Bästa korven görs i Jokkmokk

Jokkmokk gör Sveriges bästa korv. Jokkmokks Korv och Rökeri blev svensk mästare med sin basturökta falukorv när chark-SM avgjordes. – Klart vi är stolta, det betyder jättemycket för oss alla, säger Magnus Kvickström, vd Jokkmokks Korv och Rökeri.

Jokkmokks Korv och Rökeri har redan tidigare beskrivits som ett av de mest belönade charkuteriföretagen i Sverige genom alla tider. I fjol blev det totalt 28 medaljer i chark-SM och i år fortsatte prisregnet med kulmen när den basturökta falukorven utsågs till Svensk Mästare – det vill säga den bästa produkten i klassen. Totalt fanns nära 800 bidrag med i SM-tävlingens olika klasser.

– Det är fjärde gången som vi tar hem mästerskapet, det finaste du kan vinna, och den här gången känns det lite extra speciellt. Hela teamet fortsätter att göra ett så fantastiskt jobb och det känns extra kul. Det här stärker upp hela laget ytterligare, konstaterar Magnus Kvickström som även kunde räkna in guldmedaljer för: Jokkmokks korv original, Basturökt Deli, Kokt skinka, Kokt skinka Deli, Lufttorkad skinka och Ostgrillare.

Jokkmokks Korv och Rökeri har under de senaste fyra åren mer än fördubblat sin omsättning, från 25 till drygt 50 miljoner kronor, och produkterna  finns i ett 80-tal, utvalda, butiker över hela landet. Företaget och Magnus Kvickström belönades tidigare i år med Norrlandsförbundets utmärkelse Norrlandsbjörnen för ”förtjänstfulla insatser som gynnat Norrlands utveckling inom näringsliv och samhälle”. 

För ytterligare information: Magnus Kvickström, vd, 070 687 26 87 


Publicerad: 2016-10-28 13:38. Ändrad: 2016-10-28 13:41.


Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Näringsliv01 mars 2017

Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Visa fler nyheter