Kändistätt när Jokkmokkspodden sänder live från Jokkmokks marknad

Jokkmokkspodden samlar flera av Jokkmokks marknads namnkunniga besökare på Snöscenen torsdag till lördag kl. 13.00 – 14.00. Bland gästerna hittar vi minister Peter Eriksson, artisten Caroline af Ugglas och Miss Universe Sweden 2016, Ida Ovmark. För besökare som inte kan vara på plats, direktsänds programmet genom livestreaming på jokkmokksmarknad.se där man även kan se på intervjuerna i efterhand.

Jokkmokks marknad samlar kända och okända ansikten till vinterns knutpunkt för fest, möten och handel norr om Polcirkeln. Hit kommer såväl långväga, internationella som besökare från närmare områden.

- Man hör ofta talas om att ministrar, artister och andra spännande personer finns här men få har chans att se dem. Vi är glada att kunna samla dem och göra nedslag i vad som fört dem till Jokkmokk, och ge dem möjlighet att själva berätta om vad som är på gång, säger Victoria Harnesk.

Marknadens tema är snö, det och ett lättsamt programformat är en viktig del av konceptet, intervjupersonerna får under 10-15 minuter berätta om sin marknadsagenda med allt från inbokade aktiviteter till det spontana. Det blir personligt och en del fördjupade under ledning av Magdalena Forsman och Victoria Harnesk, i konceptet medverkar också fotografen Maria Klang.

- Vi vill skapa ett format som är bekvämt och relevant för dem som besöker oss på scenen, och för dem som kommer för lyssna. Vi fick inte plats med alla vi ville träffa, det finns ju lika många intressanta och färgstarka personligheter här i Jokkmokk som de tillresta. Egentligen hade vi kunna sända flera timmar om dagen, säger Magdalena Forsman.

MEDVERKANDE GÄSTER

TORSDAG:

 

  • Birgitta Nilsson, marknadsgeneral
  • Pär Holmberg, meteorolog
  • Jannie Staffansson, Samerådet
  • Sven-Erik Österberg, Landshövding i Norrbottens län
  • Tommy Blomfeldt, snökreatör.

FREDAG:

 

  • Anders Olofsson, ny VD, Jokkmokks tenn och silver
  • Kitok, artist
  • Caroline af Ugglas, artist
  • Johan Wiklund, prisbelönt skönhetsfabrikör, c/o Gerd.

LÖRDAG:

 

  • Robert Bernhardsson, Kommunalråd i Jokkmokk
  • Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsminister
  • Karin Nordström, prisbelönt Mathantverkare
  • Ida Ovmar, Miss Universe Sweden 2016.

 

Om Jokkmokkspodden: Initiativet startade under hösten som ett ideellt projekt av barndomsvännerna Magdalena Forsman och Victoria Harnesk, idén var att skapa det livsstilsprogram med utgångspunkt i glesbygd, att återföra fokus till livsglädjen och kärleken till landsänden vi bor i, och att få definiera sig själva. Kort sagt en hyllning till coola människor som lever livet fullt ut.

LIVESTREAM från scenen på www.jokkmokksmarknad.se

Jokkmokkspodden hittar du här: http://jokkmokkspodden.podbean.com samt på Facebook: www.facebook.com/jokkmokkspodden.

Förutom på scenen finns Magdalena Forsman, Victoria Harnesk och fotografen Maria Klang i Jokkmokks kommuns ”Berättarkåta” 12.00 – 13.00.

KONTAKT Victoria Harnesk, Porjus, 070-223 56 10, victoria@vhjojk.se


Publicerad: 2017-02-02 10:19. Ändrad: 2017-02-02 10:23.


Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Visa fler nyheter