17 nya besöksnäringsföretag

Den lokala besöksnäringsorganisationen Destination Jokkmokk jobbar hårt med att stimulera och attrahera lokala och externa företagare. –Vi har 17 nya företagsetableringar under det senaste året. Av dessa drivs 12 av kvinnor, säger P-O Lindroth, vd och projektkoordinator Destination Jokkmokk.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring

Det rör på sig i Jokkmokk. Det är ingen underdrift. 17 nya företag har startats upp under det senaste året, vilket i sig är bra. Att 12 av dessa dessutom drivs av kvinnor är anmärkningsvärt. Lindroth gläds över de många olika innovationer som tar form inom näringen som är en viktig motor och del av regionens kulturella och kreativa näringar (KKN). Och här finns många exempel.
- Katarina Rimpi, Anna Kuhmunen och Tor-Henrik Buljo är nya spännande exempel på många driftiga människor som utvecklat nya spännande affärsidéer. Nu börjar vi också nå ut globalt. Vi har en stabil plattform att stå på och, om jag förenklar, en snabb handläggning för de som är intresserade av att etablera sig här, säger han.
Att sammanföra olika verksamheter och företag med varandra eller hjälpa till med samarbetspartners är en av uppgifterna för destinationerna i Swedish Lapland. Vissa hittar egna vägar, men vissa behöver stöttning.
-Också för Jokkmokk gäller det att pusha företagarna framåt och coacha dem under resans gång. Här försöker vi hjälpa till med partnerskap eller med att pussla ihop olika företag med varandra, fortsätter Lindroth.
Arbetet hos destinationsbolaget genomförs för att introducera aktören i det lokala nätverket av besöksnäringsentreprenörer för att möjliggöra nya affärssamarbeten. Samverkan är en ytterst viktig parameter.
Upplevelseföretaget Drivers Paradise, med bland andra rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist som frontfigur, är ett av de nyetablerade företagen. Företaget bildades på Hotell Jokkmokk i december 2014. Tillsammans med kommunen med kommunalrådet Robert Bernhardsson i spetsen har de rätta kontakterna med den lokala besöksnäringen och föreningslivet skapats. Att åka rallybil på snö, is eller grus lockar besökare från när och fjärran. Dessutom knyts verksamheten ihop med andra upplevelser i närområdet.
Stig Blomqvis har farit runt världen på allehanda platser. Men för honom är Jokkmokk närmast unikt.
–Jokkmokk är genuint. Här finns äktheten kvar som byggts bort på så många andra orter. Det är fascinerande och spännande även för mig och det attraherar våra gäster. Inte minst kulturarvet är intressant, konstaterar Stig Blomqvist.


Publicerad: 2016-11-21 11:15. Ändrad: 2016-11-21 11:19.


Näringsliv16 april 2018

Företagsamma tjejer i Jokkmokk

I Jokkmokk finns Norrbottens bästa UF-företag. Inte nog med det, här finns även årets bästa produkt. Det har företagsamma tjejer från Bokenskolan sett till. Deras företagsidéer och strålande affärer tar dem nu vidare till nationella UF-mässan i Stockholm i maj 2018.

Taggar:
Näringsliv15 februari 2018

Stor efterfrågan ger fler möjligheter till yoga och wellness

I Jokkmokk finns de bästa tänkbara möjligheterna till friluftsliv, från stillsam bärplockning till extremlopp på skidor. Men trots detta finns det gott om plats även för inte bara en, utan två, yogastudior, och en företagsetablering med yoga på is på gång. – Här får folk den typ av träning de behöver, när de behöver det, säger yogainstruktören Ylva Maria Pavval. 

Taggar: #Företagsamhet, #Friluftsliv, #Äventyr, #Sport, #Besöksnäring, #Innovationer, #Mötesplats
Näringsliv19 januari 2018

Arktisk gastronomi – en heldag med matnyttigheter för näringen

För mathantverkare och förädlare, livsmedelsproducenter, kockar och besöksnäringen inleds Jokkmokks Marknad med en kunskapsdag på temat Arktisk gastronomi. Kunskapsdagen är framtagen i syfte att hitta gemensamma affärsmöjligheter, bidra till de olika näringarnas gemensamma affärsutveckling och hitta sätt att paketera olika måltidsupplevelser för att locka besökare samt öka områdets attraktions- och konkurrenskraft.

Taggar: #Turism, #Företagsamhet, #Mat, #Design & hantverk, #Samiskt, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad, #Mötesplats
Näringsliv15 december 2017

Jokkmokksföretagen står för länets bästa tillväxt

Jokkmokk är årets vinnare i utmärkelsen Bästa Tillväxt i Norrbottens län. Priset delas ut av kreditupplysningsföretaget Syna och gynnar kommuner med en bred och stabil tillväxt i det lokala näringslivet. – Jag tror att vi drar mycket nytta av de små och medelstora företagsetableringarna, var och en drar ett litet lass till det gemensamma, säger Roger Rimpi, VD på Samelandsresor.

Taggar:
Visa fler nyheter