New York-designer gillar den genuina entreprenörsandan i Jokkmokk

Den internationella modestjärnan och glasögondesignern Stevie Boi har gästat Jokkmokk för andra gången och besökt lokala hantverkare och designers. Och han siktar på att komma tillbaka nästa år. – Han tycker att allt är så storslaget och genuint här, säger Silba Siidas Anna Kuhmunen som guidade Stevie Boi under hans två dagar långa besök.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv, #Turism, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Besöksnäring

Glasögondesignern Stevie Boi fick upp ögonen för regionen, och Jokkmokk, när han gästade Treehotel förra året tillsammans med fotografen Michael Antonio i uppdrag för Vogue Magazine. I oktober återvände han till Treehotel för att fota sin nya kollektion med modellerna Ida och Emma-Li Ovmar, med rötter från Jokkmokk.

I samband med det gjorde Stevie Boi en rundresa i Jokkmokk, där han gjorde studiebesök hos flera lokala hantverkare och designers. Bland dem fanns c/o Gerd, Stoorstålka och Jokkmokks tenn, och Essense of Lapland bjöd på lokala smakprover. Guidningen stod Anna Kuhmunen, Silba Siida, för.

Stevie Boi är imponerad över att vi har så många företagsamma här, och att vi har en genuint positiv anda i det vi gör, säger Anna Kuhmunen.

- Jokkmokk är ett centrum för design och hantverk. Vi tycker att det är värt att uppmärksammas, och Stevie Boi som designer och skapare är en sådan internationell aktör vi skulle vilja samarbeta med, säger PO Lindroth, destinationsutvecklare på Destination Jokkmokk och programansvarig för visningsresan. 

Programmet handlar om att visa upp Jokkmokks bredd och hur de lokala entreprenörerna tar tillvara på de lokala förutsättningarna, berättar PO Lindroth:

- Det finns stor potential att marknadsföra Jokkmokk och Treehotel mot Stevie Bois kundsegment. Vi har den kvalitet i tjänster, produkter och upplevelser som efterfrågas av den målgruppen.

Nu siktar Stevie Boi på ett tredje besök i Jokkmokk:

Han planerar att komma tillbaka i vår, avslutar Anna Kuhmunen.

Bild: Stevie Boi och hans assistent Naomi besöker Stoorstålka. Foto: PO Lindroth.


Publicerad: 2017-10-20 15:18. Ändrad: 2017-10-20 15:32.


Näringsliv30 augusti 2018

Premiär för arktiskt hantverksöl

Efter ett års förberedelser, arbete och väntan på försäljningstillstånd har Jokkmokks Bryggeri börjat sälja sina produkter. 

Taggar:
Näringsliv20 augusti 2018

Skål och välkommen till Jokkmokks Bränneri

Magnus Kvickström blev Årets Företagare i Jokkmokk 2010 och 2017 efter sitt framgångsrika arbete med Jokkmokks Korv. Nu tar han nästa steg i sin företagsutveckling via Jokkmokks Bränneri.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Naringsliv, #Turism, #Kultur
Näringsliv29 juni 2018

Jan-Åke hittade tryggheten i Jokkmokk

Han lämnade alkoholen, tog bussen mot norr och fann kärleken och tryggheten i Jokkmokk. I dag driver Jan-Åke Sjöldfelt två företag i samhället.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv
Näringsliv26 juni 2018

I Japan smakar Jokkmokk bäst

En japansk småkaka med ett namn som låter som Jokkmokk och en brevväxling som startade under tidigt 90-tal fortsätter att förbluffa. När kakföretaget YOKU MOKU jubilerar är det Jokkmokkstema som gäller. Nu vill dessutom staden Nikko, där huvudkontoret ligger, bli vänort med Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Naringsliv, #Turism
Visa fler nyheter