Jokkmokks minimarknad i Huddinge populärt inslag

Huddingedagarna fortsätter att vara en succéhistoria för Jokkmokk. Folkligt, festligt och slutsålt är en enkel summering, men det kan också räknas in ett antal potentiella nya medborgare i årets sammanfattning. Samverkan mellan näringsliv, föreningar och kommunerna Huddinge och Jokkmokk är receptet bakom framgången.

Jokkmokks besök i Huddinge centrum är över för den här gången. Det var 17:e året som entreprenörer, föreningar och Jokkmokks kommun tillsammans anordnar en minimarknad i Stockholmsförorten och, som alltid, hade massor av människor letat sig in till centrum för att kolla läget, ta del av aktiviteterna och, varför inte, handla en och annan lokalproducerad produkt.

Och visst handlades det. När söndagsmorgonen randades och förmiddagen sakta gled över i dag så var en hel del av produkterna helt enkelt slutsålda. Intresset var massivt. Det var dessutom löningshelg. Skillnaden mot, exempelvis, fjolåret i konsumtion och handel var tydlig.

– De sista mjukkakorna, gahkkun, försvann ganska tidigt på söndag, trots att kön var lång. Detsamma med en hel del andra produkter. Själv visade jag smycken från Jokkmokks Tenn men fick gå sista visningen utan både armband och örhängen, de hade sålt slut, berättar Magdalena Forsman från Jokkmokks kommun som var på plats och en del av arrangörsteamet.

Under dagarna i Huddinge förmedlades även allehanda information vidare till besökarna angående Jokkmokks fördelar. Tanken och målsättningen är att kunna skapa ett intresse kring kommunen och därmed kunna locka till sig nya kommuninnevånare på sikt. Det var också ett antal personer som tecknade sig på de intresselistor som fanns på plats. Vid utvärderingen av dagarna kommer dessa att summeras för att sedan tas vidare med uppföljande kontakt med personerna i fråga.

– Vi har lediga jobb, det byggs nya bostäder, förskolorna byggs ut och skolan får höga betyg i olika rankingar. Det ger oss fina förutsättningar för att locka till inflyttning, konstaterar Magdalena Forsman.

Bild: Anders Nygårds


Publicerad: 2016-11-03 10:35. Ändrad: 2016-11-03 10:51.


Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Näringsliv01 mars 2017

Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Visa fler nyheter