Näringsminister Mikael Damberg talar vid öppningen av Jokkmokks marknad

Onsdagen 1 februari invigs 412:e årgången av Jokkmokks marknad där näringsminister Mikael Damberg tillsammans med Swedish Lapland Visitors Boards vd, Erica Mattson kommer hålla tal. Arrangemanget som äger rum på snöscenen leds av Ylva Maria Pavval och kommer utöver talarna även rymma kulturella upplevelser samt utdelning av hederspriser.

-Glädjande att Mikael Damberg väljer att komma till Jokkmokk och medverka i såväl näringslivspolitiska diskussioner som delta vid det traditionella öppnandet. Och vad kan passa bättre än att Sveriges näringsminister delar ut hederspris till entreprenörer som verkat på marknaden under 35 år som ett led i en fyrahundraårig handelstradition, säger Robert Bernhardsson, kommunalråd Jokkmokks kommun.

-Det är en stor ära att få invigningstala vid Jokkmokks marknad. Det är ett unikt arrangemang som bär på lång historia och tradition men som samtidigt är ett tillfälle för dagens många  kreatörer, entreprenörer, hantverkare och kulturskapare att visa upp sin verksamhet. Marknaden har stor betydelse för den starkt växande besöksnäringen i regionen som skapar många viktiga jobb och attraktionskraft, säger näringsminister Mikael Damberg.

-Jag känner både stolthet och respekt för hedersuppdraget. 4oo-hundraåringen är mer aktuell än någonsin, där regionens unika arktiska kultur och naturnära och hållbara livsstil uppmärksammas, menar Erica Mattsson, vd Swedish Lapland Visitors Board.
-Jokkmokks marknad är både en stark internationell kommunikatör av platsen och vårt budskap och bidrag till världen, men även en generator för att hålla en gränsöverskridande dialog och utvecklingsprocess levande.

-Jokkmokks marknad levandegör Jokkmokks vision om att vara en nyskapande plats med en position i framtiden och i världen – en mötesplats där människor förverkligar sina drömmar. Vi vill att marknaden ska vara en pådrivare där entreprenörer, besökare, kulturarbetare, sakkunniga och politiker inspireras av varandra och tillsammans bidrar till att utveckla attraktiva och värdeskapande samhällen i Sápmi, Sverige och världen, menar Bernhardsson.

Invigningsceremonin äger rum mellan 17:30 och 18:15 på Stora torget och i programmet hittar vi bland annat jojkaren Juhán Niila Stålka och Pávva Pittja, samt dansaren Mark Lainio.

Tidigare under dagen kommer näringsministern delta vid Swedish Lapland Visitors Board och Svensk Turism ABs gemensamma seminarium och panelsamtal ”Hur utvecklar vi besöksnäringen utifrån platsens villkor?” Arrangemanget är öppet för allmänheten och äger rum på Ája, Ájttes konferensavdelning, kl. 16:00-17:00.

Bild: Näringsminister Mikael Damberg. Fotograf: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

 

Kontakt invigning: Birgitta Nilsson, 070-521 72 58

Kontakt seminarie: Camilla Bondareva, 070-288 24 90


Publicerad: 2017-01-31 08:26. Ändrad: 2017-01-31 08:33.


Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Näringsliv01 mars 2017

Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Visa fler nyheter