Arktisk gastronomi – en heldag med matnyttigheter för näringen

För mathantverkare och förädlare, livsmedelsproducenter, kockar och besöksnäringen inleds Jokkmokks Marknad med en kunskapsdag på temat Arktisk gastronomi. Kunskapsdagen är framtagen i syfte att hitta gemensamma affärsmöjligheter, bidra till de olika näringarnas gemensamma affärsutveckling och hitta sätt att paketera olika måltidsupplevelser för att locka besökare samt öka områdets attraktions- och konkurrenskraft.

Taggar: #Turism, #Företagsamhet, #Mat, #Design & hantverk, #Samiskt, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad, #Mötesplats

En stärkt måltidsturism kan ge många ringar på vattnet. Det säger bland andra Maria Sirviö, som jobbar med måltidsturism på Swedish Lapland Visitors Board och som är en av deltagarna vid kunskapsdagen om arktisk gastronomi för branschfolk, som arrangeras i Jokkmokk i anslutning till Jokkmokks Marknad. Maria Sirviö nämner som exempel en på lång sikt större marknad för livsmedelsproducenter och matförädlare. Andra positiva effekter ökade intäkter inom restaurang och livsmedel, och möjlighet att nå  andra målgrupper som söker upplevelser vid sidan om maten.

De matintresserade resenärerna är nyfikna på annat än bara mat, dit hör till exempel design och naturupplevelser. Vi vill öka konkurrenskraften som måltidsdestination för att öka konsumtionen av restaurang och livsmedel och att kunna locka resenärer med maten som huvudsaklig reseanledning. Det finns en enorm potential i detta, menar Frida Wallén, projektledare för måltidsturism inom Visit Sweden.

Mer norrbottnisk mat på tallrikarna är visionen i Norrbottens livsmedelsstrategi. För att nå det målet finns det tydliga fördelar att kroka arm med besöksnäringen, menar samordnaren Jenny Bucht.

 Idag måste livsmedelsproducenterna vara klimatsmarta, innovativa, hitta lösningar och stärka sina entreprenörskap, säger Jenny Bucht. Hon ser även att regionens besökare kan vara en draghjälp i att nå strategins mål.

Vi vill bygga en stolthet hos norrbottningarna för den goda och bra mat som produceras här, och för att åstadkomma det kan man se på hur besökarna ser på vår mat. Dessutom kan det enskilda turistföretaget tydligt marknadsföra närproducerad mat, säger Jenny Bucht.

Jokkmokk har positionerat sig som en aktör att räkna med, inom besöksnäringen såväl som en plats med högkvalitativa matprodukter och förädling. Denna position stärks inte minst genom den nya utbildningen i samiskt mathantverk vid Samernas utbildningscentrum som också står för kunskapsdagens avslutande middag, med hjälp av mentorn Johan Lans och inramning av författaren, visionären och matkonstnären Björn Ylipää. Ylipää bidrar även med sina kunskaper vid ett seminarium om storytelling med mat och förpackning av måltidsupplevelser.

Sommelier David Björkén har satt ihop en dryckesupplevelse som kommer att presenteras vid den avslutande måltiden under kunskapsdagen:

Initiativet sätter ytterligare fokus på regionens matkulturer, mathantverk,  närproduktion och hållbarhetstänkande. Storytelling är en viktig del av matupplevelsen, jag vill inspirera till att lyfta upplevelsen ytterligare genom att plocka in drycken i ekvationen, säger David Björkén, kommunikatör på Jokkmokks kommun som också arbetar med marknadsföringen av Jokkmokks marknad och har varit involverad i konceptutvecklingen kring årets tema för marknaden, Arktisk gastronomi.

Det är viktigt att eftersträva en korsbefruktning mellan branscherna. Befintliga produkter inom besöksnäringen kan till exempel utvecklas genom att man väver in maten och berättelser kring den. Våra besöksnäringsföretag har börjat jobba med den här typen av paketering, men det finns mer att göra, säger Åsa Labba, näringslivsutvecklare vid Strukturum som står som huvudarrangör för kunskapsdagen.

Regionen uppfattar Jokkmokk som en föregångare inom livsmedel och mat. Vi är bortskämda här och har all möjlighet att visa hela världen vad vi har för skatter när vi lyfter på locket till frysboxen och bjuder in till vår vardag, säger Åsa Labba.

 

Bild: David Björkén, Jokkmokks kommun och Åsa Labba, Strukturum ser båda fram emot kunskapsdagen om arktisk gastronomi. Foto: Maria Broberg.

 

Under dagen medverkar bland andra Maria Sirviö och Erica Mattsson, Swedish Lapland Visitors Board, Frida Wallén (Visit Sweden), Björn Ylipää (Måltidsvision), Jenny Bucht (Länsstyrelsen Norrbotten), Andreas Sundgren Graniti (Brännlands Cider) och Bodil Cornell (Eldrimner) samt mathantverkare och producenter från Jokkmokk som bjuder på en upplevelselunch och fördjupad kunskap om regionala råvaror.

Läs mer här: http://www.northbusinessarena.se/aktuellt/temadag-arktisk-gastronomi-i-jokkmokk-den-29-januari/


Publicerad: 2018-01-19 10:53. Ändrad: 2018-01-19 11:25.


Näringsliv11 juni 2018

Stoorstålkas ägare prisades

Lotta Stoor och Piera Niilá Stålka har förärats Olof Högbergs-plaketten för sitt framgångsrika arbete med Stoorstålka i Jokkmokk.

Taggar: #Nyhet, #Naringsliv
Näringsliv16 april 2018

Företagsamma tjejer i Jokkmokk

I Jokkmokk finns Norrbottens bästa UF-företag. Inte nog med det, här finns även årets bästa produkt. Det har företagsamma tjejer från Bokenskolan sett till. Deras företagsidéer och strålande affärer tar dem nu vidare till nationella UF-mässan i Stockholm i maj 2018.

Taggar:
Näringsliv15 februari 2018

Stor efterfrågan ger fler möjligheter till yoga och wellness

I Jokkmokk finns de bästa tänkbara möjligheterna till friluftsliv, från stillsam bärplockning till extremlopp på skidor. Men trots detta finns det gott om plats även för inte bara en, utan två, yogastudior, och en företagsetablering med yoga på is på gång. – Här får folk den typ av träning de behöver, när de behöver det, säger yogainstruktören Ylva Maria Pavval. 

Taggar: #Företagsamhet, #Friluftsliv, #Äventyr, #Sport, #Besöksnäring, #Innovationer, #Mötesplats
Näringsliv15 december 2017

Jokkmokksföretagen står för länets bästa tillväxt

Jokkmokk är årets vinnare i utmärkelsen Bästa Tillväxt i Norrbottens län. Priset delas ut av kreditupplysningsföretaget Syna och gynnar kommuner med en bred och stabil tillväxt i det lokala näringslivet. – Jag tror att vi drar mycket nytta av de små och medelstora företagsetableringarna, var och en drar ett litet lass till det gemensamma, säger Roger Rimpi, VD på Samelandsresor.

Taggar:
Visa fler nyheter