8 frågor och svar om bidrag för hemsändning av dagligvaror

8 frågor och svar om bidrag för hemsändning av dagligvaror

När du inte kan handla dagligvaror, har du rätt till bidrag för att få varorna hemsända. Carola Hansson, handläggare på Jokkmokks kommun svarar på åtta frågor om hur den här tjänsten fungerar:

Taggar: #Kommun, #Vård och omsorg

1. Vad är hemsändning och vem kan nyttja tjänsten med hemsändning av dagligvaror?

Hemsändning innebär att dagligvaror distribueras till personer som inte själv eller med hjälp av anhörig kan handla dagligvaror. Hemsändning får endast nyttjas av enskilda personer som är folkbokförda i Jokkmokks kommun.

2. Vilka kriterier gäller för att kunna få hemsändningsbidrag?

Hemsändningsbidrag utgår för hemsändning av dagligvaror till hushåll där avståndet till närmaste butik överstiger tre kilometer.

3. Hur ofta kan man nyttja tjänsten?

2 turer/vecka och hushåll är det antal hemsändningsturer för vilka hemsändningsbidrag utgår.

4.Vilka butiker kan man handla hos?

Hemsändning ska i möjligaste mån ske från närmaste butik inom Jokkmokks kommun med lämpligt sortiment av dagligvaror. I undantagsfall kan, med hänsyn till tid, kostnad, miljö och transportmöjligheter, närmaste butik i grannkommunen vara ett alternativ.

För närvarande har Jokkmokks kommun avtal om hemsändningsbidrag med Coop i Jokkmokk, ICA Rajden i Jokkmokk samt Coop Nära i Harads.

5. Hur transporteras dagligvarorna?

Butiksinnehavaren ska använda det billigaste transportmedlet och på det mest ändamålsenliga sättet distribuera varorna. I normalfall ordinarie bussförbindelse.

6. Finns det exempel på sådant som inte ingår i hemsändningstjänsten?

Fraktstöd utbetalas endast för mat- och dagligvaror, ej tyngre transporter av järnvaror, byggnadsvaror etc. Ej heller får endast öl beställas.

7. Hur gör man?

Den som har behov av hemsändning ska själv ta kontakt med den aktuella butiken. Se punkt 4, vilka butiker som Jokkmokks kommun har avtal med.

8. Var vänder man sig med frågor?

Ytterligare upplysningar lämnas av kommunens handläggare Carola Hansson, 0971-171 90 eller via e-post  carola.hansson@jokkmokk.se

 

Här hittar du informationen på www.jokkmokk.se


Publicerad: 2017-08-16 17:51. Ändrad: 2017-08-17 15:40.


Kommun & Samhälle09 augusti 2018

"Ett stort tack till alla som kämpade mot bränderna"

Skogsbränderna har rasat ut och eldningsförbudet är upphävt. Då kommer ett jättetack till alla som var inblandade i kampen i Jokkmokks kommun.

Taggar: #Nyhet, #Kommun
Kommun & Samhälle07 augusti 2018

Eldningsförbudet är över

Tisdagen den 7 augusti klockan 12.00 avblåste Länsstyrelsen eldningsförbudet i Jokkmokk och Norrbotten.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Turism, #Kultur
Kommun & Samhälle24 juli 2018

Klockarmyrbranden släckt efter 12 dygn

Efter 12 tuffa dygn var det tuffa släckningsarbetet vid Klockarmyren över. Vid 14-tiden på tisdagen avslutades räddningsverksamheten och Sveaskog tog över efterbevakningen av det drygt 400 hektar stora brandområdet.

Taggar: #Nyhet, #Kommun
Kommun & Samhälle18 juli 2018

"Jokkmokk ligger mig varmt om hjärtat"

Elin Wegman hade aldrig tidigare besökt Jokkmokks kommun. I dag är det en del av hennes vardag.

Taggar: #Nyhet, #Kommun
Visa fler nyheter