Besöksnäringen satsar på mer kunskap om värdskapets betydelse

Värdskap. Hur du blir bemött. Det är viktigt. Destination Jokkmokk satsar därför på en utbildning i värdskap för lokala aktörer. Entreprenören Eva Gunnare kommer verka som coach och inspiratör för att Jokkmokk ska bli en än trevligare och välkomnande plats att besöka och vistas i.

Destination Jokkmokk har tillsammans med destinationen Swedish Laplands övriga 15 kommuner inlett ett gemensamt initiativ för att ytterligare utveckla värdskapet. Detta sker inom det pågående projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland och genomförs tillsammans med utbildningsföretaget xpectum, där en del av insatserna består av en interaktiv utbildning som ska nå ut till många olika aktörer inom besöksnäringen.

– Det är fyra steg i utbildningen där en del är den interaktiva utbildningen. Den är enkel och tar inte lång tid att genomföra. Du kan dessutom på egen hand styra din egen insats. Ett andra steg är de work-shops som Eva Gunnare kommer att hålla, säger P-O Lindroth, vd Destination Jokkmokk.

En första träff med intresserade företagare hölls nyligen och förutom den interaktiva utbildning som erbjuds kommer Eva Gunnare att verka som värdcoach och inspiratör i projektet. Hon har själv genomgått värdskapsutbildningen och kommer att ta sina erfarenheter och tankar vidare ut i kommunen. För det finns en hel del att jobba med på det lokala planet. Inte minst en ökad kommunikation i flera led.

– Vi behöver bli bättre på att hjälpas åt men då måste vi prata med varandra och komma överens hur vi ska agera och jobba. Det kan vara hur restaurangerna ska hålla öppet eller hur transporter ska lösas. Men självklart också om hur vi möter varandra och de som besöker oss. Ett bra värdskap leder alltid till något gott, konstaterar Eva Gunnare som trycker lite extra på  vikten i att ha ett gemensamt språk som alla är enade kring.

– I ytterligheten handlar det om lönsamhet, inkomster. Vi behöver prata väl om Jokkmokk, kommunen, platsen men också om varandra.

Representanter från destinationen besökte för en tid sedan Åre och norska Rörås för att samla intryck och inspiration. Rörås är ett litet samhälle som strukturellt väldigt mycket påminner om Jokkmokk, med, bland annat, en vintermarknad. Den stora skillnaden ligger i antalet besökare, Rörås har fantastiska 1 miljon per år.

– De känner en otrolig stolthet för sitt samhälle som alla verkligen förmedlar ut med djup kunskap i grunden. Det är en investering som bevisligen betalar sig, konstaterar P-O Lindroth.

I övrigt kommer Destination Jokkmokk att förstärka organisationen inom personlig coaching, produktpaketering och marknadsföring. Här kommer Hansi Gelter att bli en resurs, i första hand under sex månader. Gelter är ordförande i Destination Piteås skärgårdsverksamhet, har undervisat vid LTU:s utbildning för upplevelseturism i Piteå och har lång och bred erfarenhet av entreprenörskap och företagande. Hansi har även handlett under Naturturismutvecklarnas elevarbete vid  skolgången på Lapplands lärcentra i Jokkmokk.

Bild: Hansi Gelter, Eva Gunnare, P-O Lindroth och Petra Holmbom, affärsutvecklare Destination Jokkmokk fanns med vid det första mötet om värdskap i Jokkmokks kommun.  


Publicerad: 2016-11-29 17:41. Ändrad: 2016-11-29 18:00.


Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Näringsliv01 mars 2017

Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Visa fler nyheter