Besökare skapade 34 nya jobb

Mellan åren 2014 till 2015 växte näringen med 6% till rekordomsättningen 267 miljoner kronor. I Turistekonomisk modell, TEM® summeras 366 000 gästnätter, en ökning med 30 % sedan 2012. Under samma tidsperiod har 34 nya årsverken skapats i kommunen.

Besöksnäringen är en nätverksekonomi bestående av många små företag från transport till handel, restaurang, aktivitetsföretag och hotell får del av besökarens konsumtion. En tillväxt inom besöksnäringen bidrar starkt till samhällsutvecklingen med utökad service för kommunens invånare samt ett växande och bredare utbud av jobb när nya företag startas och befintliga utökar sin verksamhet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 2015 byggdes det 22 nya hus i Kåbdalis och 13 personer flyttade in till byn som växer och nu har 64 fast boende. Efter många år av investeringar ser vi nu även resultatet för byns utveckling, menar Johan Gunnarstedt, vd på Kåbdalis skidliftar. De fyra befintliga besöksnäringsföretagens verksamheter och behov av personal är en stor anledning till inflyttningen. Tillsammans med K&M in lanthandel och bageri, Blåfjell stuguthyrning och Kronogård Vildmark omsätter vi 38 miljoner kronor och den positiva utvecklingen fortsätter. Snart har vi glädjen att välkomna fler aktörer i byn som ska driva en lodge samt ett vandrarhem.

- Natur- och kulturturism är starkt växande globalt och skapar stora förutsättningar för destinationen Jokkmokk att fortsätta utvecklas. Ursprunget och historiken i den unika arktiska naturen, kulturen och livsstilen svarar mot den internationella och nationella efterfrågan på äkta upplevelser, menar Erica Mattsson, vd vid den regionala besöksnäringsorganisationen Swedish Lapland Visitors Board.

- I organisationen Destination Jokkmokk stöttar och coachar vi besöksnäringsentreprenörer inom affärs- ochproduktutveckling, marknadsföring och kommunikation mot målet om en fördubblad omsättning fram till år 2020, säger P-O Lindroth, vd. Ökningen är störst under vintern och vårsäsongen, och för att få fler gäster från den största utländska marknaden har vi sytt ihop en samverkan kring en lokal transfer till och från Arvidsjaur airport det finns direktavgångar till flera tyska städer. Idag har vi även lyckats få olika tyska turoperatörer att paketera och sälja våra entreprenörers produkter och upplevelser direkt på tyska marknaden.

- Vi ser ett ökat intresse av att starta företag som knyter an till besöksnäringen, säger Ulf Hägglund, VD vid Jokkmokks näringslivsbolag Strukturum.Senaste året har vi stöttat etableringen av nya aktivitetsföretag och nya logierbjudanden med olika tjänster och produkter som kan paketeras och erbjudas till nya och gamla gäster. Jag tror att insikten om affärsmöjligheterna inom besöksnäringen mognat senaste tiden, inte minst på grund av de senaste årens positiva tillväxt. Vi är nog bara i början av en bra och hållbar företagsamhetsprocess.

- En hållbar tillväxt inom besöksnäringen är en strategisk faktor som både ökar synligheten och attraktionen för varumärket Jokkmokk, och även bidrar till lösningar på utmaningen med arbetslöshet hos våra ungdomar och behovet att integrera våra nya invånare med utländsk bakgrund. Och dessutom stannar dessa jobb på orten, de kan inte flyttas till låglöneländer, menar Robert Bernhardson, kommunalråd.

10 snabba om Jokkmokks besöksnäring:

1. Inresande turism till Jokkmokk hade en omsättning på 267 miljoner kronor under 2015.

2. Omsättningen ökade med 16 miljoner kronor 2015, + 6 %, från 2014 och på 10 år har omsättningen ökat med + 45 %.

3. Resultatet var att 213 personer var helårssysselsatta, varav 125 inom logi och restaurang

4. Stugbygäster spenderade 49 miljoner kronor under 2015 och var därmed den ekonomiskt viktigaste boendekategorin

5. 43 %, eller 116 miljoner kronor spenderades på logi och restaurang

6. 366 000 turistiska övernattningar genomfördes 2015, 82 % av dessa var svenskar och 254 000 i kommersiella boendeformer

7. Av 65 000 utländska övernattningar svarade Norge och Tyskland för 52 % eller 34 000

8. De största ökningarna de senaste åren avser stugbyar med ökning av övernattningar med 140 % på 10 år och där dessa gästers omsättning ökat med 216 %. En viktig förklaring är utbyggnad av stugor i Kåbdalis. Detta visar sig också avseende omsättning för aktivitet som har mer än fördubblats och där liftkortsförsäljning svarar för en stor andel.

9. Jokkmokk har 5 hotell med 200 rum och 400 bäddar. Vidare 6 stugbyar med 226 stugor och 4 vandrarhem med nästan 200 bäddar.

10. Kåbdalis med sin skidanläggning har kommit att bli ett viktigt besöksmål för kommunen. Skidanläggningar räknar om sålda liftkort till skiddagar och där hade Kåbdalis cirka 20 000 för 10 år sedan. 2015 var detta uppe i 76 000. Toppåret var 2010 med 79 000 skiddagar. Detta placerar Kåbdalis före kända skidorter som exempelvis Dundret, Storlien, Funäsdalen, Riksgränsen, med flera.


Publicerad: 2016-08-25 11:37. Ändrad: 2016-08-25 11:46.


Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Visa fler nyheter