kommunikation med allmänheten

Om en kris inträffar i Jokkmokks kommun finns en funktion i den centrala krisledningsgruppen som hanterar kommunikation med allmänhet och media.

Information om händelsen kommer löpande att läggas ut på kommunens hemsida. Det går också att ringa till växeln eller en särskild upplysningscentral för att få eller ge information.

Numera finns även möjlighet att ringa 113 13. Dit kan du ringa för att få information om allvarliga olyckor eller kriser, så som trafikolyckor, bränder eller extrema väderhändelser. Du kan även ringa dit för att ge information.

Vid akuta händelser ska du alltid ringa 112.

Kommunens informationsfunktion vid kris kommer att hålla media informerad om händelsen. Håll dig uppdaterad genom att följa nyhetssändningar, läsa tidningar och lyssna på radio. Sveriges Radio P4 ger extra information i händelse av en kris.

Många myndigheter lägger upp information på sina hemsidor vid kris. Det är ett bra sätt att få uppdaterad och regelbunden information. Flera använder sig även av appar till smart phones. Krisinformation. se sammanställer information om allvarliga händelser och kriser från olika myndigheter och är en bra sida att söka information på. Det finns även som app och på twitter.

Vattenfall har en app som meddelar elavbrott. Ställ in bevakning på Jokkmokks kommun så kommer ett meddelande om elavbrott har inträffat och hur lång tid det kan ta att åtgärda problemet. Det går även att få informationen via e-post eller sms. Följ även myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) på twitter.


Publicerad: 2014-07-01 16:53. Ändrad: 2014-07-01 16:53.

 

Socialtjänstens Blogg

Länk till Facebook Jokkmokk