Stort internationellt intresse att åka Nordenskiöldsloppet

Succé i fjol. Nu laddar Jokkmokk för andra upplagan av världens längsta skidlopp med ännu fler åkare i startfältet. Fjolårsvinnaren Jon Kristian Dahl står dessutom på startlinjen när Red Bull Nordenskiöldsloppet avgörs den 15 april 2017.

Så här i nyårstider är det 220 åkare från 16 länder anmälda till det klassiska långloppet i Jokkmokk som i fjol gjorde en succéartad omstart. 330 åkare kom till start för att åka de 200 kilometerna, bansträckningen blev lite kortare än ursprunget 220 kilometer på grund av brist på snö, men bara en handfull tvingades bryta, trots de stentuffa förhållandena. I år har arrangörerna jobbat hårt inför vintern och de räknar med att de den här gången ska kunna ge åkarna hela den tuffa utmaningen på 220 kilometer rakt in i Jokkmokks fjällvärld.

–Det är vår förhoppning. Intresset är också stort och vi räknar med att fylla de 500 startplatserna. Det blir en fantastisk upplevelse för åkarna i spåren men de får också uppleva fina Jokkmokk och dess fjällvärld under vackra vinterdagar, säger Wolfgang Mehl, initiativtagare och vd för loppet.

Hittills är det klart att elitåkarna Jon Kristian Dahl, Anders Aukland, Jörgen Brink, Bill Impola, Bob Impola, Nina Lintzen, Thomas Freimuth, Rikard Tynell, Teemu Virtanen, Erik Wickström och Denis Kabanen kommer att stå på startlinjen den 15 april nästa år. Från arrangörshåll väntar man in ytterligare spännande och välkända namn. Att få en chans att åka detta unika ultramaraton med anor från 1884, i sin originalsträckning lockar naturligtvis och fjolårsvinnaren kan bekräfta den häftiga upplevelsen.

–Det är fruktansvärt långt, en rejäl utmaning, men också en otrolig upplevelse. Jag vill verkligen åka igen, konstaterar fjolårsvinnaren Dahl.

–Förra årets tävling var bland det häftigaste jag varit med om. Det var en helhet; elitåkarnas kamp, alla motionärer som tog sig i mål, serviceteamen runt åkarna, medföljande och alla funktionärer som jobbade hårt, påpekar trefaldige Vasaloppsvinnaren Daniel Thynell, loppets sportchef.

Intresset från andra länder, inte minst i sydeuropa, är jättestort – inte minst medialt. Och exponeringen av Jokkmokk i sammanhanget ger värdefull förstärkning av kommunens varumärke.

Som en extra julklapp har det också blivit klart att det blir en upprustning av Jokkmokks skidstadion. Jokkmokks SK har beviljats 650 000 kronor för detta via Jordbruksverket, Länsstyrelsen (90 procent) samt Sparbanken Nord och Nordenskiöldsloppet.

En ny portal kommer att byggas vid målgången, stängslen ska rustas upp, tidtagarkuren flyttas, vallaboden byggs om (till sommaren) och delar av Nordenskiöldsspåren, mellan Purkijaure och Jokkmokk, kommer att hållas öppna för allmänheten och ”invigs” i samband med vintermarknaden. Dessutom blir det en breddning till fyra spår de sista 200 meterna av banan.

Allt för att lyfta Jokkmokk, Sveriges äldsta skidklubb JSK (bildad 1893), skidsporten och Red Bull Nordenskiöldsloppet ännu lite mer.

Mer om historien bakom loppet här: https://redbullnordenskioldsloppet.se/historia

Fakta: Jon Kristian Dahl vann Red Bull Nordenskiöldsloppet 2016. Han avverkade de 200 kilometerna på tiden 8.35, 17. Foto: Red Bull Nordenskiöldsloppet


Publicerad: 2017-01-03 17:15. Ändrad: 2017-01-03 17:18.


Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Visa fler nyheter