Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Nyföretagarbarometerns statistik stärker Jokkmokks position som nummer ett i Norrbotten.

-Resultatet är mycket glädjande och stärker ytterligare Jokkmokks tydliga entreprenöriella prägel, säger Ulf Hägglund vd på Strukturum, Jokkmokks näringslivsbolag.

Nyföretagarbarometern har rankat länets kommuner efter antal nyregistrerade företag per 1000 invånare och för 2016 leder Jokkmokks kommun med 6,9 företag och placerar sig därmed precis på riksgenomsnittet, klart över länsgenomsnittet på 4,8 företag per 1000 invånare.

-Jokkmokks kommun toppar sedan tidigare statistiken över företagsamhet i länet med 18,6 procent företagsamma personer, vilket motsvarar var femte person. Detta är klart över länsgenomsnittet på 10,5 procent. Jokkmokk har dessutom länets högsta företagsamhet bland såväl kvinnor som unga enligt Svenskt Näringsliv, berättar Ulf Hägglund.

En del av förklaringen ligger i näringslivsbolaget Strukturum. Bolaget ägs tillsammans av Jokkmokks kommun, Vattenfall AB, Företagarna i Jokkmokk och Sparbanken Nords Näringslivsstiftelse och arbetar med att utveckla och vitalisera näringslivet i kommunen. Tillsammans med andra organisationer och aktörer skapas även ett stort och relevant nätverk som är av stor nytta för entreprenörerna i kommunen.

Anna Kuhmunen som driver Silba Siida har tidigare arbetat hos Icehotel och Abisko Turism och efter barnledighet har hon haft funderingar på att starta ett företag eftersom hon visste att det fanns en efterfrågan på upplevelser med fokus på den samiska kulturen.

För att få hjälp att komma igång och få användbara råd, vände sig Anna till Strukturum

-Jag gick dit med en idé och kom ut som en företagare, förklarar Anna

Anna Kuhmunen menar också att samhälls- och näringslivsklimatet i Jokkmokk främjar företagare:

-Jag upplever att man i Jokkmokk är bra på att jobba tillsammans mot samma mål. Företag, organisationer och privatpersoner samverkar, man är en del av en större helhet.

Besöksnäringen är ett utmärkt exempel på ett område där det sker stor tillväxt av nya företag. Under det senaste året har 17 nya företag startats i Jokkmokk inom Destination Jokkmokks affärsutvecklingsprojekt. 12 av dessa har startats av kvinnor.

Att Jokkmokk toppar Svenskt Näringslivs studie när det gäller företagande bland kvinnor är också effekten av ett långvarigt och strukturerat arbete med nätverkande och projekt med jämställdhetsfokus som pågått inom Strukturum sedan 2008.

Företagsamhet är viktigt för Jokkmokk och privata företag sysselsätter omkring 1400 personer i kommunen, vilket genererar 230 miljoner kronor i skatteintäkter. Det ser dock även positivt ut för övriga Norrbotten. Enligt Nyföretagarbarometern ökade nyföretagandet i Norrbotten med hela 14,9 procent, vilket är betydligt högre än genomsnittet för hela landet på 6,4 procent.

Tabell. Nyföretagarbarometerns ranking avseende nyföretagande i Norrbotten. (företag per 1000 invånare)

1 Jokkmokk 6,9

2 Luleå 6,0

3 Kiruna 5,0

4 Överkalix 5,0

5 Kalix 4,7

6 Haparanda 4,5

7 Piteå 4,4

8 Boden 4,1

9 Gällivare 3,8

10 Pajala 3,6

11 Arvidsjaur 3,6

12 Arjeplog 3,5

13 Älvsbyn 3,4

14 Övertorneå 3,3

BILD: Anna Kuhmunen med sina hundar


Publicerad: 2017-03-01 11:59. Ändrad: 2017-03-01 12:02.


Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Näringsliv14 februari 2017

Arktisk säkerhetspolitik diskuteras i Jokkmokk

I samband med Jokkmokks marknad anordnade Regionalt Samverkansforum RSF, ett säkerhetspolitiskt seminarium i Jokkmokk med fokus på utvecklingen i Arktis. – Det känns bra att vi kan mötas i Jokkmokk, som blivit en viktig plats för dialoger i Arktis, säger landshövding Sven-Erik Österberg, ordförande i RSF. Bland deltagarna fanns bland andra försvarsminister Peter Hultqvist, Sveriges ambassadör i Arktiska rådet Andrés Jato, delar av försvarsledningen, förbandschefer och lokala politiska företrädare.

Visa fler nyheter