Kändistätt när Jokkmokkspodden sänder live från Jokkmokks marknad

Jokkmokkspodden samlar flera av Jokkmokks marknads namnkunniga besökare på Snöscenen torsdag till lördag kl. 13.00 – 14.00. Bland gästerna hittar vi minister Peter Eriksson, artisten Caroline af Ugglas och Miss Universe Sweden 2016, Ida Ovmark. För besökare som inte kan vara på plats, direktsänds programmet genom livestreaming på jokkmokksmarknad.se där man även kan se på intervjuerna i efterhand.

Jokkmokks marknad samlar kända och okända ansikten till vinterns knutpunkt för fest, möten och handel norr om Polcirkeln. Hit kommer såväl långväga, internationella som besökare från närmare områden.

- Man hör ofta talas om att ministrar, artister och andra spännande personer finns här men få har chans att se dem. Vi är glada att kunna samla dem och göra nedslag i vad som fört dem till Jokkmokk, och ge dem möjlighet att själva berätta om vad som är på gång, säger Victoria Harnesk.

Marknadens tema är snö, det och ett lättsamt programformat är en viktig del av konceptet, intervjupersonerna får under 10-15 minuter berätta om sin marknadsagenda med allt från inbokade aktiviteter till det spontana. Det blir personligt och en del fördjupade under ledning av Magdalena Forsman och Victoria Harnesk, i konceptet medverkar också fotografen Maria Klang.

- Vi vill skapa ett format som är bekvämt och relevant för dem som besöker oss på scenen, och för dem som kommer för lyssna. Vi fick inte plats med alla vi ville träffa, det finns ju lika många intressanta och färgstarka personligheter här i Jokkmokk som de tillresta. Egentligen hade vi kunna sända flera timmar om dagen, säger Magdalena Forsman.

MEDVERKANDE GÄSTER

TORSDAG:

 

  • Birgitta Nilsson, marknadsgeneral
  • Pär Holmberg, meteorolog
  • Jannie Staffansson, Samerådet
  • Sven-Erik Österberg, Landshövding i Norrbottens län
  • Tommy Blomfeldt, snökreatör.

FREDAG:

 

  • Anders Olofsson, ny VD, Jokkmokks tenn och silver
  • Kitok, artist
  • Caroline af Ugglas, artist
  • Johan Wiklund, prisbelönt skönhetsfabrikör, c/o Gerd.

LÖRDAG:

 

  • Robert Bernhardsson, Kommunalråd i Jokkmokk
  • Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsminister
  • Karin Nordström, prisbelönt Mathantverkare
  • Ida Ovmar, Miss Universe Sweden 2016.

 

Om Jokkmokkspodden: Initiativet startade under hösten som ett ideellt projekt av barndomsvännerna Magdalena Forsman och Victoria Harnesk, idén var att skapa det livsstilsprogram med utgångspunkt i glesbygd, att återföra fokus till livsglädjen och kärleken till landsänden vi bor i, och att få definiera sig själva. Kort sagt en hyllning till coola människor som lever livet fullt ut.

LIVESTREAM från scenen på www.jokkmokksmarknad.se

Jokkmokkspodden hittar du här: http://jokkmokkspodden.podbean.com samt på Facebook: www.facebook.com/jokkmokkspodden.

Förutom på scenen finns Magdalena Forsman, Victoria Harnesk och fotografen Maria Klang i Jokkmokks kommuns ”Berättarkåta” 12.00 – 13.00.

KONTAKT Victoria Harnesk, Porjus, 070-223 56 10, victoria@vhjojk.se


Publicerad: 2017-02-02 10:19. Ändrad: 2017-02-02 10:23.


Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Näringsliv01 mars 2017

Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Visa fler nyheter