Antalet företag i Jokkmokk ökar med 15%. Dubbelt mot riksgenomsnittet på 7,7%.

Antalet företag i Jokkmokks kommun har ökat med 15% mellan 201o och 2015 medan riksgenomsnittet visar på en ökning med 7,7%. Den färska kartläggningen från Visma visar en nettotillväxt med 80 företag i Jokkmokk, från 534 till 614 i antalet. Det verifierar Jokkmokks entreprenöriella karaktärsdrag.

– Fyra av fem jobb skapas i Sveriges små och medelstora företag. Ett aktivt nyföretagande fungerar som en motor för det lokala samhället, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs i ett pressmeddelande.

- Fler företag är en viktig faktor för att lyckas med Jokkmokks offensiva ansats. Vi har inte tänkt vägledas av SCBs prognoser, utan Jokkmokk vill mer, menar Robert Bernhardsson, kommunalråd. Det finns en bred politisk uppslutning bakom visionen där Jokkmokk vill vara en nyskapande kommun med position i framtiden och närvaro i världen, en plats där man förverkligar sina drömmar. Det som många gånger är entreprenörens drivkraft.

- Ett livskraftigt näringsliv bidrar till att utveckla ett attraktivt och värdeskapande samhälle som stärker möjligheterna till en ökande befolkning, ökande attraktionskraft, fler besökare, företagsetableringar och investeringar. Detta genererar i sin tur mervärden till kommunens invånare, säger kommunchefen Annika Almqvist.

Svenskt Näringslivs statistik har tidigare under året visat att Jokkmokk har länets högsta företagsamhet bland befolkningen med 18,6 procent (Norrbotten har 10,5 procent som jämförelse). Jokkmokk sticker dessutom ut lite extra genom att ha den högsta företagsamheten både bland kvinnor och unga. Dessutom toppar Jokkmokk statistiken över nyföretagande för kvinnor.I Jokkmokk är jämställdheten inom företagandet märkbart hög och sammantaget ger detta Jokkmokks näringsliv en unik balanserad profil.

- De tidigare årens statistik är både glädjande och stimulerar till en fortsatt resa mot en hållbar tillväxt. Framtidstron, drivkraften och innovationsförmågan hos individen är de viktigaste råvarorna och det finns det gott om i Jokkmokk, bekräftar Ulf Hägglund, vd på Jokkmokks näringslivsbolag Stukturum.
- Vi fortsätter jobba fokuserat med gödslingen i näringslivets växthus där de ungas entreprenörsskap gror. Parallellt arbetar vi aktivt med nyföretagande, investeringsfrämjande arbete och ett aktivt coachande för stötta de många innovativa blivande entreprenörerna mot ett företagande, precis som de redan etablerade entreprenörerna som satsar på expansion.

Så här många företag har tillkommit de senaste fem åren i några av länets övriga kommuner. Första siffran är den procentuella ökningen, den andra är den faktiska och 2011 års faktiska siffra inom parentes:

Luleå: 11,8%, 7736 (6919)
Kiruna: 10,3%, 2 337 (2 119)
Haparanda: 9%, 1 061 (970)
Piteå: 9,7%, 3 704 (3 375)

Fakta: Vid årsskiftet 2015 fanns 1 036 000 företag registrerade hos Bolagsverket. Det är 74 000 fler än fem år tidigare, vilket motsvarar en nettotillväxt på 7,7 procent. I registreringen av nya företag räknas de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Enskilda näringsidkare registreras sedan 1994 hos Bolagsverket. För att bedriva enskild näringsverksamhet räcker det med att vara registrerad hos Skatteverket


Publicerad: 2016-12-28 13:17. Ändrad: 2016-12-28 13:19.


Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Visa fler nyheter