Rusning till Jokkmokks monter på Seniormässan

Intresset för Jokkmokk som resmål var stort under Seniormässan i Stockholm. Destination Jokkmokks monter var fullt av besökare. – Vi känner att vi har så mycket att erbjuda den här målgruppen, och de verkade känna likadant, säger en nöjd Petra Holmbom, produkt- och affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Taggar: #Naringsliv, #Turism, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad

Att skapa nyfikenhet för vad Jokkmokk har att erbjuda var huvudanledningen till att Destination Jokkmokk, tillsammans med Elina Kuhmunen från Ájtte, Jokkmokks marknads Birgitta Nilsson och Anna Kuhmunen från Silba Siida, valde att delta vid årets Seniormässa i Stockholm – bland annat för att kunna sälja in Jokkmokks julmarknad.

På mässan var trycket på Destination Jokkmokks monter stort.

- Det var fullt i vår monter i stort sett hela tiden, ibland fick vi till och med stå utanför. Vi hade tävlingar med priser donerade från våra företag, och smakprover som var väldigt uppskattade, berättar Beatrice Isaksson, kommunikatör på Destination Jokkmokk.

 

Filtvinnare

Siv Holmqvist, Stockholm, vann den härliga Stoorstålkafilten som var förstapris i tävlingen och som levererades hem till henne! Tävlingen gick ut på att svara på fyra frågor om destinationen Jokkmokk, bland annat vad världsarvet heter och hur man ser att något är äkta sameslöjd.. Foto: Beatrice Isaksson. 

 

- Seniormässans målgrupp passar Jokkmokk, framför allt för att de söker en viss typ av natur- och kulturupplevelser som Jokkmokk kan erbjuda, konstaterar Petra Holmbom, produkt- och affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Seniormässan riktar sig till personer som vill ”inspireras till att leva ett aktivt liv och upptäcka någonting nytt igen”. Resande som drivs av en önskan att uppleva kultur, traditioner och kombinera det med lärande är det drivkraftssegment som Visit Sweden kallar ”nyfikna upptäckare” och som är en viktig målgrupp för Jokkmokk.

- Den internationella resenären vill gärna uppleva snö och vintersäsong. Marknaden som vi möter på Seniormässan är ännu mer fokuserad på kulturupplevelser. Det innebär en möjlighet att öka beläggningen på våra boenden under traditionella lågsäsonger. De har möjlighet att resa när som helst under året, säger Petra Holmbom.

Enligt TEM, den turistekonomiska rapporten som mäter besöksnäringens tillväxt, har den turistiska omsättningen ökat med 52% under de senaste tio åren. Mellan 2015 och 2016 växte besöksnäringen i Jokkmokk med 9%. Av de turistiska övernattningarna 2016 var 82% svenska.

- Målgruppen som vi träffade på Seniormässan efterfrågar sådana produkter som vi kan erbjuda i Jokkmokks marknad, julmarknaden, Ájtte och den fjällbotaniska trädgården, menar Petra Holmbom.

I Destination Jokkmokks monter fick de bland annat frågor om julmarknaden, hur man reser till Jokkmokk på ett lämpligt sätt och hur man får tag i boende under vintermarknaden. De olika hantverksprodukterna som visades upp i montern, som hjortronsirap från Jokkmokks bär och saltripor från Jokkmokks Tenn & Silver, väckte också intresse.

Monter

Destination Jokkmokks monter på Seniormässan. Särskilt hantverket väckte nyfikenhet. Foto: Beatrice Isaksson.

 

Bland mässbesökarna fanns Eva Andersén Karlsson som bland annat smakade på det torkade renköttet.

- Det var en inbjudande och intressant monter, fin slöjd och mycket trevliga representanter. Visst väckte den vår reslust, vi har varit i Jokkmokk tidigare och återvänder gärna, säger Eva Andersén Karlsson.

 

FAKTA:

Visit Sweden har sedan 2005 genomfört målgruppsanalyser i syfte att rikta marknadsföring mot utvalda målgrupper. Den senaste större undersökningen genomfördes under våren 2015 på drygt 10 000 globala resenärer. Utifrån dessa intervjuer har Visit Sweden identifierat tre olika drivkraftssegment, som särskiljer sig genom de drivkrafter de har för att resa på semester till Sverige. ”Den nyfikna upptäckaren” vill upptäcka det genuina Sverige och vill lära sig om kulturen, maten och livsstilen. 


Publicerad: 2017-11-06 15:50. Ändrad: 2017-11-06 16:08.


Näringsliv29 juni 2018

Jan-Åke hittade tryggheten i Jokkmokk

Han lämnade alkoholen, tog bussen mot norr och fann kärleken och tryggheten i Jokkmokk. I dag driver Jan-Åke Sjöldfelt två företag i samhället.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv
Näringsliv26 juni 2018

I Japan smakar Jokkmokk bäst

En japansk småkaka med ett namn som låter som Jokkmokk och en brevväxling som startade under tidigt 90-tal fortsätter att förbluffa. När kakföretaget YOKU MOKU jubilerar är det Jokkmokkstema som gäller. Nu vill dessutom staden Nikko, där huvudkontoret ligger, bli vänort med Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Naringsliv, #Turism
Näringsliv11 juni 2018

Stoorstålkas ägare prisades

Lotta Stoor och Piera Niilá Stålka har förärats Olof Högbergs-plaketten för sitt framgångsrika arbete med Stoorstålka i Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Naringsliv
Näringsliv16 april 2018

Företagsamma tjejer i Jokkmokk

I Jokkmokk finns Norrbottens bästa UF-företag. Inte nog med det, här finns även årets bästa produkt. Det har företagsamma tjejer från Bokenskolan sett till. Deras företagsidéer och strålande affärer tar dem nu vidare till nationella UF-mässan i Stockholm i maj 2018.

Taggar:
Visa fler nyheter