Bästa korven görs i Jokkmokk

Jokkmokk gör Sveriges bästa korv. Jokkmokks Korv och Rökeri blev svensk mästare med sin basturökta falukorv när chark-SM avgjordes. – Klart vi är stolta, det betyder jättemycket för oss alla, säger Magnus Kvickström, vd Jokkmokks Korv och Rökeri.

Jokkmokks Korv och Rökeri har redan tidigare beskrivits som ett av de mest belönade charkuteriföretagen i Sverige genom alla tider. I fjol blev det totalt 28 medaljer i chark-SM och i år fortsatte prisregnet med kulmen när den basturökta falukorven utsågs till Svensk Mästare – det vill säga den bästa produkten i klassen. Totalt fanns nära 800 bidrag med i SM-tävlingens olika klasser.

– Det är fjärde gången som vi tar hem mästerskapet, det finaste du kan vinna, och den här gången känns det lite extra speciellt. Hela teamet fortsätter att göra ett så fantastiskt jobb och det känns extra kul. Det här stärker upp hela laget ytterligare, konstaterar Magnus Kvickström som även kunde räkna in guldmedaljer för: Jokkmokks korv original, Basturökt Deli, Kokt skinka, Kokt skinka Deli, Lufttorkad skinka och Ostgrillare.

Jokkmokks Korv och Rökeri har under de senaste fyra åren mer än fördubblat sin omsättning, från 25 till drygt 50 miljoner kronor, och produkterna  finns i ett 80-tal, utvalda, butiker över hela landet. Företaget och Magnus Kvickström belönades tidigare i år med Norrlandsförbundets utmärkelse Norrlandsbjörnen för ”förtjänstfulla insatser som gynnat Norrlands utveckling inom näringsliv och samhälle”. 

För ytterligare information: Magnus Kvickström, vd, 070 687 26 87 


Publicerad: 2016-10-28 13:38. Ändrad: 2016-10-28 13:41.


Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Visa fler nyheter