Besöksnäringen i Jokkmokk når ny rekordnivå

Mellan åren 2015 till 2016 växte besöksnäringen i Jokkmokk med 9% till den nya rekordomsättningen på 291 miljoner kronor. I Turistekonomisk modell, TEM® summeras även 396 000 gästnätter, en ökning med hela 57 % sedan 2012. Under samma tidsperiod har 47 nya årsverken skapats, en ökning med 26% på fyra år. Sammantaget ökade hela regionen – destinationen Swedish Lapland med 5%.

Taggar: #Naringsliv, #Företagsamhet, #Besöksnäring, #Hållbarhet

- Omsättningen i besöksnäringen som inkluderar boenden, restauranger och caféer, aktiviteter, transporter och bränsle, shopping samt livsmedel har ökat med 6-10% per år de senaste åren. Det visar att besöksnäringens tillväxt inte är en dagslända, utan resmålet Jokkmokks unika arktiska natur och kultur lockar gäster både från när och fjärran utifrån flera olika intressen, över årets alla säsonger, säger P-O Lindroth, vd på Destination Jokkmokk och fortsätter:

- Bakom alla siffor hittar man de företagsamma och initiativrika entreprenörerna med förmåga att ta tillvara på Jokkmokks unika förutsättningar baserat på kunskap om besökarens efterfrågan.

P-O menar även att en fortsatt hållbar tillväxt inom besöksnäringen är en strategisk faktor som både ökar synligheten och attraktionen för varumärket Jokkmokk.

- Gästernas konsumtion bidrar till välfärden i hela kommunen genom betydande lokala skatteintäkter. Det blir dessutom fler jobb, företag och ett utökat utbud av service för invånarna.

 

NYA ATTRAKTIVA BOENDEN TILL KOMMERSIELL UTHYRNING STÄRKER KÅBDALIS

2016 ökade antalet övernattningar stort. Inom kategorin stugbyar har dessutom antalet övernattningar ökat med hela 146 % på 10 år.

Ett av bidragen till den ökade omsättningen är en ökad kapacitet - utbyggnad av stugor och därmed antalet bäddar i Kåbdalis, en viktig mikrodestination inom kommunen. Skidanläggningar räknar om sålda liftkort till skiddagar och där hade Kåbdalis cirka 20 000 för 10 år sedan och 2016 nåddes toppnoteringen 79 000. Detta placerar Kåbdalis före kända skidorter som exempelvis Dundret, Storlien, Funäsdalen, Riksgränsen, med flera.

Johan Gunnarstedt, vd på Kåbdalis skidliftar berättar att 2016 blev ett rekordår:

-Företagets omsättning ökade med 9% och antalet gästnätter med 20%.

Att gästnätterna under vintersäsongen blivit så många fler tillskriver Johan dels att fler utländska gäster – alpina tävlingsåkare och träningsgrupper valt Kåbdalis för den viktiga försäsongsträningen istället för andra alternativ ute i världen. Dessutom har man bland annat skapat ett antal välbesökta stora skoter- och motorevent som lockat både långväga och regionala gäster. 

- Många skidanläggningar har haft utmaningar med det varma vädret under de senaste säsongerna, men vi i Kåbdalis har ett gynnsamt mikroklimat med värdefulla kallgrader. Årets säsong har varit extrem. I företagets historia har vi aldrig varit med om en sådan kall vår där snön legat kvar så länge. Teoretiskt hade vi kunnat fortsätta vintersäsongen till 20 maj, menar Johan.

Johan berättar att under senaste året i Kåbdalis har olika aktörer investerat och därmed utökat mikrodestinationens antal tillgängliga bäddar. Dessutom har Kåbdalis skidliftar även utökat verksamheten inom sin stugförmedlingstjänst. Många privatpersoner hyr gärna ut sina nya stugor när de själva inte nyttjar dem.

-Det här är en snabbt växande verksamhet och fler husägare vill ansluta sig.

-Byggnationer av ytterligare attraktiva privata hus pågår. I Näsbergsområdet, mitt i skidsystemet, kommer bland annat en ny 750 kvm stor lodge med 6 exklusiva lägenheter bidra till byns och anläggningens konkurrenskraft om vintergästerna, säger Johan.

 

DEN GLOBALA RESENÄREN SKAPAR NYA UTMANINGAR OCH MÖJLIGHETER

Cecilia Lundin som tog över Jokkmokks vandrarhem i centralorten för lite mer än ett år sedan har även hon ökat stort under 2016.

-Vi ökade 13% och även 2017 har börjat med att vi slagit rekord varje månad. Bara under sommaren har vi ökat med nästan 300 övernattningar och då är inte augusti slut ännu, säger en glad, men samtidigt fundersam Cecilia vad gäller den fortsatta utvecklingen.

P-O delar Cecilias fundersamhet. Han menar att även om resmålet Jokkmokk visat på en stabil tillväxt de senaste åren, där de tidigare lågsäsongerna växt sig starkare, skapar besöksnäringens fortsatta hållbara utveckling både utmaningar och möjligheter för såväl besöksnäringsföretag som samhälle.

-En affärkritisk faktor inom hela kommunen är exempelvis bristen på kollektiva gästanpassade transportlösningar från grannkommunernas flygplatser till våra naturnära boendeanläggningar. Kostsamma individuella transferlösningar med hyrbil eller taxi försvagar våra entreprenörers konkurrenskraft i förhållande till konkurrerande naturbaserade resmål i exempelvis vis finska Lappland, Alperna el Kanada, menar P-O och fortsätter:

- En investering i fler, företrädesvis hotelliknande bäddar med hög internationell standard som motsvarar den globala resenärens efterfrågan är också högt upp på önskelistan. Nya naturnära ekolodger i närhet till nationalparkerna skulle göra oss till ett starkt alternativ för de både köpstarka och medvetna kunder som idag reser till ikoniska nationalparker i bland annat USA, Kanada och Nya Zeeland. Våra potentiella medvetna och ansvarsfull gäster vill bo bekvämt ute i vår vackra och rena natur och leva vår arktiska outdoor-livsstil.

 

GÄSTERNA STÄLLER KRAV PÅ ATT JOKKMOKK ”HÅLLER ÖPPET”

Cecilia som har sin verksamhet i samhället tror att centrala Jokkmokk mer eller mindre kanske slagit i taket:

-Den positiva utvecklingen kommer nog inte fortsätta om inte alla aktörer hänger med och levererar mot besökarnas krav och efterfrågan.

Cecilia vet att besökarna i stan exempelvis vill gå på Ájtte, göra aktiviteter, shoppa i butiker även på helgerna plus att man vill lokalproducerat på restauranger och caféer såväl dagtid som kvällstid alla dagar i veckan.

-Ett internationellt resmål och hållbar destination kan inte ”stänga” olika säsonger eller ett par dagar i veckan.

- Vill vi vara ett internationellt året-runt-resmål måste vi alla – butiker, restauranger, aktivitetsföretag, besöksmål satsa tillsammans. Jag som är entreprenör själv har största förståelsen inför det trappsteg som vi står inför. Men antingen tar vi ett gemensamt kliv, eller så har vi nog nått taket. Gästerna hittar lätt andra resmål ute i världen.

-Jag har i alla fall bestämt mig för att ta nästa steg med mitt företag och jag hoppas vi blir fler, avslutar Cecilia.

 

Kontakt: P-O Lindroth, VD, Destination Jokkmokk, po@destinationjokkmokk.se, 070-666 91 75

 

Bild: Turistkronans fördelning visar hur gästen spenderar sina inköp på platsen. Proportionerna kan skilja sig åt mellan olika platser. Jokkmokk har en nästan dubbelt så stor andel av turiskronan som går till aktiviteter jämfört med rikssnittet.

 

Fakta: Besöksnäringen är en nätverksekonomi bestående av många små företag från transport till handel, restaurang, aktivitetsföretag och hotell får del av besökarens konsumtion. En tillväxt inom besöksnäringen bidrar starkt till samhällsutvecklingen med utökad service för kommunens invånare samt ett växande och bredare utbud av jobb när nya företag startas och befintliga utökar sin verksamhet. Se turistkronas fördelning i bilden.

 

 

10 snabba om Jokkmokks besöksnäring 2016:

1.Inresande turism till Jokkmokk hade en omsättning på 291 miljoner kronor under 2016.

2.Omsättningen ökade med 24 miljoner kronor 2016, + 9 %, från 2015 och på 10 år har omsättningen ökat med + 52 %.

3. 226 årsverken genereras av Jokkmokks besökare (sammanräknade heltidstjänster), varav 133 inom logi och restaurang.

4.Stugbygäster spenderade 55 miljoner kronor under 2016 och var därmed den ekonomiskt viktigaste boendekategorin.

5.43 %, eller 126 miljoner kronor spenderades på logi och restaurang.

6.396 000 turistiska övernattningar genomfördes 2016, 82 % av dessa var svenskar och 254 000 i kommersiella boendeformer.

7.Av 72 000 utländska övernattningar svarade Norge och Tyskland för 54 % eller 38 900.

8.Jokkmokk har 4 hotell med 150 rum och 300 bäddar. Vidare 6 stugbyar med 226 stugor och 4 vandrarhem med 160 bäddar.

9.Svenskar svarar för 82 % av alla övernattningar i Jokkmokk.

10.Av 72 000 utländska övernattningar svarar Norge för 27 % och Tyskland för 25 %, totalt för dessa två 52 %. Övriga nationaliteter har en jämn spridning där ingen har utmärker sig speciellt.


Publicerad: 2017-08-23 14:01. Ändrad: 2017-08-23 14:04.


Näringsliv16 augusti 2017

Association of World Reindeer Herders - världskongress för renskötare i Jokkmokk 16-20 augusti

Den sjätte Världskongressen för renskötare drar igång i Jåhkåmåhkke/Jokkmokk 16-20 augusti 2017. - Jokkmokks renskötare har mycket att visa världens renskötare, menar Helena Omma, vice styrelseordförande i Association of World Reindeer Herders. I veckan samlas 400 representanter från Ryssland, Kina, Mongoliet, Skottland, Kanada och självklart även de samiska områdena i Skandinavien.

Taggar:
Näringsliv21 juni 2017

Internationell kongress för renskötare anordnas 16-20 augusti i Jokkmokk

Vart fjärde år anordnar organisationen Association of World Reindeer Herders kongressen World Reindeer Herder´s Congress. I år står Sáminuorra, Renägarförbundet, Svenska Samernas Riksförbund och Jokkmokks Kommun som värd och mellan den 16 och 20 augusti kommer Jokkmokk besökas av något hundratal renskötarrepresentanter från hela världen.

Taggar: #Kommun, #Kultur, #Samiskt, #Världsarvet Laponia, #Miljö, #Hållbarhet
Näringsliv15 juni 2017

​Jokkmokk 3:a i Sverige - andel kvinnor som företagsledare

Intresseorganisationen Företagarna har undersökt fördelningen av män och kvinnor bland de högsta befattningshavarna i 278 000 företag. Jokkmokk placerar sig på en tredjeplats med 24%, strax efter Danderyds 24,3% och ettan Vaxholm med 27,5%. "Sifforna säger något både om styrkan i Jokkmokks näringsliv och om det arbete som görs för att ge alla samma chans att bli entreprenörer och ledare", säger Ulf Hägglund, vd på Jokkmokks näringslivsbolag Strukturum.

Taggar: #Företagsamhet, #Jämställt, #Vattenkraft, #Hållbarhet
Näringsliv12 juni 2017

Populära Jokkmokks Korv utökar sina lokaler i Jokkmokk

Jokkmokks Korv grundades 1945 av Johan Wilhelm Johansson med en tydlig vision om att skapa den bästa falukorven genom att bara använda de allra bästa köttdetaljerna. Tidigare i år tillkännagavs det att Jokkmokks Korv signerat ett tioårigt avtal med Atria, något som nu innebär att Jokkmokks Korv är på väg att expandera i nya lokaler för att kunna uppfylla Atrias produktionskrav.

Taggar: #Företagsamhet, #Innovationer
Visa fler nyheter