17 nya besöksnäringsföretag

Den lokala besöksnäringsorganisationen Destination Jokkmokk jobbar hårt med att stimulera och attrahera lokala och externa företagare. –Vi har 17 nya företagsetableringar under det senaste året. Av dessa drivs 12 av kvinnor, säger P-O Lindroth, vd och projektkoordinator Destination Jokkmokk.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring

Det rör på sig i Jokkmokk. Det är ingen underdrift. 17 nya företag har startats upp under det senaste året, vilket i sig är bra. Att 12 av dessa dessutom drivs av kvinnor är anmärkningsvärt. Lindroth gläds över de många olika innovationer som tar form inom näringen som är en viktig motor och del av regionens kulturella och kreativa näringar (KKN). Och här finns många exempel.
- Katarina Rimpi, Anna Kuhmunen och Tor-Henrik Buljo är nya spännande exempel på många driftiga människor som utvecklat nya spännande affärsidéer. Nu börjar vi också nå ut globalt. Vi har en stabil plattform att stå på och, om jag förenklar, en snabb handläggning för de som är intresserade av att etablera sig här, säger han.
Att sammanföra olika verksamheter och företag med varandra eller hjälpa till med samarbetspartners är en av uppgifterna för destinationerna i Swedish Lapland. Vissa hittar egna vägar, men vissa behöver stöttning.
-Också för Jokkmokk gäller det att pusha företagarna framåt och coacha dem under resans gång. Här försöker vi hjälpa till med partnerskap eller med att pussla ihop olika företag med varandra, fortsätter Lindroth.
Arbetet hos destinationsbolaget genomförs för att introducera aktören i det lokala nätverket av besöksnäringsentreprenörer för att möjliggöra nya affärssamarbeten. Samverkan är en ytterst viktig parameter.
Upplevelseföretaget Drivers Paradise, med bland andra rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist som frontfigur, är ett av de nyetablerade företagen. Företaget bildades på Hotell Jokkmokk i december 2014. Tillsammans med kommunen med kommunalrådet Robert Bernhardsson i spetsen har de rätta kontakterna med den lokala besöksnäringen och föreningslivet skapats. Att åka rallybil på snö, is eller grus lockar besökare från när och fjärran. Dessutom knyts verksamheten ihop med andra upplevelser i närområdet.
Stig Blomqvis har farit runt världen på allehanda platser. Men för honom är Jokkmokk närmast unikt.
–Jokkmokk är genuint. Här finns äktheten kvar som byggts bort på så många andra orter. Det är fascinerande och spännande även för mig och det attraherar våra gäster. Inte minst kulturarvet är intressant, konstaterar Stig Blomqvist.


Publicerad: 2016-11-21 11:15. Ändrad: 2016-11-21 11:19.


Näringsliv15 november 2018

Jokkmokk trea i tillväxtundersökning

Jokkmokks placerar sig som trea i Norrbotten i SYNAS undersökning av bästa tillväxt för företag 2018.

Taggar:
Näringsliv13 november 2018

Kåbdalis får drivmedel i pumparna

Kåbdalis expanderar kraftigt och nu ska det snart gå att tanka i byn igen. Efterlängtat av många, inte minst för näringsidkarna och skoterfolket.

Taggar:
Näringsliv07 november 2018

Evas vilda växter ger SPA sin egen smak

Jokkmokks egen kulturguide och matkreatör Eva Gunnare har inte minst gjort sig känd som örtinspiratör. Nu har hennes örtkunskap inspirerat ett Luleåföretag att utveckla sitt SPA-koncept.

Taggar:
Näringsliv06 november 2018

SM-guld och VM-brons till Vuollerim

Norrbottens enda guldmedalj på årets upplaga av SM i Mathantverk, där 450 produkter i olika klasser tävlade, gick till Vuollerim. Mathantverkshusets färskost av fjällkomjölk med hjortron och kvanne blev juryns absoluta favorit. Utlåtandet blev “Kärlek på bit”.

Taggar:
Visa fler nyheter