Besöksnäringen satsar på mer kunskap om värdskapets betydelse

Värdskap. Hur du blir bemött. Det är viktigt. Destination Jokkmokk satsar därför på en utbildning i värdskap för lokala aktörer. Entreprenören Eva Gunnare kommer verka som coach och inspiratör för att Jokkmokk ska bli en än trevligare och välkomnande plats att besöka och vistas i.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring

Destination Jokkmokk har tillsammans med destinationen Swedish Laplands övriga 15 kommuner inlett ett gemensamt initiativ för att ytterligare utveckla värdskapet. Detta sker inom det pågående projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland och genomförs tillsammans med utbildningsföretaget xpectum, där en del av insatserna består av en interaktiv utbildning som ska nå ut till många olika aktörer inom besöksnäringen.

– Det är fyra steg i utbildningen där en del är den interaktiva utbildningen. Den är enkel och tar inte lång tid att genomföra. Du kan dessutom på egen hand styra din egen insats. Ett andra steg är de work-shops som Eva Gunnare kommer att hålla, säger P-O Lindroth, vd Destination Jokkmokk.

En första träff med intresserade företagare hölls nyligen och förutom den interaktiva utbildning som erbjuds kommer Eva Gunnare att verka som värdcoach och inspiratör i projektet. Hon har själv genomgått värdskapsutbildningen och kommer att ta sina erfarenheter och tankar vidare ut i kommunen. För det finns en hel del att jobba med på det lokala planet. Inte minst en ökad kommunikation i flera led.

– Vi behöver bli bättre på att hjälpas åt men då måste vi prata med varandra och komma överens hur vi ska agera och jobba. Det kan vara hur restaurangerna ska hålla öppet eller hur transporter ska lösas. Men självklart också om hur vi möter varandra och de som besöker oss. Ett bra värdskap leder alltid till något gott, konstaterar Eva Gunnare som trycker lite extra på  vikten i att ha ett gemensamt språk som alla är enade kring.

– I ytterligheten handlar det om lönsamhet, inkomster. Vi behöver prata väl om Jokkmokk, kommunen, platsen men också om varandra.

Representanter från destinationen besökte för en tid sedan Åre och norska Rörås för att samla intryck och inspiration. Rörås är ett litet samhälle som strukturellt väldigt mycket påminner om Jokkmokk, med, bland annat, en vintermarknad. Den stora skillnaden ligger i antalet besökare, Rörås har fantastiska 1 miljon per år.

– De känner en otrolig stolthet för sitt samhälle som alla verkligen förmedlar ut med djup kunskap i grunden. Det är en investering som bevisligen betalar sig, konstaterar P-O Lindroth.

I övrigt kommer Destination Jokkmokk att förstärka organisationen inom personlig coaching, produktpaketering och marknadsföring. Här kommer Hansi Gelter att bli en resurs, i första hand under sex månader. Gelter är ordförande i Destination Piteås skärgårdsverksamhet, har undervisat vid LTU:s utbildning för upplevelseturism i Piteå och har lång och bred erfarenhet av entreprenörskap och företagande. Hansi har även handlett under Naturturismutvecklarnas elevarbete vid  skolgången på Lapplands lärcentra i Jokkmokk.

Bild: Hansi Gelter, Eva Gunnare, P-O Lindroth och Petra Holmbom, affärsutvecklare Destination Jokkmokk fanns med vid det första mötet om värdskap i Jokkmokks kommun.  


Publicerad: 2016-11-29 17:41. Ändrad: 2016-11-29 18:00.


Näringsliv30 augusti 2018

Premiär för arktiskt hantverksöl

Efter ett års förberedelser, arbete och väntan på försäljningstillstånd har Jokkmokks Bryggeri börjat sälja sina produkter. 

Taggar:
Näringsliv20 augusti 2018

Skål och välkommen till Jokkmokks Bränneri

Magnus Kvickström blev Årets Företagare i Jokkmokk 2010 och 2017 efter sitt framgångsrika arbete med Jokkmokks Korv. Nu tar han nästa steg i sin företagsutveckling via Jokkmokks Bränneri.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Naringsliv, #Turism, #Kultur
Näringsliv29 juni 2018

Jan-Åke hittade tryggheten i Jokkmokk

Han lämnade alkoholen, tog bussen mot norr och fann kärleken och tryggheten i Jokkmokk. I dag driver Jan-Åke Sjöldfelt två företag i samhället.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv
Näringsliv26 juni 2018

I Japan smakar Jokkmokk bäst

En japansk småkaka med ett namn som låter som Jokkmokk och en brevväxling som startade under tidigt 90-tal fortsätter att förbluffa. När kakföretaget YOKU MOKU jubilerar är det Jokkmokkstema som gäller. Nu vill dessutom staden Nikko, där huvudkontoret ligger, bli vänort med Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Naringsliv, #Turism
Visa fler nyheter