Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

I år har Strukturums koncept lyfts in i samverkansprojektet ”North Business Arena” som man driver tillsammans med Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå kommuner.

-Vi är glada att de andra kommunerna har inspirerats av Jokkmokks initiativ i syfte att stärka ung företagsamhet. Fokuserat och dedikerat arbete ger resultat, både på lång och kort sikt. Att Jokkmokk är 3:e bäst i Sverige på ung företagsamhet är ingen slump, menar Ulf Hägglund, vd på Strukturum.

Inom Strukturums egna ramverk Ung innovation tar olika initiativ form tillsammans med skolorna och andra aktörer för att skapa gynnsamma förutsättningar för de unga att utvecklas och tro på sin företagsamhet – att gå från tanke till handling.

Sandra Cerboni som både ansvarar för Ung innovation samt Jokkmokks deltävling inom InUngIn ger några exempel:

- Efter ett studiebesök på Strukturum, kom förfrågan från lärare och elever på högstadiet Östra skolan om vi kunde forma en aktivitet inom företagsamhet för schemalagda ”Elevens val”. Utbildningsorganisationen Ung Företagsamhets nationella koncept ”Se möjligheterna” blev utgångspunkten och nu kommer vi eventuellt utöka med det efterfrågade blocket ”Din ekonomi”.

- På gymnasiet kan man inom ramen för alla gymnasielinjer i Jokkmokk, som har kursmomentet entreprenörskap, jobba med det nationella konceptet UF-företag, där eleverna arbetar med uppstarten av ett företag. Här bistår Strukturum med stöd till eleverna och gymnasiet har också möjlighet att hålla i lektioner i Strukturums lokaler. UF-företagen bjuds in till Arena Jokkmokk och andra arrangemang där dom kan komma i kontakt med och vara en del av Jokkmokks näringsliv. Strukturum ingår också i den arbetsgrupp som lägger upp strategin för UF-året lokalt.

 

InUngIn kan bli upptäckten av den egna företagsamheten

En långsiktig, tålmodig och förtroendefull relation är tillsammans med ett stimulerande koncept som exempelvis InUngIn är framgångsreceptet för att skapa resultat avslöjar Sandra:

- Mitt jobb är att följa upp alla idéer och coacha och peppa dem vidare.
-Vi ser ett tydligt mönster där många av de ungdomar som kommer in med idéer gärna tar del av stöttning med kunskap om hur man driver ett företag faktiskt också lett till att de tagit steget och startat en egen verksamhet. Det kan vara som en bi- eller deltidssyssla, men även som heltidsverksamhet.

Fjällko-glassen var förra årets vinnare av InUngIn, där Adrian Norman Viklund var idégivare. Genom nätverket kring tävlingen och Strukturum fick han kontakt med den erfarna mathantverkaren, Karin Nordström. Samarbete utvecklades och initialt har de samsats om hennes företag Jokkmokksbärs produktionskök. Adrian producerar glassen själv i sitt bolag Jokkmokks Glass AB, som han bildade efter han vunnit och fått rådgivning av oss.

- Syftet och målet är inte att alla ska bli företagare. Det passar inte alla. Men vi vill att alla ungdomar ska hitta och tro på sin egen företagsamhet. Det är en vinst för både samhälle och individ, avslutar Sandra.

 

Idétävling från lokalt till regionalt

Jokkmokk och Överkalix är först ut med att starta upp de lokala ideltävlingarna, och de andra kommunerna aktiverar sig löpande under sommaren och hösten. Varje kommun har en lokal jury som utser sin deltävlings vinnare som går vidare till en regional final där man tävlar mot övriga vinnare i de deltagande kommunerna.

Redan den 27 april utses Jokkmokks första, andra och tredjepristagare som tillsammans tar del av 20 000 kr som Sparbanken Nords Jokkmokkskontor är med och stöttar upp med 10 000 kr. Finalen äger rum den 8 december i samband med Jokkmokks elevmässa. Jokkmokks idéävling pågår fram till den 12 april.

Tävlingskriterier, upplägg och kontaktpersoner för InUngIn: http://www.northbusinessarena.se/inungin-ide-tavling/

Bild; Sandra Cerboni, projektledare InUngIn samt Ung Innovation, Strukturum.

Kontaktperson: Sandra Cerboni, Strukturum, 073-934 05 58


Publicerad: 2017-03-29 16:37. Ändrad: 2017-03-29 16:43.


Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Visa fler nyheter