Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Historien om Drivers Paradise började för drygt två år sedan då Niclas Hellqvist och Joakim Fällgren började spåna på idéer om att kunna erbjuda unika körupplevelser i kombination med natur- och kulturupplevelser.

Vi hade en ganska klar idé om vad vi ville göra och har satt delmål längs resans gång, berättar Niclas

Vägen till att bli vad Drivers Paradise är idag har dock varit långt ifrån spikrak, men ett grundkriterium från början var att ha så roligt som möjligt, säger Niclas med ett leende

Om något är roligt så gör man det ofta bra. Och gör vi det bra så blir våra gäster glada och nöjda och det är det absolut viktigaste. Då blir de bra ambassadörer för både oss och för Jokkmokk, säger Niclas

Niclas har tidigare arbetat mycket i Åre och Sälen, men problemet där är logistiken med långa avstånd till och från de körbara isarna. På det sättet är Jokkmokk unikt. Drivers Paradise hade en målsättning att kunna ha verksamheten max 15 minuter från hotellet och det lyckas de med i Jokkmokk. En annan aspekt är säkerheten, berättar Niclas:

I Jokkmokk kan vi ha räddningstjänst på plats inom några minuter och det finns en välutrustad vårdcentral i samhället.

Stig Blomqvist rallylegend

Bild. Stig Blomqvist - rallylegend 

 

Inte bara körupplevelser

 

Drivers Paradise ser sig själva som ett upplevelseföretag. Huvudfokus är naturligtvis körupplevelser, men det unika är att de skapar kombinationer med natur- och kulturinslag.

Vi vill komma ifrån tanken att bara för att man gillar att köra bil, inte samtidigt kan gilla natur och kultur. Vi vill skapa helhetsupplevelser och samarbetar med andra entreprenörer inom besöksnäringen när vi behöver, berättar Niclas

För några veckor sedan hade vi till exempel hela Volvos ledningsgrupp på besök. Vi ordnade hundspann, snöskoterkörning, föreläsning om den samiska kulturen och middag ute. Ingen bilkörning alls, fortsätter han. 

 

Samarbete till gagn för alla

 

Niclas menar att det är viktigt att vi alla hjälps åt och försöker se till hela varumärket Jokkmokk. Jokkmokk må vara en liten kommun till antalet invånare, men det finns otroligt mycket. Det gäller att tänka över gränserna och han påtalar att nätverksekonomi är viktigt i ett litet samhälle som Jokkmokk.

Vi hyr bilar och kåtor från Samelandsresor, vi har samarbetat med Helena Länta, vi tankar hos Circle K, vi anlitar bussbolag för transfers och BDX hjälper till med prepareringen av banorna. Dessutom handlar våra gäster på orten. Vi försöker i den mån vi kan köpa tjänster i Jokkmokk, men vissa saker finns inte men då köper vi regionalt, berättar Niclas

Jokkmokk är otroligt unikt och för att vara ett så litet samhälle så finns det väldigt mycket. Det gäller bara att förfina och finslipa för att tilltala den köpstarka marknaden, menar Niclas

Niclas poängterar dock att det är otroligt viktigt att också kunna säga nej; att inte expandera för snabbt så att det går ut över det som är unikt för Jokkmokk.

Vi vill inte bli något Disneyland och upplevelsen av genuinitet för våra gäster är det absolut viktigaste. Om vi expanderar för snabbt så riskerar det att gå ut över kvaliteten och gästernas upplevelse och inom de här näringarna får man sällan en andra chans. Om gästerna inte är nöjda återkommer de inte och de blir också dåliga ambassadörer för Drivers Paradise, men även för Jokkmokk, säger Niclas

 

Stig Blomqvist – the real Stig

 

Drivers Paradise har inriktat sig specifikt på den brittiska marknaden där intresset för rallysport är väldigt stort och intresset för Skandinavien generellt om möjligt är ännu större. Bara i grevskapet Yorkshire med en yta som motsvarar 75 % av Jokkmokks kommun bor det 5,4 miljoner människor.

I Sunday Times resebilaga publicerades en bucket list där läsarna fått rösta fram vad som var hetast just nu och norrsken hamnade på första plats, berättar Niclas

Drivers Paradise samarbetar med Stig Blomqvist, som 1984 blev världsmästare i rally i en Audi Quattro. Betydelsen av att samarbeta med Stig går inte att underskatta, menar Niclas:

Stig är en levande legend inom rallyvärlden och är otroligt stor i Storbritannien. Han är dessutom otroligt mån om kvalitet och skulle aldrig vara med på något som han inte tyckte var bra. Han är en kvalitetsstämpel i sig. 

 

Pirelli på besök

 

Under vårvintern har Drivers Paradise gästats av det italienska däckföretaget Pirelli, som erbjudit körupplevelser till sina kunder och möjligheten att testa på att köra med olika däcktyper. När jag träffar Niclas så väntar de på att ett fyrtiotal norrmän och några italienare, inbjudna av Pirelli ska anlända till Jokkmokk. Närvaron av den italienska däckjätten är påtaglig; utanför Hotell Jokkmokk vajar pirelliflaggor och hotellfoajén är smyckad med pirellidäck och reklamflaggor.

Pirelli satsar väldigt mycket på den nordiska marknaden, berättar Anna Quist, Pirellis representant på plats

Vi bjuder in kunder, återförsäljare och gäster för att prova på att köra med olika däck, men också såklart för att uppleva unika natur- och kulturupplevelser i Jokkmokk, fortsätter hon.

Anna Quist Pirelli

Bild: Anna Quist från Pirelli trivdes på Jokkmokks isar.

 

Biltest och året-runt-upplevelser

 

Målsättningen för Drivers Paradise är tydlig, de vill först och främst förmedla upplevelser för såväl företag som för privatpersoner och tanken är att i framtiden kunna erbjuda året runt upplevelser med olika typer av paket och där är det egentligen bara fantasin som sätter gränser, tycker Niclas:

Det finns oerhört mycket man kan tänka sig. Äventyrsdagar, en kraftstationsslinga, olika upplevelsepaket där gästerna får köra en runda, campa och grilla på en vacker plats och kanske avsluta med någon natt på hotell. Vi har även fått kontakt med Caroline af Ugglas, som är mycket Jeep-intresserad, säger Niclas utan att avslöja om det finns några framtida samarbetsplaner.

>>Drivers Paradise<<

Text och Foto: David Björkén


Publicerad: 2017-04-12 10:20. Ändrad: 2017-04-12 10:23.


Näringsliv25 maj 2017

Miljardinvestering i Inlandsbanan positiv för Jokkmokk, inlandet och Sverige

Inlandsbanan AB - som ägs av Jokkmokks kommun tillsammans med de övriga 18 kommunerna efter sträckningen - och den Australiensiska koncernen Macquarie har skrivit en gemensam avsiktsförklaring om att hitta former för samarbete och vidareutveckling av verksamheten. Macquarie som idag bland annat står bakom Arlanda Express och Arlandabanan menar att Inlandsbanan kan rustas upp genom investeringar via pensionsfonder och andra institutionella investerare.

Näringsliv24 maj 2017

Idétävling för unga skapar grund för ungt företagande

Den 27 april offentliggjordes vinnarna i idétävlingen InUngIn i Jokkmokk. Vinnare av de 20000 kronorna blev Emmelie Stuge, som presenterat ett barnbokskoncept som utspelar sig i Jokkmokk under de åtta årstiderna. Juryns motiverar priset som en idé som kan leda till många affärsmöjligheter och som kommer att bidra till att marknadsföra Jokkmokk. Kan gynna många branscher och ge fina spinn-off effekter.

Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Visa fler nyheter