Besöksnäringen satsar på mer kunskap om värdskapets betydelse

Värdskap. Hur du blir bemött. Det är viktigt. Destination Jokkmokk satsar därför på en utbildning i värdskap för lokala aktörer. Entreprenören Eva Gunnare kommer verka som coach och inspiratör för att Jokkmokk ska bli en än trevligare och välkomnande plats att besöka och vistas i.

Destination Jokkmokk har tillsammans med destinationen Swedish Laplands övriga 15 kommuner inlett ett gemensamt initiativ för att ytterligare utveckla värdskapet. Detta sker inom det pågående projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland och genomförs tillsammans med utbildningsföretaget xpectum, där en del av insatserna består av en interaktiv utbildning som ska nå ut till många olika aktörer inom besöksnäringen.

– Det är fyra steg i utbildningen där en del är den interaktiva utbildningen. Den är enkel och tar inte lång tid att genomföra. Du kan dessutom på egen hand styra din egen insats. Ett andra steg är de work-shops som Eva Gunnare kommer att hålla, säger P-O Lindroth, vd Destination Jokkmokk.

En första träff med intresserade företagare hölls nyligen och förutom den interaktiva utbildning som erbjuds kommer Eva Gunnare att verka som värdcoach och inspiratör i projektet. Hon har själv genomgått värdskapsutbildningen och kommer att ta sina erfarenheter och tankar vidare ut i kommunen. För det finns en hel del att jobba med på det lokala planet. Inte minst en ökad kommunikation i flera led.

– Vi behöver bli bättre på att hjälpas åt men då måste vi prata med varandra och komma överens hur vi ska agera och jobba. Det kan vara hur restaurangerna ska hålla öppet eller hur transporter ska lösas. Men självklart också om hur vi möter varandra och de som besöker oss. Ett bra värdskap leder alltid till något gott, konstaterar Eva Gunnare som trycker lite extra på  vikten i att ha ett gemensamt språk som alla är enade kring.

– I ytterligheten handlar det om lönsamhet, inkomster. Vi behöver prata väl om Jokkmokk, kommunen, platsen men också om varandra.

Representanter från destinationen besökte för en tid sedan Åre och norska Rörås för att samla intryck och inspiration. Rörås är ett litet samhälle som strukturellt väldigt mycket påminner om Jokkmokk, med, bland annat, en vintermarknad. Den stora skillnaden ligger i antalet besökare, Rörås har fantastiska 1 miljon per år.

– De känner en otrolig stolthet för sitt samhälle som alla verkligen förmedlar ut med djup kunskap i grunden. Det är en investering som bevisligen betalar sig, konstaterar P-O Lindroth.

I övrigt kommer Destination Jokkmokk att förstärka organisationen inom personlig coaching, produktpaketering och marknadsföring. Här kommer Hansi Gelter att bli en resurs, i första hand under sex månader. Gelter är ordförande i Destination Piteås skärgårdsverksamhet, har undervisat vid LTU:s utbildning för upplevelseturism i Piteå och har lång och bred erfarenhet av entreprenörskap och företagande. Hansi har även handlett under Naturturismutvecklarnas elevarbete vid  skolgången på Lapplands lärcentra i Jokkmokk.

Bild: Hansi Gelter, Eva Gunnare, P-O Lindroth och Petra Holmbom, affärsutvecklare Destination Jokkmokk fanns med vid det första mötet om värdskap i Jokkmokks kommun.  


Publicerad: 2016-11-29 17:41. Ändrad: 2016-11-29 18:00.


Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Visa fler nyheter