Populära Jokkmokks Korv utökar sina lokaler i Jokkmokk

Jokkmokks Korv grundades 1945 av Johan Wilhelm Johansson med en tydlig vision om att skapa den bästa falukorven genom att bara använda de allra bästa köttdetaljerna. Tidigare i år tillkännagavs det att Jokkmokks Korv signerat ett tioårigt avtal med Atria, något som nu innebär att Jokkmokks Korv är på väg att expandera i nya lokaler för att kunna uppfylla Atrias produktionskrav.

Taggar: #Företagsamhet, #Innovationer

På den svenska marknaden har Jokkmokks Korv en särställning som en liten, familjär och kvalitetsmedveten producent med en vision om att inte tumma på kvalitet. 

– Vi har alltid haft en hög målbild och en vision om att bli bäst på det vi gör och att utnyttja Jokkmokks starka varumärke med ren luft, fantastisk natur och spännande kultur, berättar Magnus Kvickström, som sedan 1993 styrt skutan.

I början var det tuffa år och det tog ett antal år innan verksamheten började ta fart.

– Man brukar säga sju svåra år, men för oss var det betydligt fler än så i början, säger Magnus

1995 flyttade de in i nya lokaler och Magnus kunde anställa den första personen. Det var dock inte förrän 2004 som verksamheten tog fart ordentligt.

– Vi blev kontaktade av Ridderheims i Göteborg. De ville ha ett norrländskt kvalitetskoncept och hörde av sig till oss. Vi var dock noga med att betona att vi inte ville samarbeta på vilka villkor som helst men de presenterade sin tanke och sålde egna fantastiska skinkor så vi inledde ett samarbete, berättar Magnus

– Samarbetet med Ridderheims innebar att omsättningen ökade med 90 % under första året och vi blev etablerade i hela landet, fortsätter han.

Efter några år blev Ridderheims uppköpta av Atria, en stor aktör som äger varumärken som Arboga pastej och Sibylla. Initialt fanns en oro om vad uppköpet skulle leda till, men enligt Magnus hade de ett så bra samarbete med Ridderheims att köparna hörde av sig till Jokkmokks korv för att förankra att de var okej med affären.

– De ringde upp oss och kollade att vi var okej med affären och det nya samarbetet har gått så bra, att vi nu fått till ett tioårigt avtal, berättar Magnus.

Det nya avtalet tillkännagavs tidigare i år och innebär att Jokkmokks korv nu måste expandera.

– Vi har köpt grannlokalerna. Vi har krav att producera vissa nivåer från Atria, vilket innebär att vi behöver expandera, säger Magnus som dock är noga med att betona att de och Atria är överens om att konceptet och kvaliteten måste bibehållas.

– På sikt hoppas vi kunna omsätta hundra miljoner och ha 35 anställda inom en femårsperiod, säger Magnus.

– Men större än så vill vi nog inte bli. Jag vill ha kvar det familjära företaget och det finns gränser för hur stor man kan bli innan den känslan förloras, fortsätter han.

Jokkmokks korv är kanske mest känt för sin falukorv som vunnit flera priser i chark-SM, men i södra Sverige är den samiskt rökta skinkan en populär produkt. För Magnus är det viktigt att ständigt ha nya utmaningar och den senaste handlar om att kombinera det bästa från Jokkmokk, med traditionella Italienska och Spanska metoder för att lufttorka skinka.

– Vi har två italienare som kommer upp snart för att hjälpa till med metoderna och vi har själva varit nere på studiebesök, berättar Magnus som tror att klimat- och miljöförutsättningarna är optimala i Jokkmokk.

– Vi har väldigt ren luft och det är inte för varmt, något som är viktigt för kvaliteten, menar Magnus.

Just naturen och luften är något han kommer in på flera gånger.

– Jokkmokk har ett väldigt starkt varumärke i det. Vi hade nog aldrig kunnat vara där vi är nu om vi hade funnits i någon annan stad. För oss är det väldigt viktigt att det bibehålls, menar han.

Överlag tycker Magnus att det är bra att driva företag i Jokkmokk.

– Näringslivsbolaget Strukturum har varit till otroligt stor hjälp under alla år, menar han och fortsätter.

– Det svåraste för oss är dock rekrytering, det är väldigt svårt att hitta erfarna charkuterister, ett hinder vi måste försöka lösa.

Fakta: Atria Scandinavia ingår i den finska koncernen Atria Abp, som är ett av de största livsmedelsföretagen i Skandinavien, Ryssland och Baltikum. I Atria ingår förutom Jokkmokks Korv, även kända varumärken som Lithells, Sibylla, Lönneberga, Pastejköket, Arbogapastej och Onsalakorv.

Bildtext: Magnus Kvickström, ägare Jokkmokks Korv och Rökeri

Text och foto: David Björkén


Publicerad: 2017-06-12 13:49. Ändrad: 2017-06-12 13:58.


Näringsliv16 augusti 2017

Association of World Reindeer Herders - världskongress för renskötare i Jokkmokk 16-20 augusti

Den sjätte Världskongressen för renskötare drar igång i Jåhkåmåhkke/Jokkmokk 16-20 augusti 2017. - Jokkmokks renskötare har mycket att visa världens renskötare, menar Helena Omma, vice styrelseordförande i Association of World Reindeer Herders. I veckan samlas 400 representanter från Ryssland, Kina, Mongoliet, Skottland, Kanada och självklart även de samiska områdena i Skandinavien.

Taggar:
Näringsliv21 juni 2017

Internationell kongress för renskötare anordnas 16-20 augusti i Jokkmokk

Vart fjärde år anordnar organisationen Association of World Reindeer Herders kongressen World Reindeer Herder´s Congress. I år står Sáminuorra, Renägarförbundet, Svenska Samernas Riksförbund och Jokkmokks Kommun som värd och mellan den 16 och 20 augusti kommer Jokkmokk besökas av något hundratal renskötarrepresentanter från hela världen.

Taggar: #Kommun, #Kultur, #Samiskt, #Världsarvet Laponia, #Miljö, #Hållbarhet
Näringsliv15 juni 2017

​Jokkmokk 3:a i Sverige - andel kvinnor som företagsledare

Intresseorganisationen Företagarna har undersökt fördelningen av män och kvinnor bland de högsta befattningshavarna i 278 000 företag. Jokkmokk placerar sig på en tredjeplats med 24%, strax efter Danderyds 24,3% och ettan Vaxholm med 27,5%. "Sifforna säger något både om styrkan i Jokkmokks näringsliv och om det arbete som görs för att ge alla samma chans att bli entreprenörer och ledare", säger Ulf Hägglund, vd på Jokkmokks näringslivsbolag Strukturum.

Taggar: #Företagsamhet, #Jämställt, #Vattenkraft, #Hållbarhet
Näringsliv07 juni 2017

Expansiva c/o Gerd tiofaldigar sin produktionskapacitet i Jokkmokk

Jokkmokksföretaget c/o Gerd fyller snart tio år. Ett decennium kantat av hårt arbete, men också lön för mödan. Under åren har företaget som tillverkar högkvalitativa skönhetsprodukter med ekologiskt hållbar profil hjälpt till att sätta Jokkmokk på kartan. Företaget befinner sig nu i en expansiv fas där nya internationella marknader öppnas vilket ställer krav på ökad produktionskapacitet och nya lokaler. Vi har träffat syskonen Johan och Anna-Lena Wiklund, grundare av c/o Gerd.

Taggar: #Företagsamhet, #Innovationer
Visa fler nyheter