på sig i Jokkmokk. Det är ingen underdrift. 17 nya företag har startats upp under det senaste året, vilket i sig är bra. Att 12 av dessa dessutom drivs av kvinnor är anmärkningsvärt. Lindroth gläds över de många olika innovationer som tar form inom näringen som är en viktig motor och del av regionens kulturella och kreativa näringar (KKN). Och här finns många exempel.
- Katarina Rimpi, Anna Kuhmunen och Tor-Henrik Buljo är nya spännande exempel på många driftiga människor som utvecklat nya spännande affärsidéer. Nu börjar vi också nå ut globalt. Vi har en stabil plattform att stå på och, om jag förenklar, en snabb handläggning för de som är intresserade av att etablera sig här, säger han.
Att sammanföra olika verksamheter och företag med varandra eller hjälpa till med samarbetspartners är en av uppgifterna för destinationerna i Swedish Lapland. Vissa hittar egna vägar, men vissa behöver stöttning.
-Också för Jokkmokk gäller det att pusha företagarna framåt och coacha dem under resans gång. Här försöker vi hjälpa till med partnerskap eller med att pussla ihop olika företag med varandra, fortsätter Lindroth.
Arbetet hos destinationsbolaget genomförs för att introducera aktören i det lokala nätverket av besöksnäringsentreprenörer för att möjliggöra nya affärssamarbeten. Samverkan är en ytterst viktig parameter.
Upplevelseföretaget Drivers Paradise, med bland andra rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist som frontfigur, är ett av de nyetablerade företagen. Företaget bildades på Hotell Jokkmokk i december 2014. Tillsammans med kommunen med kommunalrådet Robert Bernhardsson i spetsen har de rätta kontakterna med den lokala besöksnäringen och föreningslivet skapats. Att åka rallybil på snö, is eller grus lockar besökare från när och fjärran. Dessutom knyts verksamheten ihop med andra upplevelser i närområdet.
Stig Blomqvis har farit runt världen på allehanda platser. Men för honom är Jokkmokk närmast unikt.
–Jokkmokk är genuint. Här finns äktheten kvar som byggts bort på så många andra orter. Det är fascinerande och spännande även för mig och det attraherar våra gäster. Inte minst kulturarvet är intressant, konstaterar Stig Blomqvist.


Publicerad: 2016-11-21 11:15. Ändrad: 2016-11-21 11:19.


Näringsliv24 januari 2019

Arctic Talks blir årets marknadssnackis

Hur gör vi det coolt att leva, bo och jobba i norra Sverige? Det är en av frågeställningarna som ska tas upp under den nya marknadssnackisen Arctic Talks.

Taggar:
Näringsliv16 januari 2019

Nu pratar Jokkmokk Tillväxt och Tillsyn

Nu har de första mötena hållits och modellen Tillväxt och Tillsyn har presenterats för politiker, tjänstepersoner, chefer och företagare i Jokkmokk.

Taggar:
Näringsliv09 januari 2019

Jokkmokk utbildar i de viktiga alkoholfrågorna

Jokkmokks kommun bjuder in till en utbildning i ansvarsfull alkoholservering.

Taggar:
Näringsliv20 december 2018

Ägarparet vill lyfta Kronogård

Hösten 2018 klippte Sofie Ledin och Ronny Rönnberg till och köpte Kronogård Vildmark av den tidigare ägaren Leif Persson. Nu växer nya Kronogård Camp fram. ”När vi träffades kände vi att vi ville göra något tillsammans”, berättar Ronny Rönnberg.

Taggar:
Visa fler nyheter