Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

De långväga gästerna bokar sin resa till Jokkmokks marknad i många fall redan ett år innan avfärd, och de kommer oavsett temperatur och väder.

- Flera av de lokala aktörerna bekräftar rekordbesöket och har berättat att flera nationella och internationella researrangörer redan börjat boka in sig till nästa år, avslöjar Birgitta Nilsson.

-Vi slår återigen vårt eget publikrekord. I år hade vi nästan lika många besökare som vid det uppmärksammade 400-årsjubileet 2005, säger en glad Åsa Sundqvist, Ájtte - Svenskt Fjäll- och Samemuseum.

-Delar av våra utställningar och omfattande föreläsningsprogram startar redan på måndag och löper från förmiddag till eftermiddag hela veckan. Intresset för kunskap om liv och leverne i Sápmi och fjällregionen lockar besökare. Det är så stort intresse att vi börjat med förbokningar till föreläsningarna, så besökarna kan säkra sin plats då flera arrangemang blir fullsatta.

Leif Öhlund, Jokkmokks tenn beskriver hur 2017 års marknad blev ett rekordår, där man sålde för 40% mer än förra året. 

-I förväg bokar vi in och tar emot gästande grupper på en mycket uppskattad guidad tur där de får möta våra hantverkare i verkstaden, ta del av företagets och Jokkmokks historia. När de lärt om våra designers och de genuina berättelserna bakom våra alster och smyckeskollektioner, så köper man gärna med sig flera olika arbeten med sig hem.

-En kund som fått komma bakom kulisserna och träffa människorna bakom produkterna och upplevt hantverksprocessen handlar för tre gånger så mycket som en kund som enbart besöker butiken.

- Ryktet sprider sig fort och redan nu har researrangörerna börjat boka våra guidade turer inför nästa års marknad. Det inspirerar till ytterligare satsningar bland annat på vårt nya varumärke Jokkmokksilver.

Britt-Inger Tuorda, rektor på Samernas Utbildningscenter beskriver hur skolan under marknaden tillhandahåller cirka 20 försäljnings- och utställningsplatser:

-Vi hade en kö av slöjdare och konstnärer till våra utställningsytor i år, och det hoppas vi beror på den kvalitetsprägel vi eftersträvar. Vi vill gärna vara en viktig mötesplats samt tydlig hemvist till många av Sápmis mest namnkunniga och välkända slöjdare och konstnärer. Hos oss samlas även försäljare av slöjdmaterial, där många av utställarna är deras viktigaste kunder.

-Självklart är vi även stolta att varje år presentera avgångselevernas uppskattade duodji-utställning.

Varumärket Jokkmokks marknad är internationellt känt och har ett mytomspunnet rykte. Tillsammans med regionens stora ikoner ICEHOTEL och Treehotel omskrivs Jokkmokks marknad ofta i internationell press och lyfts även många gånger fram vid internationell marknadsföring av Sverige. Det bidrar givetvis till att öka intresset och till webbplatsen söker sig utländska besökare året om.

Det blir många gästnätter även i grannkommunerna när det är marknad, då Jokkmokk har ett begränsat antal bäddar. Researrangörerna använder boenden i en 20-25 mils radie kring Jokkmokk och många paketerar fina och intressanta rundturer med bland annat besök på ICEHOTEL, Treehotel och Storforsen.

Researrangörerna, både Svenska och internationella, jobbar med lång framförhållning.

-Vi får många förfrågningar om när marknaden kommer äga rum flera år framåt, säger Birgitta Nilsson som beskriver vidare:

-Hemligheten bakom den unika attraktionen som lockar gäster från när och fjärran bygger dels på den öppna samverkansplattform som utvecklats över tid. Det är inte en organisations verk. Olika aktörer, stora som små, är medskapare av arrangemanget.

-Sen är det även så att besökarna och invånarna i sin tur bidrar till formandet av helheten.
 Man brukar väl säga att det är gästerna som gör festen.

Genom varje års unika mix och innehåll av handel, konstutställningar, matupplevelser, workshops, konserter, seminarier, föreställningar, fest, glädje och inte minst människorna som öppensinnade världsmedborgare – återföds Jokkmokks marknad varje år till en ny och unik upplaga.

Det är aldrig samma. Och därför återvänder många år efter år. Den 1 februari 2018 inleds den 413:e marknaden i ordningen.

 

Bild: Birgitta Nilsson, marknadsgeneral, Åsa Sundqvist, Ájtte - Svenskt Fjäll och Samemuseum, David Björken, Jokkmokks kommun, leif Öhlund, Jokkmokkstenn, Petra Holmbom, Destination Jokkmokk, Britt-Inger Tuorda, rektor Samernas Utbildningscentrum.

 

2017 ÅRS MARKNAD I SIFFROR:

46 067 besökare

412:e marknaden

-5°C i genomsnitt

153 utomhusknallar på marknadsområdet

1 045 bilar parkerades på officiell parkering under lördagen

67 försäljare på de fyra stora inomhuskoncepten

24 caféer och restauranger/restaurangkåtor

8 matförsäljare på marknadsområdet

175 unika evenemang/aktiviteter som var för sig arrangeras mellan en och sju gånger

 

FAKTA: Beräkningen av antalet besökare bygger på flera olika källor som räknas samman. Noterbart är att det endast är torsdag till lördag, de officiella marknadsdagarna som räknas. Då många aktiviteter startar redan helgen innan, så uppgår det totala antalet besökare kopplat till hela marknadsveckan till betydligt högre besökssiffror.


Publicerad: 2017-03-23 08:55. Ändrad: 2017-03-23 09:03.


Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Visa fler nyheter