17 nya besöksnäringsföretag

Den lokala besöksnäringsorganisationen Destination Jokkmokk jobbar hårt med att stimulera och attrahera lokala och externa företagare. –Vi har 17 nya företagsetableringar under det senaste året. Av dessa drivs 12 av kvinnor, säger P-O Lindroth, vd och projektkoordinator Destination Jokkmokk.

Det rör på sig i Jokkmokk. Det är ingen underdrift. 17 nya företag har startats upp under det senaste året, vilket i sig är bra. Att 12 av dessa dessutom drivs av kvinnor är anmärkningsvärt. Lindroth gläds över de många olika innovationer som tar form inom näringen som är en viktig motor och del av regionens kulturella och kreativa näringar (KKN). Och här finns många exempel.
- Katarina Rimpi, Anna Kuhmunen och Tor-Henrik Buljo är nya spännande exempel på många driftiga människor som utvecklat nya spännande affärsidéer. Nu börjar vi också nå ut globalt. Vi har en stabil plattform att stå på och, om jag förenklar, en snabb handläggning för de som är intresserade av att etablera sig här, säger han.
Att sammanföra olika verksamheter och företag med varandra eller hjälpa till med samarbetspartners är en av uppgifterna för destinationerna i Swedish Lapland. Vissa hittar egna vägar, men vissa behöver stöttning.
-Också för Jokkmokk gäller det att pusha företagarna framåt och coacha dem under resans gång. Här försöker vi hjälpa till med partnerskap eller med att pussla ihop olika företag med varandra, fortsätter Lindroth.
Arbetet hos destinationsbolaget genomförs för att introducera aktören i det lokala nätverket av besöksnäringsentreprenörer för att möjliggöra nya affärssamarbeten. Samverkan är en ytterst viktig parameter.
Upplevelseföretaget Drivers Paradise, med bland andra rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist som frontfigur, är ett av de nyetablerade företagen. Företaget bildades på Hotell Jokkmokk i december 2014. Tillsammans med kommunen med kommunalrådet Robert Bernhardsson i spetsen har de rätta kontakterna med den lokala besöksnäringen och föreningslivet skapats. Att åka rallybil på snö, is eller grus lockar besökare från när och fjärran. Dessutom knyts verksamheten ihop med andra upplevelser i närområdet.
Stig Blomqvis har farit runt världen på allehanda platser. Men för honom är Jokkmokk närmast unikt.
–Jokkmokk är genuint. Här finns äktheten kvar som byggts bort på så många andra orter. Det är fascinerande och spännande även för mig och det attraherar våra gäster. Inte minst kulturarvet är intressant, konstaterar Stig Blomqvist.


Publicerad: 2016-11-21 11:15. Ändrad: 2016-11-21 11:19.


Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Näringsliv01 mars 2017

Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Visa fler nyheter