Näringsliv

Näringsliv23 augusti 2017

Besöksnäringen i Jokkmokk når ny rekordnivå

Mellan åren 2015 till 2016 växte besöksnäringen i Jokkmokk med 9% till den nya rekordomsättningen på 291 miljoner kronor. I Turistekonomisk modell, TEM® summeras även 396 000 gästnätter, en ökning med hela 57 % sedan 2012. Under samma tidsperiod har 47 nya årsverken skapats, en ökning med 26% på fyra år. Sammantaget ökade hela regionen – destinationen Swedish Lapland med 5%.

Taggar: #Naringsliv, #Företagsamhet, #Besöksnäring, #Hållbarhet
Näringsliv15 juni 2017

​Jokkmokk 3:a i Sverige - andel kvinnor som företagsledare

Intresseorganisationen Företagarna har undersökt fördelningen av män och kvinnor bland de högsta befattningshavarna i 278 000 företag. Jokkmokk placerar sig på en tredjeplats med 24%, strax efter Danderyds 24,3% och ettan Vaxholm med 27,5%. "Sifforna säger något både om styrkan i Jokkmokks näringsliv och om det arbete som görs för att ge alla samma chans att bli entreprenörer och ledare", säger Ulf Hägglund, vd på Jokkmokks näringslivsbolag Strukturum.

Taggar: #Företagsamhet, #Jämställt, #Vattenkraft, #Hållbarhet
Näringsliv12 juni 2017

Populära Jokkmokks Korv utökar sina lokaler i Jokkmokk

Jokkmokks Korv grundades 1945 av Johan Wilhelm Johansson med en tydlig vision om att skapa den bästa falukorven genom att bara använda de allra bästa köttdetaljerna. Tidigare i år tillkännagavs det att Jokkmokks Korv signerat ett tioårigt avtal med Atria, något som nu innebär att Jokkmokks Korv är på väg att expandera i nya lokaler för att kunna uppfylla Atrias produktionskrav.

Taggar: #Företagsamhet, #Innovationer
Näringsliv07 juni 2017

Expansiva c/o Gerd tiofaldigar sin produktionskapacitet i Jokkmokk

Jokkmokksföretaget c/o Gerd fyller snart tio år. Ett decennium kantat av hårt arbete, men också lön för mödan. Under åren har företaget som tillverkar högkvalitativa skönhetsprodukter med ekologiskt hållbar profil hjälpt till att sätta Jokkmokk på kartan. Företaget befinner sig nu i en expansiv fas där nya internationella marknader öppnas vilket ställer krav på ökad produktionskapacitet och nya lokaler. Vi har träffat syskonen Johan och Anna-Lena Wiklund, grundare av c/o Gerd.

Taggar: #Företagsamhet, #Innovationer
Näringsliv25 maj 2017

Miljardinvestering i Inlandsbanan positiv för Jokkmokk, inlandet och Sverige

Inlandsbanan AB - som ägs av Jokkmokks kommun tillsammans med de övriga 18 kommunerna efter sträckningen - och den Australiensiska koncernen Macquarie har skrivit en gemensam avsiktsförklaring om att hitta former för samarbete och vidareutveckling av verksamheten. Macquarie som idag bland annat står bakom Arlanda Express och Arlandabanan menar att Inlandsbanan kan rustas upp genom investeringar via pensionsfonder och andra institutionella investerare.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring, #Innovationer, #Politik
Näringsliv24 maj 2017

Idétävling för unga skapar grund för ungt företagande

Den 27 april offentliggjordes vinnarna i idétävlingen InUngIn i Jokkmokk. Vinnare av de 20000 kronorna blev Emmelie Stuge, som presenterat ett barnbokskoncept som utspelar sig i Jokkmokk under de åtta årstiderna. Juryns motiverar priset som en idé som kan leda till många affärsmöjligheter och som kommer att bidra till att marknadsföra Jokkmokk. Kan gynna många branscher och ge fina spinn-off effekter.

Taggar: #Företagsamhet, #Kultur, #Ung, #Innovationer
Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Taggar: #Företagsamhet
Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Taggar: #Företagsamhet
Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Taggar: #Företagsamhet, #Samiskt, #Innovationer
Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Taggar: #Företagsamhet, #Ung, #Innovationer
Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring
Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring, #Innovationer
Näringsliv01 mars 2017

Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Taggar: #Företagsamhet
Näringsliv28 december 2016

Antalet företag i Jokkmokk ökar med 15%. Dubbelt mot riksgenomsnittet på 7,7%.

Antalet företag i Jokkmokks kommun har ökat med 15% mellan 201o och 2015 medan riksgenomsnittet visar på en ökning med 7,7%. Den färska kartläggningen från Visma visar en nettotillväxt med 80 företag i Jokkmokk, från 534 till 614 i antalet. Det verifierar Jokkmokks entreprenöriella karaktärsdrag.

Taggar: #Företagsamhet, #Politik
Näringsliv29 november 2016

Besöksnäringen satsar på mer kunskap om värdskapets betydelse

Värdskap. Hur du blir bemött. Det är viktigt. Destination Jokkmokk satsar därför på en utbildning i värdskap för lokala aktörer. Entreprenören Eva Gunnare kommer verka som coach och inspiratör för att Jokkmokk ska bli en än trevligare och välkomnande plats att besöka och vistas i.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring
Näringsliv22 november 2016

Jokkmokk har flest företagsamma kvinnor och unga i länet

Flest företagsamma kvinnor och unga i länet finns i Jokkmokk. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning för 2015 som dessutom placerar Jokkmokk på 13:e plats i landet.

Taggar: #Företagsamhet, #Jämställt
Näringsliv21 november 2016

17 nya besöksnäringsföretag

Den lokala besöksnäringsorganisationen Destination Jokkmokk jobbar hårt med att stimulera och attrahera lokala och externa företagare. –Vi har 17 nya företagsetableringar under det senaste året. Av dessa drivs 12 av kvinnor, säger P-O Lindroth, vd och projektkoordinator Destination Jokkmokk.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring
Näringsliv03 november 2016

Jokkmokks minimarknad i Huddinge populärt inslag

Huddingedagarna fortsätter att vara en succéhistoria för Jokkmokk. Folkligt, festligt och slutsålt är en enkel summering, men det kan också räknas in ett antal potentiella nya medborgare i årets sammanfattning. Samverkan mellan näringsliv, föreningar och kommunerna Huddinge och Jokkmokk är receptet bakom framgången.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring
Näringsliv28 oktober 2016

Bästa korven görs i Jokkmokk

Jokkmokk gör Sveriges bästa korv. Jokkmokks Korv och Rökeri blev svensk mästare med sin basturökta falukorv när chark-SM avgjordes. – Klart vi är stolta, det betyder jättemycket för oss alla, säger Magnus Kvickström, vd Jokkmokks Korv och Rökeri.

Taggar: #Företagsamhet
Näringsliv25 augusti 2016

Besökare skapade 34 nya jobb

Mellan åren 2014 till 2015 växte näringen med 6% till rekordomsättningen 267 miljoner kronor. I Turistekonomisk modell, TEM® summeras 366 000 gästnätter, en ökning med 30 % sedan 2012. Under samma tidsperiod har 34 nya årsverken skapats i kommunen.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring