Arktisk gastronomi – en heldag med matnyttigheter för näringen

Arktisk gastronomi – en heldag med matnyttigheter för näringen

För mathantverkare och förädlare, livsmedelsproducenter, kockar och besöksnäringen inleds Jokkmokks Marknad med en kunskapsdag på temat Arktisk gastronomi. Kunskapsdagen är framtagen i syfte att hitta gemensamma affärsmöjligheter, bidra till de olika näringarnas gemensamma affärsutveckling och hitta sätt att paketera olika måltidsupplevelser för att locka besökare samt öka områdets attraktions- och konkurrenskraft.

Taggar: #Turism, #Företagsamhet, #Mat, #Design & hantverk, #Samiskt, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad, #Mötesplats

En stärkt måltidsturism kan ge många ringar på vattnet. Det säger bland andra Maria Sirviö, som jobbar med måltidsturism på Swedish Lapland Visitors Board och som är en av deltagarna vid kunskapsdagen om arktisk gastronomi för branschfolk, som arrangeras i Jokkmokk i anslutning till Jokkmokks Marknad. Maria Sirviö nämner som exempel en på lång sikt större marknad för livsmedelsproducenter och matförädlare. Andra positiva effekter ökade intäkter inom restaurang och livsmedel, och möjlighet att nå  andra målgrupper som söker upplevelser vid sidan om maten.

De matintresserade resenärerna är nyfikna på annat än bara mat, dit hör till exempel design och naturupplevelser. Vi vill öka konkurrenskraften som måltidsdestination för att öka konsumtionen av restaurang och livsmedel och att kunna locka resenärer med maten som huvudsaklig reseanledning. Det finns en enorm potential i detta, menar Frida Wallén, projektledare för måltidsturism inom Visit Sweden.

Mer norrbottnisk mat på tallrikarna är visionen i Norrbottens livsmedelsstrategi. För att nå det målet finns det tydliga fördelar att kroka arm med besöksnäringen, menar samordnaren Jenny Bucht.

 Idag måste livsmedelsproducenterna vara klimatsmarta, innovativa, hitta lösningar och stärka sina entreprenörskap, säger Jenny Bucht. Hon ser även att regionens besökare kan vara en draghjälp i att nå strategins mål.

Vi vill bygga en stolthet hos norrbottningarna för den goda och bra mat som produceras här, och för att åstadkomma det kan man se på hur besökarna ser på vår mat. Dessutom kan det enskilda turistföretaget tydligt marknadsföra närproducerad mat, säger Jenny Bucht.

Jokkmokk har positionerat sig som en aktör att räkna med, inom besöksnäringen såväl som en plats med högkvalitativa matprodukter och förädling. Denna position stärks inte minst genom den nya utbildningen i samiskt mathantverk vid Samernas utbildningscentrum som också står för kunskapsdagens avslutande middag, med hjälp av mentorn Johan Lans och inramning av författaren, visionären och matkonstnären Björn Ylipää. Ylipää bidrar även med sina kunskaper vid ett seminarium om storytelling med mat och förpackning av måltidsupplevelser.

Sommelier David Björkén har satt ihop en dryckesupplevelse som kommer att presenteras vid den avslutande måltiden under kunskapsdagen:

Initiativet sätter ytterligare fokus på regionens matkulturer, mathantverk,  närproduktion och hållbarhetstänkande. Storytelling är en viktig del av matupplevelsen, jag vill inspirera till att lyfta upplevelsen ytterligare genom att plocka in drycken i ekvationen, säger David Björkén, kommunikatör på Jokkmokks kommun som också arbetar med marknadsföringen av Jokkmokks marknad och har varit involverad i konceptutvecklingen kring årets tema för marknaden, Arktisk gastronomi.

Det är viktigt att eftersträva en korsbefruktning mellan branscherna. Befintliga produkter inom besöksnäringen kan till exempel utvecklas genom att man väver in maten och berättelser kring den. Våra besöksnäringsföretag har börjat jobba med den här typen av paketering, men det finns mer att göra, säger Åsa Labba, näringslivsutvecklare vid Strukturum som står som huvudarrangör för kunskapsdagen.

Regionen uppfattar Jokkmokk som en föregångare inom livsmedel och mat. Vi är bortskämda här och har all möjlighet att visa hela världen vad vi har för skatter när vi lyfter på locket till frysboxen och bjuder in till vår vardag, säger Åsa Labba.

 

Bild: David Björkén, Jokkmokks kommun och Åsa Labba, Strukturum ser båda fram emot kunskapsdagen om arktisk gastronomi. Foto: Maria Broberg.

 

Under dagen medverkar bland andra Maria Sirviö och Erica Mattsson, Swedish Lapland Visitors Board, Frida Wallén (Visit Sweden), Björn Ylipää (Måltidsvision), Jenny Bucht (Länsstyrelsen Norrbotten), Andreas Sundgren Graniti (Brännlands Cider) och Bodil Cornell (Eldrimner) samt mathantverkare och producenter från Jokkmokk som bjuder på en upplevelselunch och fördjupad kunskap om regionala råvaror.

Läs mer här: http://www.northbusinessarena.se/aktuellt/temadag-arktisk-gastronomi-i-jokkmokk-den-29-januari/


Publicerad: 2018-01-19 10:53. Ändrad: 2018-01-19 11:25.


Näringsliv29 juni 2018

Jan-Åke hittade tryggheten i Jokkmokk

Han lämnade alkoholen, tog bussen mot norr och fann kärleken och tryggheten i Jokkmokk. I dag driver Jan-Åke Sjöldfelt två företag i samhället.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv
Näringsliv26 juni 2018

I Japan smakar Jokkmokk bäst

En japansk småkaka med ett namn som låter som Jokkmokk och en brevväxling som startade under tidigt 90-tal fortsätter att förbluffa. När kakföretaget YOKU MOKU jubilerar är det Jokkmokkstema som gäller. Nu vill dessutom staden Nikko, där huvudkontoret ligger, bli vänort med Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Kommun, #Naringsliv, #Turism
Näringsliv11 juni 2018

Stoorstålkas ägare prisades

Lotta Stoor och Piera Niilá Stålka har förärats Olof Högbergs-plaketten för sitt framgångsrika arbete med Stoorstålka i Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Naringsliv
Näringsliv16 april 2018

Företagsamma tjejer i Jokkmokk

I Jokkmokk finns Norrbottens bästa UF-företag. Inte nog med det, här finns även årets bästa produkt. Det har företagsamma tjejer från Bokenskolan sett till. Deras företagsidéer och strålande affärer tar dem nu vidare till nationella UF-mässan i Stockholm i maj 2018.

Taggar:
Visa fler nyheter