17 nya besöksnäringsföretag

Den lokala besöksnäringsorganisationen Destination Jokkmokk jobbar hårt med att stimulera och attrahera lokala och externa företagare. –Vi har 17 nya företagsetableringar under det senaste året. Av dessa drivs 12 av kvinnor, säger P-O Lindroth, vd och projektkoordinator Destination Jokkmokk.

Det rör på sig i Jokkmokk. Det är ingen underdrift. 17 nya företag har startats upp under det senaste året, vilket i sig är bra. Att 12 av dessa dessutom drivs av kvinnor är anmärkningsvärt. Lindroth gläds över de många olika innovationer som tar form inom näringen som är en viktig motor och del av regionens kulturella och kreativa näringar (KKN). Och här finns många exempel.
- Katarina Rimpi, Anna Kuhmunen och Tor-Henrik Buljo är nya spännande exempel på många driftiga människor som utvecklat nya spännande affärsidéer. Nu börjar vi också nå ut globalt. Vi har en stabil plattform att stå på och, om jag förenklar, en snabb handläggning för de som är intresserade av att etablera sig här, säger han.
Att sammanföra olika verksamheter och företag med varandra eller hjälpa till med samarbetspartners är en av uppgifterna för destinationerna i Swedish Lapland. Vissa hittar egna vägar, men vissa behöver stöttning.
-Också för Jokkmokk gäller det att pusha företagarna framåt och coacha dem under resans gång. Här försöker vi hjälpa till med partnerskap eller med att pussla ihop olika företag med varandra, fortsätter Lindroth.
Arbetet hos destinationsbolaget genomförs för att introducera aktören i det lokala nätverket av besöksnäringsentreprenörer för att möjliggöra nya affärssamarbeten. Samverkan är en ytterst viktig parameter.
Upplevelseföretaget Drivers Paradise, med bland andra rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist som frontfigur, är ett av de nyetablerade företagen. Företaget bildades på Hotell Jokkmokk i december 2014. Tillsammans med kommunen med kommunalrådet Robert Bernhardsson i spetsen har de rätta kontakterna med den lokala besöksnäringen och föreningslivet skapats. Att åka rallybil på snö, is eller grus lockar besökare från när och fjärran. Dessutom knyts verksamheten ihop med andra upplevelser i närområdet.
Stig Blomqvis har farit runt världen på allehanda platser. Men för honom är Jokkmokk närmast unikt.
–Jokkmokk är genuint. Här finns äktheten kvar som byggts bort på så många andra orter. Det är fascinerande och spännande även för mig och det attraherar våra gäster. Inte minst kulturarvet är intressant, konstaterar Stig Blomqvist.


Publicerad: 2016-11-21 11:15. Ändrad: 2016-11-21 11:19.


Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Visa fler nyheter