Rusning till Jokkmokks monter på Seniormässan

Intresset för Jokkmokk som resmål var stort under Seniormässan i Stockholm. Destination Jokkmokks monter var fullt av besökare. – Vi känner att vi har så mycket att erbjuda den här målgruppen, och de verkade känna likadant, säger en nöjd Petra Holmbom, produkt- och affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Taggar: #Naringsliv, #Turism, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad

Att skapa nyfikenhet för vad Jokkmokk har att erbjuda var huvudanledningen till att Destination Jokkmokk, tillsammans med Elina Kuhmunen från Ájtte, Jokkmokks marknads Birgitta Nilsson och Anna Kuhmunen från Silba Siida, valde att delta vid årets Seniormässa i Stockholm – bland annat för att kunna sälja in Jokkmokks julmarknad.

På mässan var trycket på Destination Jokkmokks monter stort.

- Det var fullt i vår monter i stort sett hela tiden, ibland fick vi till och med stå utanför. Vi hade tävlingar med priser donerade från våra företag, och smakprover som var väldigt uppskattade, berättar Beatrice Isaksson, kommunikatör på Destination Jokkmokk.

 

Filtvinnare

Siv Holmqvist, Stockholm, vann den härliga Stoorstålkafilten som var förstapris i tävlingen och som levererades hem till henne! Tävlingen gick ut på att svara på fyra frågor om destinationen Jokkmokk, bland annat vad världsarvet heter och hur man ser att något är äkta sameslöjd.. Foto: Beatrice Isaksson. 

 

- Seniormässans målgrupp passar Jokkmokk, framför allt för att de söker en viss typ av natur- och kulturupplevelser som Jokkmokk kan erbjuda, konstaterar Petra Holmbom, produkt- och affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Seniormässan riktar sig till personer som vill ”inspireras till att leva ett aktivt liv och upptäcka någonting nytt igen”. Resande som drivs av en önskan att uppleva kultur, traditioner och kombinera det med lärande är det drivkraftssegment som Visit Sweden kallar ”nyfikna upptäckare” och som är en viktig målgrupp för Jokkmokk.

- Den internationella resenären vill gärna uppleva snö och vintersäsong. Marknaden som vi möter på Seniormässan är ännu mer fokuserad på kulturupplevelser. Det innebär en möjlighet att öka beläggningen på våra boenden under traditionella lågsäsonger. De har möjlighet att resa när som helst under året, säger Petra Holmbom.

Enligt TEM, den turistekonomiska rapporten som mäter besöksnäringens tillväxt, har den turistiska omsättningen ökat med 52% under de senaste tio åren. Mellan 2015 och 2016 växte besöksnäringen i Jokkmokk med 9%. Av de turistiska övernattningarna 2016 var 82% svenska.

- Målgruppen som vi träffade på Seniormässan efterfrågar sådana produkter som vi kan erbjuda i Jokkmokks marknad, julmarknaden, Ájtte och den fjällbotaniska trädgården, menar Petra Holmbom.

I Destination Jokkmokks monter fick de bland annat frågor om julmarknaden, hur man reser till Jokkmokk på ett lämpligt sätt och hur man får tag i boende under vintermarknaden. De olika hantverksprodukterna som visades upp i montern, som hjortronsirap från Jokkmokks bär och saltripor från Jokkmokks Tenn & Silver, väckte också intresse.

Monter

Destination Jokkmokks monter på Seniormässan. Särskilt hantverket väckte nyfikenhet. Foto: Beatrice Isaksson.

 

Bland mässbesökarna fanns Eva Andersén Karlsson som bland annat smakade på det torkade renköttet.

- Det var en inbjudande och intressant monter, fin slöjd och mycket trevliga representanter. Visst väckte den vår reslust, vi har varit i Jokkmokk tidigare och återvänder gärna, säger Eva Andersén Karlsson.

 

FAKTA:

Visit Sweden har sedan 2005 genomfört målgruppsanalyser i syfte att rikta marknadsföring mot utvalda målgrupper. Den senaste större undersökningen genomfördes under våren 2015 på drygt 10 000 globala resenärer. Utifrån dessa intervjuer har Visit Sweden identifierat tre olika drivkraftssegment, som särskiljer sig genom de drivkrafter de har för att resa på semester till Sverige. ”Den nyfikna upptäckaren” vill upptäcka det genuina Sverige och vill lära sig om kulturen, maten och livsstilen. 


Publicerad: 2017-11-06 15:50. Ändrad: 2017-11-06 16:08.


Näringsliv16 april 2018

Företagsamma tjejer i Jokkmokk

I Jokkmokk finns Norrbottens bästa UF-företag. Inte nog med det, här finns även årets bästa produkt. Det har företagsamma tjejer från Bokenskolan sett till. Deras företagsidéer och strålande affärer tar dem nu vidare till nationella UF-mässan i Stockholm i maj 2018.

Taggar:
Näringsliv15 februari 2018

Stor efterfrågan ger fler möjligheter till yoga och wellness

I Jokkmokk finns de bästa tänkbara möjligheterna till friluftsliv, från stillsam bärplockning till extremlopp på skidor. Men trots detta finns det gott om plats även för inte bara en, utan två, yogastudior, och en företagsetablering med yoga på is på gång. – Här får folk den typ av träning de behöver, när de behöver det, säger yogainstruktören Ylva Maria Pavval. 

Taggar: #Företagsamhet, #Friluftsliv, #Äventyr, #Sport, #Besöksnäring, #Innovationer, #Mötesplats
Näringsliv19 januari 2018

Arktisk gastronomi – en heldag med matnyttigheter för näringen

För mathantverkare och förädlare, livsmedelsproducenter, kockar och besöksnäringen inleds Jokkmokks Marknad med en kunskapsdag på temat Arktisk gastronomi. Kunskapsdagen är framtagen i syfte att hitta gemensamma affärsmöjligheter, bidra till de olika näringarnas gemensamma affärsutveckling och hitta sätt att paketera olika måltidsupplevelser för att locka besökare samt öka områdets attraktions- och konkurrenskraft.

Taggar: #Turism, #Företagsamhet, #Mat, #Design & hantverk, #Samiskt, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad, #Mötesplats
Näringsliv15 december 2017

Jokkmokksföretagen står för länets bästa tillväxt

Jokkmokk är årets vinnare i utmärkelsen Bästa Tillväxt i Norrbottens län. Priset delas ut av kreditupplysningsföretaget Syna och gynnar kommuner med en bred och stabil tillväxt i det lokala näringslivet. – Jag tror att vi drar mycket nytta av de små och medelstora företagsetableringarna, var och en drar ett litet lass till det gemensamma, säger Roger Rimpi, VD på Samelandsresor.

Taggar:
Visa fler nyheter