Jokkmokk har flest företagsamma kvinnor och unga i länet

Flest företagsamma kvinnor och unga i länet finns i Jokkmokk. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning för 2015 som dessutom placerar Jokkmokk på 13:e plats i landet.

Företagsamheten växer stabilt i Norrbotten för tredje året i rad och är högre än någonsin tidigare. I 11 av länets 14 kommuner ökar företagsamheten och Jokkmokk har länets högsta företagsamhet bland befolkningen med 18, 6 procent (Norrbotten har 10, 5 procent som jämförelse).

Jokkmokk sticker dessutom ut lite extra genom att ha den högsta företagsamheten både bland kvinnor och unga. Dessutom toppar Jokkmokk statistiken över nyföretagande för kvinnor. Inom besöksnäringen har det senaste året startats 17 nya företag i Jokkmokk. 12 av dessa är företag styrda av kvinnor. Ytterligare ett tydligt tecken som följer den statistiska bilden. Gapet mellan antalet män och kvinnor som driver företag minskar kontinuerligt och idag skiljer det endast fyra procent.

– Det är otroligt glädjande att de positiva siffrorna fortsätter att hålla i sig. Vi har legat högt tidigare och det fortsätter. Det känns mycket bra att vi kan visa på ett ökat företagande bland kvinnor och att våra satsningar på ungdomarna ger effekt, konstaterar Ulf Hägglund, vd på näringslivsbolaget Strukturum i Jokkmokk.

Strukturum har satsat fullt ut i individuella projekt för att synliggöra de unga och öka ungas delaktighet i samhället. Ung Innovation är ett fördjupat projekt som tar de unga in i ett tidigt entreprenörskap. En modell som varit lyckosam, enligt Ulf Hägglund.

– Vi sjösatte en process i våras tillsammans med alla kommunens skolor. Jokkmokks unga är även med i kreativiteten kring den nya julmarknaden i december. Kunskapens Hus firar 20-årsjubileum samma helg och här blir Ung Innovation ett komplement i arrangemanget.

– Vi skjuter till en elevmässa som blir ett skyltfönster för det kreativa arbete som hela tiden pågår i skolorna. Det blir poddar, bloggar, dans, försäljning, tillverkning, försäljning, musik och sång. Ett helt unikt arrangemang som ungdomarna skapat. Otroligt egentligen, fortsätter Hägglund. Vi har jobbat systematiskt. Det handlar om att se vinsterna med samordning, om att inspirera till samarbete som skapar konkret action och som sprider kunskap och stolthet. Det är en otrolig resa.

– Ett annat exempel vi är otroligt stolta över är att vår InUngIn-tävling, där unga jokkmokkare tävlar om den bästa företags- eller utvecklingsidén, har spritt sig till ytterligare sju kommuner i Norrbotten! Nu får vi i stället en regional final i Jokkmokk i mars med deltagare från åtta orter; en sorts inlandets Idoltävling i företagsamhet!

Att Jokkmokk även toppar Svenskt Näringslivs undersökning när det gäller företagande för kvinnor är även detta en frukt av ett långvarigt arbete med nätverkande, projekt och jämställdhetsfokus som startade redan 2008. Då med nuvarande kommunchefen Annika Almqvist som en av de drivande krafterna.

– Vi har, och har länge haft, en strategisk plan för arbetet med att öka kvinnors företagande. Vi satsar resurser så vi kan stötta, utbilda och inspirera. Ett mycket tydligt mål är, och har varit, att förändra bilden från att viktigt företagande ska skramla, lukta diesel och kräva stora investeringar. Och att därigenom få kvinnor att verkligen tro på sitt företagande och sin verksamhet, konstaterar Annika Almqvist.

Fakta: Som företagsam räknas en person som uppfyller något av följande tre kriterier:
Innehar F-skattsedel.
Är delägare i ett aktivt handelsbolag.
Är vd eller ordinarie styrelsemedlem i ett aktivt aktiebolag.

 

Bild: I Strukturums film bekräftas att jämställdhet är en motor för tillväxt, https://www.youtube.com/watch?v=w3Ze7PvEE2Q


Publicerad: 2016-11-22 05:55. Ändrad: 2016-11-22 05:58.


Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Näringsliv01 mars 2017

Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Visa fler nyheter