Jokkmokks minimarknad i Huddinge populärt inslag

Huddingedagarna fortsätter att vara en succéhistoria för Jokkmokk. Folkligt, festligt och slutsålt är en enkel summering, men det kan också räknas in ett antal potentiella nya medborgare i årets sammanfattning. Samverkan mellan näringsliv, föreningar och kommunerna Huddinge och Jokkmokk är receptet bakom framgången.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring

Jokkmokks besök i Huddinge centrum är över för den här gången. Det var 17:e året som entreprenörer, föreningar och Jokkmokks kommun tillsammans anordnar en minimarknad i Stockholmsförorten och, som alltid, hade massor av människor letat sig in till centrum för att kolla läget, ta del av aktiviteterna och, varför inte, handla en och annan lokalproducerad produkt.

Och visst handlades det. När söndagsmorgonen randades och förmiddagen sakta gled över i dag så var en hel del av produkterna helt enkelt slutsålda. Intresset var massivt. Det var dessutom löningshelg. Skillnaden mot, exempelvis, fjolåret i konsumtion och handel var tydlig.

– De sista mjukkakorna, gahkkun, försvann ganska tidigt på söndag, trots att kön var lång. Detsamma med en hel del andra produkter. Själv visade jag smycken från Jokkmokks Tenn men fick gå sista visningen utan både armband och örhängen, de hade sålt slut, berättar Magdalena Forsman från Jokkmokks kommun som var på plats och en del av arrangörsteamet.

Under dagarna i Huddinge förmedlades även allehanda information vidare till besökarna angående Jokkmokks fördelar. Tanken och målsättningen är att kunna skapa ett intresse kring kommunen och därmed kunna locka till sig nya kommuninnevånare på sikt. Det var också ett antal personer som tecknade sig på de intresselistor som fanns på plats. Vid utvärderingen av dagarna kommer dessa att summeras för att sedan tas vidare med uppföljande kontakt med personerna i fråga.

– Vi har lediga jobb, det byggs nya bostäder, förskolorna byggs ut och skolan får höga betyg i olika rankingar. Det ger oss fina förutsättningar för att locka till inflyttning, konstaterar Magdalena Forsman.

Bild: Anders Nygårds


Publicerad: 2016-11-03 10:35. Ändrad: 2016-11-03 10:51.


Näringsliv29 juni 2018

Jan-Åke hittade tryggheten i Jokkmokk

Han lämnade alkoholen, tog bussen mot norr och fann kärleken och tryggheten i Jokkmokk. I dag driver Jan-Åke Sjöldfelt två företag i samhället.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv
Näringsliv26 juni 2018

I Japan smakar Jokkmokk bäst

En japansk småkaka med ett namn som låter som Jokkmokk och en brevväxling som startade under tidigt 90-tal fortsätter att förbluffa. När kakföretaget YOKU MOKU jubilerar är det Jokkmokkstema som gäller. Nu vill dessutom staden Nikko, där huvudkontoret ligger, bli vänort med Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Naringsliv, #Turism
Näringsliv11 juni 2018

Stoorstålkas ägare prisades

Lotta Stoor och Piera Niilá Stålka har förärats Olof Högbergs-plaketten för sitt framgångsrika arbete med Stoorstålka i Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Naringsliv
Näringsliv16 april 2018

Företagsamma tjejer i Jokkmokk

I Jokkmokk finns Norrbottens bästa UF-företag. Inte nog med det, här finns även årets bästa produkt. Det har företagsamma tjejer från Bokenskolan sett till. Deras företagsidéer och strålande affärer tar dem nu vidare till nationella UF-mässan i Stockholm i maj 2018.

Taggar:
Visa fler nyheter