Jokkmokks minimarknad i Huddinge populärt inslag

Huddingedagarna fortsätter att vara en succéhistoria för Jokkmokk. Folkligt, festligt och slutsålt är en enkel summering, men det kan också räknas in ett antal potentiella nya medborgare i årets sammanfattning. Samverkan mellan näringsliv, föreningar och kommunerna Huddinge och Jokkmokk är receptet bakom framgången.

Jokkmokks besök i Huddinge centrum är över för den här gången. Det var 17:e året som entreprenörer, föreningar och Jokkmokks kommun tillsammans anordnar en minimarknad i Stockholmsförorten och, som alltid, hade massor av människor letat sig in till centrum för att kolla läget, ta del av aktiviteterna och, varför inte, handla en och annan lokalproducerad produkt.

Och visst handlades det. När söndagsmorgonen randades och förmiddagen sakta gled över i dag så var en hel del av produkterna helt enkelt slutsålda. Intresset var massivt. Det var dessutom löningshelg. Skillnaden mot, exempelvis, fjolåret i konsumtion och handel var tydlig.

– De sista mjukkakorna, gahkkun, försvann ganska tidigt på söndag, trots att kön var lång. Detsamma med en hel del andra produkter. Själv visade jag smycken från Jokkmokks Tenn men fick gå sista visningen utan både armband och örhängen, de hade sålt slut, berättar Magdalena Forsman från Jokkmokks kommun som var på plats och en del av arrangörsteamet.

Under dagarna i Huddinge förmedlades även allehanda information vidare till besökarna angående Jokkmokks fördelar. Tanken och målsättningen är att kunna skapa ett intresse kring kommunen och därmed kunna locka till sig nya kommuninnevånare på sikt. Det var också ett antal personer som tecknade sig på de intresselistor som fanns på plats. Vid utvärderingen av dagarna kommer dessa att summeras för att sedan tas vidare med uppföljande kontakt med personerna i fråga.

– Vi har lediga jobb, det byggs nya bostäder, förskolorna byggs ut och skolan får höga betyg i olika rankingar. Det ger oss fina förutsättningar för att locka till inflyttning, konstaterar Magdalena Forsman.

Bild: Anders Nygårds


Publicerad: 2016-11-03 10:35. Ändrad: 2016-11-03 10:51.


Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Visa fler nyheter