Expansiva c/o Gerd tiofaldigar sin produktionskapacitet i Jokkmokk

Jokkmokksföretaget c/o Gerd fyller snart tio år. Ett decennium kantat av hårt arbete, men också lön för mödan. Under åren har företaget som tillverkar högkvalitativa skönhetsprodukter med ekologiskt hållbar profil hjälpt till att sätta Jokkmokk på kartan. Företaget befinner sig nu i en expansiv fas där nya internationella marknader öppnas vilket ställer krav på ökad produktionskapacitet och nya lokaler. Vi har träffat syskonen Johan och Anna-Lena Wiklund, grundare av c/o Gerd.

Taggar: #Företagsamhet, #Innovationer

Det går att säga att historien om c/o Gerd började med ett rundabordssamtal hemma hos Anna-Lena, berättar Johan Wiklund.

– Vi hade länge, länge pratat och drömt om att starta ett skönhetskoncept, men vi förstod att det skulle ta lång tid och krävas mycket arbete men vi bestämde oss för att köra och sedan gick det otroligt snabbt och vi hade affärsplanen klar på 2-3 dagar, berättar Johan entusiastiskt.

Johan och Anna-Lena bestämde sig för att göra en förstudie på ett halvår för att avgöra vad de behövde lära sig och vilken kompetens de saknade.

– Vi kom fram till att vi behövde plugga kemi, allt annat täckte vi upp ganska bra med våra bakgrunder, berättar Johan.

I initialskedet så betydde kontakten med Jokkmokks kommun och näringslivsbolaget Strukturum väldigt mycket och både Johan och Anna-Lena betonar värdet av att det i Jokkmokk är så korta avstånd till beslutsfattarna.

– Det räcker med att lyfta luren och två-tre dagar senare sitter man i möte med kommunalrådet, berättar Anna-Lena.

Under processen satte de företagets kärnvärden snabbt. Äkthet, värnande om natur, djur och människor och ekologisk hållbarhet kom att bli viktiga fundament i varumärket c/o Gerd.

– Vi hade en insikt om vad vi har i Jokkmokk och att vi ville skapa något fräscht utifrån de förutsättningarna, berättar Johan.

– Och i det kom vår kära mamma in i bilden, fortsätter han.

– Mamma har alltid förädlat allt från naturen och hon lever nära den på ett härligt sätt utan att tänka ”ekologi” – det är bara så man gör. Och hon är väldigt jordnära och fin som människa, så det kändes naturligt att låta hennes namn omfamna vår verksamhet som care-of-Gerd, ler Johan och får medhållande nickar av Anna-Lena

Från källarlokal till Japanexport på två år

– Vi började jättesmått i en liten källarlokal vid Bio Norden, berättar Anna-Lena.

– I början hade vi inte råd med personal. När vi fick en stororder så fick familjen hjälpa till. Syrran kom från jobbet som lärare för att på kvällen packa kartonger, berättar Johan skrattande.

c/o Gerd satte tidigt upp en webbshop och kommunicerade mycket varumärket Jokkmokk och Swedish Lapland, vilket uppmärksammades internationellt vilket ledde till att de 2011 fick ett avtal med SAS eurobonus, vilket ledde till att den internationella exporten tog fart.

– Vi behövde större lokaler och 2011 flyttade vi till de nuvarande lokalerna som i samband med Jokkmokks marknad invigdes av kronprinsessan Victoria, berättar Anna-Lena.

– ”Hur ska vi fylla hela den gigantiska lokalen?” var min första tanke, men det visade sig att vi ganska snabbt förstod att det inte skulle bli något problem med att fylla hela lokalen, fortsätter Anna-Lena.

Ny expansion ställer krav på ökad produktionskapacitet

Sedan 2011 har c/o Gerd expanderat till nya marknader och samarbetar med den allra högsta nivån av hotell- och spaanläggningar.

– Vi inledde nyligen ett samarbete med Petter Stordalens lyxhotellskoncept At Six i Stockholm, där vi är helhetsleverantörer, berättar Johan stolt.

– Och så sent som i veckan lyckades vi landa ett avtal med Four Season-spa i Tokyo, fortsätter han.

c/o Gerd står inför en brytpunkt där de måste expandera för att öka sin produktionskapacitet och Johan och Anna-Lena menar att de mötts av en stor lyhördhet från Jokkmokks kommun.

– Vi kommer att expandera våra lokaler och köpa nya maskiner för att tiodubbla vår produktionskapacitet, en enorm satsning för oss så vi är väldigt glada att vi har ett så bra samarbete med Jokkmokks kommun, berättar Johan.

Med satsningen vill c/o Gerd ta höjd inför framtiden och möta den ökade efterfrågan på deras produkter. Förutom fysiska lokaler, arbetar de med att digitalisera hela företaget och till hösten kommer de lansera en helt ny kommunikationsplattform där de kommer arbeta med Norrbottniska influencers.

En stor del av framgången handlar enligt Johan och Anna-Lena om de värden de satte tidigt och att de inte jobbat med grossister eller mellanhänder. På det sättet kunde de etablera en position som ett luxurious organic brand with affordable prices, vilket har blivit en framgångssaga.

– Vi har traditionellt funnits hos skönhetssalonger, frisörer, terapeuter och så, men marknaden hos spa-anläggningarna ökar markant, berättar Anna-Lena.

– Vi vill också kunna satsa mer på besökare, så nu i sommar så kommer vi ha utökade öppettider för att kunna vara mer tillgängliga för de som vill besöka oss, berättar Johan.

Många faktorer har samverkat till framgången

Johan och Anna-Lena menar att det finns många faktorer som samverkat för att ta dem dit de är idag.

– Familjen. Utan vår familj hade vi aldrig lyckats, berättar de unisont.

– Det har krävts väldigt mycket hårt arbete, men vi har överlag bemötts väldigt positivt, menar Anna-Lena.

– Men visst, ett företag med en uttalad HBTQ-profil som skulle starta produktion av skönhetsprodukter i Jokkmokk - det var inte alla som tyckte det var en fantastisk idé, skrattar Johan.

Både Johan och Anna-Lena var dock välkända entreprenörer och genom hårt arbete och framgång, så har de kunnat omvända de som initialt var skeptiska.

– Jokkmokk är dessutom en väldigt företagsvänlig kommun. Vi har haft ett fint samarbete med kommunen och näringslivsbolaget Strukturum, vilket har betytt väldigt mycket för oss, berättar de.

– Varumärket Jokkmokk är väldigt starkt, inte minst för en internationell marknad. De kärnvärden vi valde gifter sig väldigt väl med de egenskaper som förknippas med varumärket Jokkmokk och som ett av världens nordligaste skönhetsföretag betyder den kopplingen mycket, säger Johan.

Både Johan och Anna-Lena ser väldigt positivt på framtiden.

– Primärt kommer vi bygga ut för att öka vår produktionskapacitet. Vi kommer även fokusera mer på den Europeiska marknaden, men också rikta oss till befintliga etablerade varumärken som vill utveckla sina produktsegment.

Text och foto: David Björkén


Publicerad: 2017-06-07 08:40. Ändrad: 2017-06-07 08:45.


Näringsliv29 juni 2018

Jan-Åke hittade tryggheten i Jokkmokk

Han lämnade alkoholen, tog bussen mot norr och fann kärleken och tryggheten i Jokkmokk. I dag driver Jan-Åke Sjöldfelt två företag i samhället.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv
Näringsliv26 juni 2018

I Japan smakar Jokkmokk bäst

En japansk småkaka med ett namn som låter som Jokkmokk och en brevväxling som startade under tidigt 90-tal fortsätter att förbluffa. När kakföretaget YOKU MOKU jubilerar är det Jokkmokkstema som gäller. Nu vill dessutom staden Nikko, där huvudkontoret ligger, bli vänort med Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Naringsliv, #Turism
Näringsliv11 juni 2018

Stoorstålkas ägare prisades

Lotta Stoor och Piera Niilá Stålka har förärats Olof Högbergs-plaketten för sitt framgångsrika arbete med Stoorstålka i Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Naringsliv
Näringsliv16 april 2018

Företagsamma tjejer i Jokkmokk

I Jokkmokk finns Norrbottens bästa UF-företag. Inte nog med det, här finns även årets bästa produkt. Det har företagsamma tjejer från Bokenskolan sett till. Deras företagsidéer och strålande affärer tar dem nu vidare till nationella UF-mässan i Stockholm i maj 2018.

Taggar:
Visa fler nyheter